Uuno Kailas (1901 – 1933) on tunnettu
ennen muuta runoistaan. Blogimaailman ansiosta sain tietää, että
hän on kirjoittanut myös novelleja ja niitä myös pidettiin
lukemisen arvoisena. Niinpä Kailaan runojen monikymmenvuotisena
ystävänä löysin viimein kalenteristani aikaa lukaista hänen
novellinsa. Lisäksi lukaisin runovalikoiman, jonka olen jossain
vaiheessa hankkinut kirjaston poistokirjain myyntinäyttelystä.
Lukemani teokset ovat:
Uuno Kailas: Novelleja.
Novellivalikoima julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1936,
lukemani teos on Sanasato-kustantamon painos vuodelta 2011.
Sen alusta löytyy valikoiman toimittajan Olli Nuorton esipuhe
ensimmäiseen painokseen, Joni Lanki ja Kosti Salminen
kirjoittivat esipuheen lukemaani toiseen painokseen. Lopun jälkisanat
Uuno Kailas tänään kirjoitti Erkki Kiviniemi.
Uuno Kailas: Ja tomust' alkaa
avaruus. Valikoiman Uuno Kailaan runoja toimitti Alpo Salmi.
Teos ilmestyi vuonna 1987.
Novellivalikoima sisältää
kaksitoista novellia. Kuulemma Kailas on kirjoittanut novelleja
enemmänkin. Uuteen valikoimaan on kuitenkin otettu mukaan vain ne
novellit, jotka sisältyivät myös alkuperäiseen valikoimaan.
Novellien aihepiiri on melko
yhtenäinen, mielen järkkyminen tai sen pelko askarruttaa useimpien
novellien henkilöitä. Siltä osin linjassa on yhteneväisyyttä
myös Kailaan runouden kanssa, mutta tietty perusero näillä
novelleilla on. Siinä missä Kailaan runot paikoin avaavat mystillisiä
näkymiä hulluuden kuiluihin, purkavat nämä novellit tuon
mystillisyyden valitettavan usein selityksien kautta. Sairaan ihmisen
sairastumiselle löydetään selkeä syy ja se syy on usein
dramaattinen tapahtuma, josta päähenkilö kokee salattua
syyllisyyttä. Tämä johtaa siihen, että sairauden takana lymyäviä
onnettomia tapahtumia läpikäymällä sairastuneella sielulla
nähdään olevan toipumisen mahdollisuus. Tämä ei vastaa minun
käsitystäni mielen sairauksista keskimäärin.
Minulle monet Kailaan novelleista
herättivät liian paljon mielleyhtymiä vanhan kotimaisen elokuvan
melodraamoihin. Paraimmaksi osoittautui Bruuno on kuollut,
omaa kokemusta kuvaava kertomus Aunuksen retkestä, jolle
Kailas oli lähtenyt koulutoverinsa Bruunon
kanssa. Näen sen jokseenkin realistisena, toverillisen
kunnioituksen sävyttämänä sotakuvauksena.
Muissakin novelleissa on hetkensä ja
voi olla, että ne vaikuttavat pienellä viiveellä. Hyvin
kaunissanainen kuvaus kuoleman jälkeisestä elämästä löytyy
novellista Muutamia sairaita päiviä, jossa runoilija laatii
muistokirjoitusta kuolleelle taiteilijatoverilleen:
Ja minä kuvittelin: hän oli tomunsa
riisunut, kepeäjalkainen aamullista polkua kauasvaeltava henki.
Katso, hän seisoi kasteisella nurmella, tähystäen loitommas,
sinisiin autuudenmaihin, huhuillen edeltämenneitä veljiä ja
sisaria – –
Toisella tavalla minuun nykylukijana
vetosi novelli ”Mitä he tekivät minulle neljäsataa vuotta
sitten?”. Lukeneitten
henkilöitten kihhauksessa lääkäri lyö muut ällikällä
pitämällä tieteellisen maailmankuvan ylivoimaisuutta kritisoivan
puheenvuoron, josta varsinkin seuraava katkelma vaikuttaa ihan
kurantilta vielä tänäänkin vaikka luin sen jo eilen:
– Juuri tuolla
tavalla puhuu ennakkoluulo – tai usko; ennakkoluulohan on myös
eräs laji uskoa. Mutta noin ei puhu tiedonhalu. Usko tahtoo
huudattaa itsensä totuudenistuimen yksinvaltiaaksi. Usko ei kärsi
kilpailijoista enempää kuin paavi. Olettamukset, jotka eivät
sopuisasti mahdu teidän valistuneiden, uudenaikaisten uskomustenne
kehyksiin, te hylkäätte muitta mutkitta mielettömyytenä; ikään
kuin jonkin mahdollisuuden 'mielettömyys' – joka sekin riippuu
yksilöllisestä arvostelusta ja on siis kyseenalainen – muka
riittäisi tekemään sen olemattomaksi! Maailmassa on kuitenkin
miljoonia ihmisiä, jotka uskovat toisin kuin te. Ja ovat yhtä
paavillisia uskossaan.
Runojen valikoima
Ja tomust' alkaa avaruus käynnistyy virkistävästi minulle
vähemmän tutuilla Kailaan runoilla. Ote asioihin on se, että elämä
kyllä päättyy kuolemaan ja senpä vuoksi onkin parasta nauttia kun
voi. Tätä elämänkatsomusta kuvastaa selkeästi vapaamittaisen
runon Elämän ylistys viimeinen säkeistö:
Ei ole sääli sitä
sydäntä,
jonka sinä
ristiinnaulitset omin käsin
tahi joka musertuu
rautaisen anturasi alle:
sillä sen sydämen
mitta on täysi.
Voi sitä sydäntä,
tuhannesti: voi
sitä sydäntä,
joka ei koskaan
maistanut sinua, Elämä,
Jumalan matojen
ihana ruoka.
Vaikka Kailas
tuntuu sekä novelleissaan että runoissaan korostavan metafyysisten
maailmoitten mahdollisuutta, hän kuitenkin valitsee ainakin
valikoiman alkupuolen runoissaan mieluummin vaikka kärsimyksen kuin
elämästä vetäytymisen. Oma maailmankatsomukseni on kallistumassa vetäytymisen kannalle.
Keskenään
samantapaista teemaa kantavat kupeellaan runot Pronssia, Kuva,
Verkossa sekä Kun olin kuollut. Patsas, Narkissos,
verkkoon juuttunut kala ja tuhkattu vainaja uurnassaan kuvaavat kukin
runossaan hahmoa, jonka kohtalo on tuominnut ulkopuolisuuteen. Sama
ajatus sisältyy myös runoon Pallokentällä, jossa
raajarikko poika haluaisi osallistua toisten pesispeliin, mutta ei
pysty. Näkisin, että näissä runoissa Kailas osuu lähemmäs
tyypillisen mielenhäiriöön ajautuvan ihmisen todellisuutta kuin
novelleissaan. Mielenhäiriö, joka aiheutuu mahdottomasta
elämäntilanteesta ei olekaan sairautta vaan ymmärrettävä
reaktio, jonka aiheuttajaa ei puhumalla paranneta. Runoonsa Talo
Kailas rakentaa näyttämön, jossa pakopaikoiksi yksinäiselle
asujalle tarjoutuvat uni ja kuolema. Näen unen runossa
samansukuisena tekijänä kuin Edith Södergranin runossaan
kuvaama Maa jota ei ole. Uni on taiteen avaama pakoreitti
mahdottomasta todellisuudesta johonkin lohdulliseen ja ihmeelliseen.
Samassa muodissa ovat omalla tavallaan Kailaan runoista Viulu ja
Ympyrä sekä varsinkin Uni.
Kun pakopaikkaa ei
löydy ajautuu Kailaan runojen ihminen tiloihin, joita kuvataan
runoissa Ilta, Partaalla tai Vieras mies:
VIERAS MIES
Olin kaikkialla
vieras mies,
he katsoivat minua
pitkään.
Joka paikasta
halusin paeta pois,
mutta minne ikänä
pakenin,
olin sielläkin
vieras mies.
Koko maailman
piirissä minulle
ei ollut rauhan
sijaa.
Ja minua minussa
raahasi
joku minulle vieras
mies.
Tätä sisäistä
vierasta miestä selitetään jotenkin novellivalikoiman
jälkisanoissa. Minusta kyse on siitä, että ihminen on viettiensä
orja. Vaikka järki on ohjaksissa, niin halu kiskoo ihmistä omille
teilleen. Runon ulkonainen vieraus on sitten se sairastumisen aihe.
Valikoiman loppuun
on sijoitettu muutama seestyneempi runo kuten Siunaus,
Riemulaulu ja varsinkin Syysaamu, joka on minusta
Kailaan huippuonnistumisia.
Novellivalikoimassa
on 190 sivua, sen lukaisin parissa päivässä. Runovalikoimassa on
140 sivua, sen lukea humistin aamupäivän aikana. Oli paljon tuttuja
runoja. Novelleja olivat lukeneet myös Penjami ja Hdcanis.
Novellien yksittäiset tapahtumat ovat kadonneet jo aika lailla mielestä mutta yleistunnelman muistan hyvin, samantyylistä mielen järkkymisen aihetta puidaan kuin runoissakin mutta muistelen myös käsittelytavan olleen medikalistisempi, mistä tuli sitten vertailupohjaa runoudelle (ja ehkä myös joku ajatus proosan ja runouden käytöstä). Se on sitten eri asia että kuinka paljon kuvatut sielutieteiden ajatukset vakuuttavat...
VastaaPoistaVieraasta miehestä minulle tuli mieleen että paitsi että vietit ja halut vievät, niin niihin suhtaudutaan vieraantuneesti, ne eivät ole osa "minua" mutta samalla niitä ei myöskään kyetä hallitsemaan...
Niin, kyllä nuo mielen sairauksien selvittämiset vaikuttivat toisinaan hieman keksityiltä. Kuitenkin on totta, että maailma on tuolloin ollut toinen, sisällissota julmuuksineen oli tapahtunut hiljattain, fyysinen kuritus ja muu perheväkivalta olivat varmaan tavallisempia kuin nykyään ja saattoivat olla jo sellaisenaan monen sairastumisen takana.
PoistaVietit tulivat mieleen Kailaan muittenkin runojen "peikkoina". Olen melko vakuuttunut siitä, että Kailas ei ollut sinut esim. seksuaalisuutensa kanssa. Eikä hän varmasti ollut ainoa hyvin vanhakantaisen ja ankaran uskonnollisen kasvatuksen lannistamista. Mutta hienoja runoja siitä kaikesta hän sepitti.