Powered By Blogger

perjantai 3. heinäkuuta 2020

Thomas More: Utopia

Englantilainen Thomas More (1478 – 1535) kirjoitti latinan kielellä vuonna 1516 julkaistun teoksen De optimo statu reipublicae deque nova insula Utopia. Luin Marja Itkonen-Kailan vuonna 1518 ilmestyneen laitoksen pohjalta laatiman, vuonna 1971 valmistuneen suomennoksen nimeltä Utopia. Alusta löytyy suomentajan johdanto Thomas More ja hänen Utopiansa, lopussa on nimien ja termien selityksiä viitteiden perusteella järjesteltyinä. On niin pitkä aika siitä, kun luin johdannon, että en muista sen kaikkia hyviä havaintoja, mutta viitteiden selitysten avulla käy ilmeiseksi, että kirjan tarkoitus on paitsi toimia jonkinlaisena yhteiskunnallisten uudistusten suunnannäyttäjänä, ehkä ennen kaikkea osoittaa aikalaisille, mikä keskiajan loppuhaminoissa on auttamattomasti pielessä. Jos kirja ei aloita, niin selvästi se ennakoi renessanssia: vanhojen rakenteitten, kuten yksinvaltiuden ja katolisen kirkon mahtiaseman murenemista.

Kirja on minusta satiirinen, se esittää asiat uhanpäiten kiusallisena peilauksena Euroopan tilaan 1500-luvun alussa. Jos ei joku tätä muuten ymmärrä, niin näin voi päätellä alussa olevasta johdattelevasta kertomuksesta, jonka muka esittää merimies Hythlodaeus (nimi voitaisiin kai suomentaa vaikka ”hupattajaksi”). Aluksi hän kuvailee, miten Englannissa on asiat monin perin viturallaan ja sitten alkaa kuvailla vierailuaan Utopian saarivaltiossa. Utopia tarkoittaa paikkaa jota ei ole. Samanlaisia kreikankielisiä heittoja on pitkin kirjaa ja siitä huolimatta Utopian sijaintia on kuulemma yritetty selvittää.

Ei siis ihme, että minäkin aloin miettiä voitaisiinko kirjassa tarkoittaa jotain Kiinan rannikon saarta, vaikka Hainania tai Taiwania. Kiinaan viittaisi sodankäyntiä kuvaava jakso, jossa Hythlodaeus kertoo utopialaisten pyrkivän voittamaan sodan ilman taisteluita, kuten jo Sun Tzu (n. 400-200 eaa.) opetti. Utopialaiset käyttävät taitavasti vastapuolen lahjontaa ja heidän riviensä hajoittamista propagandalla, mitkä Sun Tzu mainitsee. Jotkut kohdat utopialaisten uskonnosta tuovat mieleen taolaisuuden ajatukset.

Kirjoittajan tarkoitus on osoittaa aukkopaikkoja oman aikansa yhteiskuntien ja uskontojen suojauksessa. Kirjan lopussa More arvelee monien etsivän hänen tekstistään heikkoja kohtia, joihin tarttua. Tottahan minäkin välillä ihmettelin Utopian kuvauksen logiikan pitävyyttä, kunnes taas muistin, että kyse lienee etupäässä omien olojen arviosta, jossa Utopia toimii kiusallisena peilinä.

Luultavasti Utopiaa on käytetty kuitenkin myös ihanneyhteiskuntain malliesimerkkinä. Siihen viittaa saaren 6-tuntinen työpäivä ja se, että yksityistä omistusoikeutta tai rahaa Utopiassa ei ole. Yhteiskunta perustuu vaatimattomaan työntekoon, tosin Hythlodaeus on kuvauksessaan välillä yksinkertaistanut asioita hieman liikaakin – ehkä siinäkin Morella on ollut tarkoituksena huvitella lukijan kustannuksella. Laitan tähän pienen lainauksen:

Heillä ei ole viini- eikä oluttupia, ei ilotaloja, ei minkäänlaista mahdollisuutta turmiollisiin harrastuksiin, ei piilopaikkoja eikä hämäräperäisiä kohtauspaikkoja; kun he ovat aina toisten näkyvissä, heidän on pakko työskennellä totuttuun tapaan tai viettää vapaa-aikaansa oikealla tavalla.

Oman yhteiskuntansa pohjimmaisena vitsauksena Hythlodaeus näkee ylpeyden, joka riemuitsee muitten surkeudesta ja estää immeistä astumasta hyveen tielle.

Kirjassa on 181 numeroitua sivua. Luin sitä melko pitkään, sanotaanko 1,5 kk.

7 kommenttia:

  1. Luin Utopian joskus nuorena. Muistelen, että kullan arvon alentamiseksi siinä ehdotettiin, että alusastiat tehtäisiin kullasta (ellei tuo sitten ole jostakin toisesta kirjasta).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syömiseen ja juomiseen käytetään savi- ja lasiastioita. Koska kulta ei ole erityisen soveliasta näihin tarkoituksiin, kullasta tehdään yöastioita ja muita halpa-arvoisia astioita. Pääasiassa kulta halutaan varata ulkomaankauppaan, josta se alunperin on peräisinkin.

      Minä muistelen joskus kuunnelleeni näistä asioista kuunnelmasta, mutta todella vähän siitä jäi mieleen.

      Poista
    2. Tuo kullan arvonalennus löytyy Voltairen Candiden Eldoradosta.

      Poista
    3. Kuten edellä kuvailen, myös Utopiassa on tämänsuuntainen tarkoitus, jossa sitten kulta kelpuutetaan yöastioitten materiaaliksi. Osittain rautaa heikompien ominaisuuksiensa vuoksi, mutta myös koska halutaan opastaa kansaa oppimasta arvostamaan kultaa.

      Poista
  2. Luetin Utopiaa koulussa lukiolaisille, jotka yleensä pitivät siitä kovastikin. Kirjallisuuden utopiat ja dystopiat ovat kyllä jännittäviä ja ne eivät tuppaa kirjallisuutena vanhenemaan, vaikka Morella oli välillä sellaista jaarittelua, ettei se paljon nykylukijaa koskettanut. Jos teoksen luki kriittisenä laitoksena, pääsi hieman syvemmälle kirjan aikalaisproblematiikkaan.

    Iso kysymys on, kasvattaako hyvä ja oikeudenmukainen ympäristö hyviä ihmisiä. Itseäni tämä kysymyksenasettelu on kiinnostanut erityisesti arkkitehtuurin yhteydessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan tässäkin kirjassa lopussa selitelty mihin More ainakin luultavasti viittaa. Juuri tuon enempää selityksiä en olisi jaksanut käydä lukemaan.

      Moren kertomus sisältää aikamoisia kompastuskohtia nimenomaan sen suhteen, kykenisivätkö ihmiset elämään noin kiltisti keskenään. Voisin kuvitella, että ihan pienistäkin asioista saattaisi syntyä pitkäaikaisia kaunoja, jotka aina silloin tällöin purkautuisivat riitoina.

      Utopiassa kansalaisten käytöstä ohjaa usko siihen, että kuoleman jälkeen on luvassa palkinto hyvästä elämästä. Tämänkin voi tietysti nähdä sarkasmina kristinuskon opetusta kohtaan. Myös se, että ihmiset lähestyvät tämän johdosta toiveikkaina kuolemaansa, vaikuttaa minusta oikeastaan kysymykseltä: miksei meillä suhtauduta asiaan niin, kun kerran ruumiin ylösnousemus on kristinuskon kulmakiviä? Utopiassahan iloisena ja toiveikkaana kuolleitten ruumis poltetaan, mutta kuolemaansa pelokkaasti ja vastentahtoisesti suhtautuneitten ruumis haudataan. Polttaminen tuo minulle mieleen "ylösnousemusruumiin", josta Paavali taitaa mainita.

      Poista
  3. Eihän noiden utopioiden ihmiskuva ole kovin todenmukainen. Ne edustavat näkemystä, että ihminen on luonnostaan hyvä, mikä on käsittääkseni kovin harhainen näkemys.

    Tuohon tuhkaamisen ongelmaan jouduin hiljan tutustumaan, kun sukulaismies kuoli ja omaiset alkoivat miettiä, tahtoiko vainaja tuhkausta vai ei. Ruumiin ylösnousemukseen uskovat voittivat tämän pohdinnan ja serkkumies laskettiin ruumiina haudan lepoon.

    VastaaPoista