Käyn novellit läpi
lyhyesti:
Vsevolod
Ivanov (1895 – 1963):
Lapset (1919).
Hienolla tavalla kerrottu tympeä ja nykyistä ihmiskäsitystä
pitkin korvia sivalteleva tarina.
Jevgeni
Zamjatin (1884 – 1937):
Luola (1920). Kertomus
talveen vajoavan kaupungin palelevista asukkaista mahdottoman
tilanteen edessä.Mihail Zoštšenko (1895 – 1958): Pirunpeliä (1922). Minämuotoinen tarina maailmansodan jälkeisestä Venäjästä terävähampaisella huumorilla ja kansankielen sanastolla terästettynä.
Nikolai Nikitin (1896 – 1963): Koira (1922). Synkkä kuvaus teloituspartiosta syrjäseudulla.
Isaak Babel (1894 – 1941): Jeesuksen synti (1922). Ällistyttävän hieno novelli, joka käsittelee yksintein ja lyhyesti Odessan kurjuutta yhden naisihmisen kautta sekä sitä miksi Jumalan ei kannata ihmeineen puuttua asiaan.
Isaak Babel: Kuningas (1923). Odessan rikollispomo järjestää siskolleen häät. Yhtä sun toista sattuu häissä ja häitten liepeillä.
Boris Pasternak (1890 – 1960): Ilmojen tiet (1924). Jypäkällä symboliikalla verhoeltu traaginen tarina, joka sijoittuu 1900-luvun alkuun ja vuoteen 1920. Pieni näyte Pasternakin novellin kuvallisesta kielestä:
Päinvastoin
kuin mies vaimo tunsi vetoa – kuin ankkuri veteen – sataman
tungoksen rautaiseen kolinaan, kolmipiippuisten jättiläisten
punaiseen ruosteeseen, jyväpuroina virtaavaan viljaan, taivaiden,
purjeiden ja merimiesten valoisaan loiskeeseen.
Mihail Bulgakov (1891 – 1940): Tšitšikovin seikkailut. Fanifiktiota vuodelta 1925. Gogolin Kuolleet sielut -romaanin hahmot hurjastelevat novellin kirjoitusajankohdan Moskovassa käyttäen kursailematta hyväkseen byrokratiaa, joka toimii miten toimii.
Boris Pilnjak (1894 – 1941): Sammuttamattoman kuun tarina (Armeijankomentajan kuolema) (1926). Realistinen kertomus sosialistisen neuvostovaltion vallan ytimestä.
Venjamin Kaverin (1902 – 1989): Tilintarkastaja (1926). Yleisestä saunasta käynnistyvä tarina kasvaa mieltäkääntäviin ulottuvuuksiin.
Osip Mandelstam (1891 – 1938): Egyptiläinen postimerkki (1928). Ajan kanssa kohisevia tarinansekaisia muistikuvia maaliskuun vallankumouksen jälkeisestä Pietarista.
Lukaisin
kirjan muutamassa päivässä. Siinä on 268 sivua.
Meilläkin taisi olla tämä isän kirjahyllyssä aikoinaan. Kuulostavat mielenkiintoisilta, kaikki novellit. Kiinnosti tuo ensimmäinen luonnehdinta: nykyistä ihmiskäsitystä pitkin korvia sivalteleva. Että millainen on se nykyinen ihmiskäsitys?
VastaaPoistaVai niin, että isäsi kirjahyllyssä oli tämä kirja? Lienemmeköhän kaukaista sukua, kun minä nyt luin sen kirjan, tosin Kuopion kirjaston varastosta minulle noudettuna? Saattaisi maistua sinullekin!
PoistaNykyinen ihmiskäsitys edellyttää, että kunnioitamme kaikkia ihmisiä samanarvoisina. Siis mm. = ym. Lukemalla sekin selviää!