Oili Tanninen (s. 1933) kirjoitti
vuonna 1963 julkaistun muistelmateoksen Samovaari,
alaotsikkona Elämää Moskovassa. Tanninen kertoo kirjassa
vaikutelmiaan ajalta, jonka hän vietti Moskovassa puolisonsa, Aarne
Tannisen, toimiessa
siellä suomalaisen lehden ulkomaankirjeenvaihtajana. Wikipediasta
luin, että Moskovan-palvelusta kesti vuodesta 1958 vuoteen 1963.
Luin tämän kirjan Leningrad –
Ost-Berlin -lukuhaastettani varten. Kirjassa on vain 123 sivua,
joten lukeminen sujui kevyesti noin päivässä. Sitä paitsi tämä
ei ollut ensimmäinen kerta, kun kyseisen kirjan lukaisin.
Joskus 1970-luvulla löysin kirjan
pokkariversion Kuopion Tulliportinkadulta, sankarihautausmaan
torinpuoleiselta kulmalta. Satoi kevyesti, kirja makasi märällä
asfaltilla. Mutta se oli kauniin oranssi-valkoinen, Oili Tannisen
laatima kuvitus vetosi minuun, joten poimin kirjan mukaani, vein sen
kotiin, kuivatin ja luin sen. Sittemmin muutoissa kirja, jonka lehdet
olivat kastuttuaan kupruilleet, heitettiin pois. Teksti jäi
kuitenkin mieleeni, enkä ennen tätä uutta lukukertaa olisi voinut
tajutakaan miten syvästi kirja oli vaikuttanut näkemykseeni siitä,
millaista elämä Neuvostoliitossa oikein oli. Voisin jopa väittää,
että kaikki sellainen tieto Neuvostoliitosta, joka on ollut
ristiriidassa tämän pienen teoksen kanssa, on minusta tuntunut
väärältä tiedolta. Olen pitänyt Oili Tannisen kuvausta Moskovan
elämästä oikeana kuvauksena Neuvostoliitosta. Kirjan uudelleen
luettuani haluaisin edelleen kovasti uskoa sen olevan kuvauksena
totuudenmukainen ja rehellinen – ystävällisyyden lämmin shaali
olkapäilleen laskettuna. Luultavasti totuudenmukaisia ja rehellisiä
kuvia on yhtä paljon kuin kertojia ja lisäksi on paljon niitä
ihmisiä, jotka eivät ole kerrottavaansa koskaan kertoneet.
Kuten sanottu on Tannisen kuvaus
moskovalaiselämästä lämminhenkinen, vaikka löytää siitä toki
ristiriitoja ja naapureitten perheriitoja ja pieniä taiteellisia
kinastelujakin. Suomalaisen ja neuvostoihmisen kulttuuriset
yhteentörmäykset on kuvailtu huumorilla. Tanniset asuivat suuressa
asuinkerrostalossa, jossa naapurit olivat tavallisia
neuvostokansalaisia: käytännönläheisiä, sosiaalisia,
vieraanvaraisia ja aika meluisia ihmisiä. Lastaan kaitseva
kotirouva saa hiekkalaatikolla seuraa lapsenlapsiaan kaitsevista
babushkoista ja uteliaina ulkomaalaista tenttaavista lapsista.
Tanninen näkee Moskovan elämäntyylissä
paljon miellyttävää. Mieleeni oli painunut erityisesti muutama
kohtaus kirjasta. Kampaamon odotushuoneen hoitaja saa lounaaksi
miehensä verkkokassissa tuomaa lämmintä keittoa, jonka hän syö
suoraan kattilasta. Sen jälkeen odottamaan pitkästynyt puoliso
ojentaa vaimolleen pullon ja sanoo: ”Kiisseliä.”
Odotushuoneessa seurataan lounaan etenemistä. Kun mies poistuu, joku
kysyy: ”Oliko se karpalokiisseliä?”
Toinen
erityisesti mieleeni painunut kohta oli se, miten Tanninen kuvailee
vallankumoustaistelija Frunzen mukaan nimettyä Moskova-joen
rantakatua ja sen varrella penkillä istuskelevia ihmisiä:
Penkit
poppelien alla ovat pitkät. Yhdelle penkille mahtuu toistakymmentä
henkeä. Ja jos toistakymmentä henkeä haluaa yhtä aikaa
levähtämään Frunsen rantakadun penkeille, he tietenkin istuutuvat
samalle penkille. Kukaan ei haeskele tyhjiä penkkejä. Kaikki
haluavat istua sinne, missä on muitakin, missä on seuraa.
Oili Tannisen Nunnu on lapsuudesta jäänyt mieleen. Tämä voisi olla mielenkiintoinen teos tutustua.
VastaaPoistaVoi olla, että kuvituksen tyyli tuntuisi tutulta. Tämä ei tosin ole lastenkirja, vaan voin lämpimästi suositella sitä lukijalle, joka haluaa tutustua neuvostomaan arkipäivään pohjoismaisen kertojan silmin.
PoistaHieno kirja kaikin puolin! Oli varmaankin ensimmäinen Venäjää käsittelevä kirja jonka luin. Kirjan ansio on siinä, että se niin tosi. Lisäksi Nunnusta tulee lapsuus mieleen. Tämä sinun haasteesi on avannut nostalgian portit.
VastaaPoistaSamovaari asettuu kertomakirjallisuuden ja dokumentäärin välimaastoon, muistelo on varmaankin hyvä sana sitä kuvaamaan. Tanninen tarkastelee Moskovan elämää arjen ja kodin tasolta, se kai tekee kirjasta niin toden tuntuisen ja lämpöisen.
Poista