Viron sosialistisessa
neuvostotasavallassa vaikuttanut Mats Traat (s. 1936) kirjoitti
vuonna 1971 julkaistun romaanin Tants aurakatla ümber. Vuonna
1976 romaani ilmestyi Martti Rauhalan suomentamana nimellä
Viisi tanssia.
Viisi tanssia on kirjoitettu
varsin tyylikkäästi ja varmaotteisesti. Kerronta on lempeän
maalailevaa, joskin sisältää hentoja sarkastisen huumorin
heittoja. Vuoropuheluissa singahtelevat toisinaan myös suoremmat,
kiukkuiset arviot isänmaan tilanteesta ja kansanluokkien välisistä
eroista. Tällaisesta tiukasta puheenvuorosta näytteeksi seuraava,
sotaan kutsutun, sosialismin ja fasismin kokeneen talollisen pojan
mielenilmaus:
Tuli mikä tuli, emme me ainakaan pysty
muuttamaan mitään. Meiltä ei koskaan edes kysytä, mitä me
tahdomme tai keitä me olemme. Me emme ole enää isäntiä
kotonamme. Mutta oikeastaan meistä ei ole kummankaan isännän, ei
fasismin eikä kommunismin palvelijoiksi. Meidät on kasvatettu
maltillisessa kansallisessa hengessä ja itsenäisyyden ihanteisiin.
Se on meissä niin kuin auringon paiste, kuin kaunis satu, joka
säilyy halki elämän.
Romaanissa kuvataan Tartumaan maakunnan
maalaiskylän, Tuhakoplin, vaiheita ensimmäisestä maailmansodasta
aina Stalinin kuoleman jälkeiseen aikaan. Tämä tehdään viiden
aikajärjestyksessä olevan kohtauksen – viiden tanssin – avulla.
Tosi asiassa ei kyse ole varsinaisesti tanssista, eestinkielinen nimi
kertoo romaanin kuvaavan tanssia höyrykoneen ympärillä.
Tärkeässä sivuosassa näet on englantilaisvalmisteisesta
höyrykoneesta käyttövoimansa saava osuuskunnan omistama puimakone.
Kaikki viisi kohtausta kylän elämästä ajoittuvat syksyisen
rukiinpuinnin aikaan, tapahtumapaikkana on Aiasten tila, jota isännöi
Aniluikin perhe. Koska tapahtumien aikajänne on nelisenkymmentä
vuotta, ei kovin moni ensimmäisen tanssin hahmoista ole enää
haettavissa viidenteen tanssiin. Paitsi muistoissa. On makuasia
haluaako romaanissa nähdä jonkun päähenkilön. Enemmänkin on
kyse aikakausien vaihtelun kuvauksesta ja siitä missä määrin se
vaihtelu vaikuttaa juurevaan, maalaiseen elämänmenoon.
Siinä missä Jaan Kross kertoo
novelleissaan Peeter Mirk -nimisestä virolaisesta
kaupunkilaisnuorukaisesta, kuvaten hänen kauttaan Viron ajautumista
vuoroin Saksan vuoroin Neuvostoliiton syliin, kertoo Mats Traat
romaanissaan siitä, miltä sama kehitys näytti Viron maaseudulla.
Samalla Traat kertoo ehkä jotain oleellista virolaisuudesta
ylipäätään? Minuun teki vaikutuksen seuraavanlainen kuvaus:
Hymy sammuu, oikeammin se torjutaan;
pojan kasvot ovat taas mietteliäät ja karut, ne eivät ilmaise
mitään selvärajaista tunnetta. Niin on täällä aina eletty,
tunne pitää kätkeä kuin kulta, se ei saa olla jokaisen
vastaantulijan liattavana.
Kirjassa on 206 sivua. Lukaisin sen
muutamassa päivässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti