Elias Lönnrot keräsi aikoinaan
kaikenmoista puheenpartta Karjalan kansain keskuudesta. Hänen vuonna
1842 Vepsänmaalta keräämistään saduista, sananlaskuista ja
arvoituksista koosti Markku Nieminen vuonna 2006 julkaistun
nykysuomelle sovitetun pienen vihkosen nimeltä Vepsän satuja.
Kirjan upean kuvituksen teki Aleksei Maksimov.
Vepsäläiset sadut noudattavat yleistä
kansojenvälistä satuperinnettä. Niissä on sikäli reippaasti
väkivaltaa, että ihan iltasatuina eivät kaikki menettelisi.
Toisinaan loput ovat sitä paitsi aika tylyjä, eikä niistä ihan
helpolla löydä reiluntuntuista opetusta. Sen sijaan sitä opetusta,
että maailmalla kannattaa pitää varansa eikä antautua
haihatteluun ja helpon onnen etsintään, sitä kyllä löytyy.
Ihmiset ja eläimet tekevät erehdyksiä, joista joutuvat maksamaan
itse kalliin hinnan, ellei sitten erehdys koidu jonkun toisen
kohtaloksi kuten sadussa Tsaari Pirras ja hänen koiransa.
Toisinaan eläinsaduissa kettu on ilkeämielisen viekas, mutta joskus
kettukin katkaisee koipensa.
Aikuiselle nämä sadut edustavat
menneitten aikain tarinaperinnettä, jossa rajutkin otteet voi ottaa
paksun huumorin kannalta. Kettu höynäyttää sutta sadussa Mies
ja repo. Kettu vohkii ensin mieheltä kalat ja valehtelee sitten
sudelle pyytäneensä ne hännällään avannosta. Susi menee
koettamaan samaa konstia, jolloin sen häntä jäätyy kiinni ja
rantaan pyykille tulevat akat hakkaavat suden kepeillä. Kettu
aavistaa suden tulevan sitä syyttämään. Sillä aikaa kun akat
hakkaavat sutta, kettu ahmii taikinan akkojen tiinusta ja hieroo
vielä loput taikinasta päähänsä. Suden saapuessa kettu
puolustautuu näin:
Repo siitä hukalle: ”Katsos
minuakin, kuomaseni. Samoiten minua lyötiin, kun tulin kylään
sinulle vahtia pitämään. Katso, kaiken pääni löivät rikki.
Aivotkin ulos karkaavat.”
Kuten ymmärtää sopii, liikutaan
näissä saduissa yleensä maalaismaisemissa tai metsässä. Sama
pätee sananlaskuihin. Niitten viisauksien kanssa voi lukija käydä
omaa hatarapäistä väittelyänsä. Onko aamu tosiaankin iltaa
viisaampi? Yleensä aamulla on minulla vielä hippunen toivoa
tallella, kun taas illalla olen menettänyt uskoni muuhun kuin
yöuniin, eikä niihinkään aina ole luottamista. Lienee
temperamenttikysymys, kumpi asenne kuvastaa viisautta – sekö jossa
ei vielä osaa arvata tulevaa vaiko se, jossa on kyllästymiseen asti
tulevia ja olevia nähnyt. Vaan melkeinpä aina on löydettävissä
helmi ajatuksien kaurapellon vaiheilta. Niin nytkin, kun seisahduin
seuraavanlaisen sananlaskun kohdalle:
Ei meri siitä pilaannu, jos koirat
rannasta latkivat.
Tästä sananlaskusta johtui
ensimmäiseksi mieleeni kuva nuoresta neitosesta, joka tyköistuvissa
mansikanpunaisissa housuissaan kävelee ihmisyhteisön keskellä ja
sitten pelästyksekseen huomaa muittenkin kuin nuorten ja
mieleistensä miesten tsekkaavan katseillaan hänen vaatetuksensa
viehkeitä linjoja. Hetken aikaa sanan äärellä seisahdettuani
löysin itseni myös katselemasti itseäni ja naapureitani. Onhan se
tietysti niin etteivät kaikki ihmiset suinkaan osaa olla niin
reiluja naapureita kuin minä olen. Ja on selvää, että sellainen
aikaa myöten alkaa rasittaa minun reilusukuisuuttani. Mutta enkö
minä koteineni ole kuitenkin meri verrattuna niihin kulkijoihin,
jotka tonttini ohitse ramppaavat? Enkö minä ole meri jonkin
tuntemattoman taivaankappaleen pinnalla, tavoittamaton ja tyyni kuin
Äänisen aalto jääkannen alla? Koirat rannalla latkikoot.
Vepsän satujen vihkosessa on vain 41
sivua, mutta siihenkin sain kulutettua pari päivää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti