Neuvostoliittolainen Andrei Tarkovski
(1932 – 1986) ohjasi vuonna 1979 valmistuneen elokuvan Сталкер.
Elokuva perustuu Arkadi
Strugatskin ja Boris
Strugatskin romaaniin,
joka tunnetaan Suomessa nimellä Stalker
– huviretki tienpientareelle.
Kesällä luin kyseisen romaanin ja nyt kerron vaikutelmiani eilen
katselemastani Tarkovskin elokuvasta. Teen tämän mm. siksi, että
haluan täten osallistua Marika
Oksan elokuva-aiheisen
kirjallisuuden lukemiseen kannustavaan Seitsemännen
taiteen lukuhaasteeseen.
Andrei
Tarkovskin elokuvista minulle oli entuudestaan tuttu Stanisław
Lemin romaaniin perustuva
Solaris.
Sen lisäksi olen katsellut elokuvan Peili,
johon en voi silti sanoa erityisemmin tutustuneeni, koska se oli sen
verran oudonlainen. Näitten kolmen elokuvan perusteella uskallan
arvella Tarkovskin kuuluneen tavallaan pitkään sarjaan venäläisen
teatterin
rohkeasti kokeilevia ohjaajia. Aivan samoin kuin Lemin
Solaris-romaani on myös veljekset Strugatskin romaani Stalkerista
saanut Tarkovskin ohjauksessa käsittelyn, jota voisin vaikka
luonnehtia alkuperäisteoksen runolliseksi tulkinnaksi. Koska
molemmissa on kyseessä tieteiskertomus, runollinen salaperäisyys on
hyvin paikallaan.
Elokuvan
ja romaanin eroavaisuuksien luettelo saattaisi muodostua laajemmaksi
kuin niitten yhtenevyyksien määrä. Mainitsen kuitenkin sen, että
elokuvassa henkilöhahmoja ja tapahtumia on karsittu. Tärkeässä
sivuosassa oleva Stalkerin tytär kuvataan kirjassa apinamaisen
karvaiseksi olennoksi, isän toistuvat vierailut Alueella
ovat aiheuttaneet lapseen mutaatioita, jotka alkavat näkyä hänen
kasvaessaan. Elokuvassa Tarkovski on ratkaissut asian pukemalla
tyttären päähän huivin. Toisena erona suhteessa romaaniin
mainitsen Stalkerin johtaman ryhmän Käynnin
syyn, joka romaanissa on erilaisten jännien tavaroitten kerääminen
Alueelta – siis hyvin samaan tapaan kuin nykyään kuulemma
toimitaan entisen Tšernobylin
ydinvoimalan alueella.
Strugatskien romaanissa kiinnostuksen aiheuttajana on tietenkin se,
että esineet eivät ole tältä planeetalta alunperin. Sen sijaan
Tarkovskin elokuvassa varsinaista aihetta kolmen miehen käyntiin
Alueella ei heti tuoda esille. Kullakin on omat intressinsä, jotka
paljastuvat vähitellen. Tarkovski siirtää tulkinnallaan
painopisteen olemassaolon ja elämän tarkoituksen kysymyksiin.
Tärkeinä seikkoina nousevat esiin usko ja toivo.
Minun
on helppo valita suosikkini näistä kahdesta kovin erilaisesta
taideteoksesta. Valintani on Strugatskien romaani. Se kertoo
selkeämmän tarinan, joskin loppu on samalla tavoin mystinen kuin
Tarkovskin elokuvassakin. Tarkovskin elokuvassa miehet kulkevat pelon
jähmettäminä maisemassa, joka on ihan suoraan sanottuna
horsmikkoa. Pelkojen kohdetta on mahdotonta nähdä ja mikäli
katsoja ei pysty uppoamaan toisten kasvoilta kuvastuvaan pelkoon,
muuttuu nähty melko merkilliseksi aikamiesten kuotoiluksi. Varsinkin
Stalker itse päkistää puhetta niin vaivalloisesti, että minua
ainakin kummastuttaa. Sanoisi vain suoraan ja ämpyilemättä.
Lopulta sieltä jotain selkeyttävää sitten tipahtaa, mutta kaksi
ja puoli tuntia on tullut vietettyä viihtyisämminkin. Tarkovskin
Solariksessa runollinen salaperäisyys toimii paljon paremmin,
avaruuden tapahtumien mahdottomuus antaa selkeän selityksen
Solaris-tutkijoitten ahdistukselle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti