Antti Hyry (1931 – 2016) kirjoitti
mm. novelleja. Luin vuonna 1968 julkaistun teoksen Novellit,
joka sisältää novellit hänen kokoelmistaan Maantieltä hän
lähti (1958) ja Junamatkan kuvaus (1962).
Kymmenisen vuotta sitten aloitin tämän
novelliteoksen lukemista, mutta kerronnan hidas tempo uuvutti minut
jo muutaman novellin jälkeen. Kun nyt luin tuolloin lukemani
novellit uudestaan, muistin ne melko hyvin. Näkökulmani Hyryn
novelleihin kuitenkin aukeni hieman uudella tavalla, kun otin
pitääkseni kirjan avausnovellia Lasit helisevät jonkinlaisena
avainnovellina. Tämän sanottuani on todettava, että vastaavan
aseman tässä teoksessa ansaitsisivat myös novellit Kivi
auringon paisteessa ja Maantieltä hän lähti. Niissä
kaikissa on jotain sellaista, joka toistuu kirjan muissa novelleissa.
Lasit helisevät virittää lukijan odotukset muitten
novellien suhteen dramaattisuudellaan. Niin seisahtuneelta kuin
tunnelma Hyryn novelleissa usein vaikuttaakin, piilee jossain
taustalla vaaran mahdollisuus. Kirjan avausnovellissa lasit helisevät
sota-aikaan, kun perääntyvät saksalaiset tuhoavat puhelinpylvään,
mikä rikkoo pienen pojan kodin ikkunat. Seuraavissa novelleissa
pojat löytävät räjähteitä ja ammuskelevat vanhalla
metsästysaseella – vielä kirjan viimeisessä novellissa
räjäytetään kaivoja.
Kivi auringon paisteessa avaa
toisen ulottuvuuden Hyryn novellien teemoissa. Nuori poika tiedostaa
syystä tai toisesta oman jalkansa hyvin syvällisellä tavalla. Eikä
pelkästään jalan vaan sen myötä kaiken mikä on. Kaikki muuttuu
merkitseväksi, jota se jossain katsonnossa onkin. Alapa vain tehdä
remonttia, niin huomaat miten merkitsevä on se yksi tietty
kadoksissa oleva työkalu.
Maantieltä hän lähti taas
virittää tunnelmat atomiajan tasolle. Kävelijä kulkee lenkin ja
palaa samaan paikkaan mistä on lähtenyt. Hän kulkee toiseen
suuntaan ja palaa taas takaisin lähtöpisteeseen. Hän alkaa kasvaa
suhteettoman suureksi, muistaa suhteellisuusteorian ja kasvaa tähtiä
ja aurinkoja korkeammaksi, kunnes palaa kotiin ja löytää pöydältä
grape-hedelmän, jonka hän halkaisee atomiakin helpommin.
Hyryn tyyliin kuuluu tapahtumien
vähäisyys. Novellit antavat lukijan odottaa ja usein myös jättävät
odottamaan. Elämä on tässä ja nyt, jalat tukevasti maan tasalla.
Kaikessa hiljaisuudessa tapahtuu silti kehitystä ja se kehitys on
hiljaista. Tämä ei tarkoita, että novellit olisivat
mitäänsanomattomia ja tylsiä. Elämä tuppaa vain olemaan
sellaista, että yhtenä päivänä ollaan kylässä tuttavan luona,
juodaan kahvia ja kerrotaan vitsejä ja toisena päivänä häntä ei
enää olekaan. Sellaista sattuu kaikille ja yleensä sen huomaa
vasta jälkeenpäin. Toisinaan Hyryn pohdiskelu kuitenkin käy
muuannekin kuin ajan hermolle. Tästä esimerkkinä katkelma
novellista Junamatkan kuvaus. Yöjunassa matkustava mies
koettaa saada unta ja pohdiskelee maailmankaikkeuden eksistenssin
ongelmia:
Ajatella esimerkiksi sitä, mistä
kaikki on saanut alkunsa, onko aina ollut jotain olemassa. Jos tämä
olisi jostain saanut alkunsa, mikä olisi se alku, sen olisi pitänyt
kuitenkin olla olemassa. Aina on ollut jotain olemassa, mutta mitä
se sellainen, että aina olla olemassa. Sitä ei voi ajatella, että
tämä on aina ollut olemassa, eikä sitä, että se on jostain
saanut alkunsa. Minun ei pitäisi ajatella ollenkaan.
Kirjassa on 160 sivua. Lukaisin sen
parissa päivässä.
Hyry on minun suosikkini. Hyryn ansiota että opettelin hirsirakentamisen. Nyt minulla on pohjoisessa haavasta veistetty mökki järven rannalla. Kaikki alkoi kun luin Antti Hyryn Aitta-romaanin.
VastaaPoistaPitänee sitten ottaa minunkin Aitta lukuohjelmaan. Ei näytä olevan niin pitkäkään kuin Uuni. En ole itse mikään erityisempi rakentaja. Joskus kokosin "kevythirsistä" tehdyn aitan pihaani, mutta valitettavasti se piha on nyt toisen omistuksessa samoin kuin aittakin.
Poista