Runoilija, kirjailija, suomentaja
Pentti Saarikoski (1937 – 1983) vietti vuosien 1966 ja 1967
vaihteessa kaksi kuukautta Prahassa. Hän kirjoitti Prahan
tunnelmistaan kirjan, joka ilmestyi vuonna 1967 nimellä Aika
Prahassa. Luin sen.
Saarikosken kuvaus Prahan reissustaan
ei ole tavanomainen matkakuvaus. Tekniikkana on ajatuksenvirta, joka
tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että kerronnan aihe ja
ajankohta saattavat vaihtua ja usein vaihtuvatkin vierekkäisissä
virkkeissä, kuten seuraavassa esimerkissä näyttäisi mielestäni
olevan asian laita:
Kun keskustelemme politiikasta, meidän
on otettava huomioon, ei ainoastaan sitä mikä on tapahtunut vaan
myös, ja ennen kaikkea, se mitä ei ole tapahtunut. Isäni oli
kolmiloikkaaja, oman kertomansa mukaan varsin hyvä, mutta parhaan
hyppynsä hän astui yli. Kunpa tietäisimme olemmeko matkalla sitä
kohti, mikä meitä odottaa.
Jostain syystä tällainen kerrontatapa
ei ihan mahdottomasti häiritse vaikkakin tuntuu paikoitellen
temppuilulta enkä ymmärrä sen tarkoitusta. Toisaalta voi se joskus
tuntua hauskaltakin kuten edellä olevassa esimerkissä. Sitä paitsi
se jo selkeyttää tekstiä, että siinä kumminkin on kaikki
välimerkit ja teksti on jaettu kappaleisiin, vaikkei kappalejaon
merkitys olekaan aina niin selkeä kuin perinteisessä tekstissä.
Mistä kirjassa sitten oikeastaan
kerrotaan? Kuten esimerkkinä oleva katkelma osoittaa, Praha ei aina
ole pääosassa. Saarikoski ei kiertele katselemassa nähtävyyksiä
tai tee selkoa kaupungin työväestön taideharrasteista. Aika usein
hän kertoo omasta olemisestaan, syömisestä ja varsinkin
juomisesta, tapaamistaan ihmisistä, asuintalonsa ikkunasta
avautuvasta näkymästä. Hyvin yksinkertaisista ja aika tylsistä
asioista. Kerronnan katkeilevat ajatukset voi nähdä myös
piristävänä tekijänä, jotka katkoo mitäänsanomattomana
näyttäytyvää arkista maisemaa.
Takakansiteksti kehuu teosta lyyriseksi
ja monimerkityksiseksi. Lyyrinen se on mielestäni Saarikosken
omalla, varsin proosallisella tavalla. Monimerkityksisyys vaatii
pientä esimerkkitekstin tarkastelua. Esimerkiksi valitussa
katkelmassa on kolme virkettä, jotka näyttävät puhuvan eri
asioista kukin. Ensimmäinen virke saattaisi kuvata vaikkapa
maailmanpolitiikkaa. Onko Tšekkoslovakian
tie myös Kekkoslovakian tie? Toisessa virkkeessä kertoja muistelee
isäänsä ilmeisen ironiseen sävyyn. Kolmas virke on joko
filosofinen tai humoristinen. Sen voi silti kiinnittää vaikkapa
Saarikosken Prahan-oleskelun ajankohtaan, joulun läheisyyteen.
Vapahtajan syntymäjuhla on tulossa, epäilijä kysyy: onkohan
tosiaan? Muitakin selityksiä on mahdollista kehitellä. Mutta
enpähän kehtaa. Tietenkin kaiken tämän voi lukea vain
sellaisenaan, tekstiä pitemmälle lukiessa tulee tunne siitä, että
se vaikuttaisi myös olevan selvin tulkintavaihtoehto.
Mitä
tämä kirja sitten kertoo Tšekkoslovakiasta?
Saarikosken kohtaama, Prahan kevättä edeltävän ajan vapaus
näyttää aika nuhjuiselta, Prahassa eletään niukkuudessa, vapaus
näkyy vessanseinätuherruksissa. Saarikoski kirjoittaa toistuvasti
myös omasta rahan puutteestaan, se on melko kyllästyttävää.
Kaiken kaikkiaan kirjailijan elämäntyyli vaikuttaa holtittomalta
eikä erityisen kiinnostavalta.
Kirjassa
on vain 102 sivua ja lukaisin sen tänään. Aleksis
Kiven päivän kunniaksi
tempaisin siitä vielä kunnon analyysitkin. Seuraavaksi luen
itäsaksalaisen kuvauksen, jossa myös liikutaan Prahan ravintoloissa
ja ollaan sekä proosallisella että lyyrisellä kannalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti