Luin pienistä näytelmälastuista koostetun teoksen Miksi Saara nauroi? Kuvailevana alaotsikkona on Raamatun naisten kertomuksia. Vuonna 2005 julkaistu teos sisältää pieniä näytelmällisiä kertomuksia viideltä kirjoittajalta. Joku voi tietysti sanoa, että nuo nyt ovat niitä lehtimajan juovuttavassa mirhantuoksussa kerrottuja tarinoita, joita on nuotiotulen välkkeessä toisteltu ja joista on uneksittu kamelintaljaan kääriytyneenä. Minua nämä vanhoille kertomuksille kunniaa tekevät ja niitä rohkeasti elävöittävät pikkunäytelmät koskettivat ja saivat minut liikuttumaan. Niissä ei kurkoteta taivasta korkeammalle, eikä välttämäti aina sinnekään asti.
Merja Repo: Eeva (1. Moos. 1 – 3) Eeva ottaa vastaan käärmeen vinkistä omenan, jotta saisi tietää asioista. Eeva vaikuttaa merkillisen tyytyväiseltä omaan reikäänsä ja Aatamin tappiin. Tämä kohta vähän pisti häiritsemään lukiessa. Eivät läheskään kaikki ihmiset ole tyytyväisiä saamisiinsa.
Merja Repo: Lilith (Jesaja 34:14) Räväkkä Lilith on Aatamin ensimmäinen nainen, mutta hän kyllästyy Aatuun, tämä kun ei anna naisen olla päällä ja lähtee Punaiselle merelle parittelemaan demoneitten kanssa.
Harri Rinne: Saara (1. Moos. 18) Saara on ikäimmeinen ja tulee raskaaksi. Hän arvaa kyllä keitä erämaa-asumukseen ilman vettä, sapuskaa ja matkatavaroita ilmaantuvat herrat ovat, mutta ei hän sen takia naura.
Harri Rinne: Lea ja kaunis Raakel (1. Moos. 29 – 30, 35) Lean sisko on ennen muuta kaunis, mutta isä antaa viekkaalle Jaakobille vaimoksi Lean. Tämä ei miehelle tietenkään riitä ja pian ovat molemmat siskokset ns. helisemässä.
Merja Repo: Ruut ja Noomi (Ruutin kirja + Laulujen laulu) Näistä naisista kuulin kerran radion aamuhartaudesta. Lienenkö sittemmin lukenutkin? Kertomus ei erityisemmin eroa aikaisemmin kuulemastani, mutta miksi näin kauniin kertomuksen tarvitsisikaan.
Merja Repo: Jeftan tytär (Tuom. 11) Juoni tuo mieleen ihastelemani näytelmän Ifigeneia Auliissa, joten olin aivan myyty tätä lukiessani.
Hanno Eskola: Lootin vaimo (1. Moos. 18 – 19) Sisältää räväkkää miehetyisseksin kuvailua suoraan Sodomasta. Näytelmän tarkoitus lienee kumminkin antaa postuumi synninpäästö Lootin vaimolle, jota onkin varmaan liiaksi paheksuttu.
Merja Repo: Maria, Jeesuksen äiti (Luuk. 1 – 2, 23 – 24, Mark. 3, 6) Niin, mitähän uutta voitaisiin kertoa Mariasta? Mutta voisiko tätä pienoisnäytelmäsikermää koota ilman tätä Mariaa?
Minna Hokkanen: Jairoksen tytär (Luuk. 8) Tarina niin sanoakseni herää eloon oikein hienosti, joskin se sai minut ajattelemaan pelolla ruumiista irtautumisen kuvaamista näyttämöllä.
Seija Holma: Martta ja Maria (Luuk. 10, Joh. 11 – 12) Kumpi sisar vetäisikään pisemmän korren, jos kertomus saisi jatkua ja BMI-lukemat alkaisivat nousta ylös?
Merja Repo: Magdalan Maria (Luuk. 7, 24, Mark. 15 -16) Magdalan Meeri kuvataan miesten parissa työtään tehneenä naisena, joka yllättyy kohdatessaan miehen, joka on kiinnostunut hänestä ihmisenä.
Minna Hokkanen: Verenvuototautinen nainen (Luuk. 8) Tämä oli hieno ja minut yllättänyt, hyvin liikuttava kertomus. En muistanut kuulleeni tätä Eelim-seurakunnan tädeiltä pyhäkoulussa. Vaikka opeina toimi kaksi Meeriä, ei naisnäkökulma tainnut pyhäkoulussa liiaksi päästä korostumaan. Sikäli nämä näytelmät ja muut vastaavat naisten asemaa esiin nostavat kertomukset ovat hyvin paikallaan.
Kirjassa on 77 sivua. Lukaisin sen parissa päivässä.
Tosi kiinnostavaa! Kivaa, että syrjään jääneitä naisiakin otetaan uskonnollisessa kontekstissa huomioon.
VastaaPoistaOli kiva luettava. Tietysti paljon oli tuttua ja sitäkin oli hauskasti käsitelty. Raamatun naisten osuutta on tietoisesti pyritty nostamaan esiin viime aikoina, mille toiminnalle on kieltämättä hyvät perusteensa.
PoistaKetjukolaajamaisen hauska esittely. Kiitos!
VastaaPoistaKiitos itsellesi! Pieni hassuttelu sopii minusta pyhiin kertomuksiinkin.
PoistaMonta näytelmää aika ohuessa kirjassa, eli eivät selvästikään ole pituudella pilattuja :)
VastaaPoistaVoisi kyllä olla kiinnostava teos...
Pituutta voi jonkun mielestä olla liiaksi niissä näytelmäpaloissa, jotka ponnistavat lyhyestä maininnasta Raamatussa. Esim. Lilith mainitaan vain yhdessä säkeessä Jesajan kirjassa. Tässä näytelmien katraassa Lilith toimii vähän tasapainottavana kertojana paratiisillisten lemmenilojen suhteen.
PoistaMinä tykkäsin näistä kertomuksista, Raamatusta on moneksi. Tulisipa se joskus luettua, mutta meneehän tuo näinkin.
Hurjaa raamattutykitystä ja assosiaatioiden triumfia Ketjukolaajalta: vesissäsilmin luin tuota raikasta tapaa tarkastella raamatunkertomuksia. Lisää tällaista! Tuo Martan aiheuttama BMI-lukeman nousu ja "räväkkä miehetyisseksi" ovat kyllä nerokkaita ilmauksia, ja hieno oli myös linkki Jeftan tyttärestä Ifigeneiaan. Miksi noita naisia pitää koko ajan uhrata?
VastaaPoistaRaikkaus pulppuaa kyllä isolta osin näitten näytelmällisten kappaleitten kirjoittajain otteesta vanhoihin kertomuksiin. Taisin taas lähteä virran vietäväksi ja meloin innoissani vielä lisävauhtia koskipaikoissa.
Poista