Kävin katselemassa Kuopion
kaupunginteatterin esityksen Cabaret-musikaalista. Musikaali
on mielestäni mm. siinä suhteessa erilainen kuin aiheesta tehty
vuonna 1972 valmistunut kahdeksalla oscarilla palkittu elokuva, jonka
olen nähnyt useampia kertoja, että musikaalissa ihmiset etsivät
rakkautta, kun taas elokuvassa he vaikuttavat etsivän nautintoja.
Kuopion teatterin esitys oli oikein onnistunut. Vaikutti tosin ettei
päivänäytöksessä kaikilta osin ollut henki päällä katsomossa
ja sitä tehen sitten ei kaiketi näyttämölläkään. Pääosia
vetävät nuoret näyttelijät ovat kyvykkäitä ja onnistuvat niin
hyvin, että voivat jatkossa antaa mennä rennon relaxoituneella
otteella. Toiseen kerrokseen, teatterin pyramidirappusten edustalle,
on laitettu komeita viinitynnyreitä, joitten äärellä voi näköjään
seisoskella väliajalla ilman viiniäkin. Kuopion esityksestä on aikaisemmin ansiokkaasti blogeerattu Kirjanurkkaus-blogissa.
Katselin eilen dokumenttiohjelman Ober
Ost -nimisestä alueesta. Alue käsitti Latvian Kuurinmaan,
Liettuan sekä osia koillisesta Puolasta ja luoteisesta
Valko-Venäjästä. Nimitystä Ober Ost tästä alueesta käyttivät
saksalaiset valloittajat ensimmäisen maailmansodan aikaan.
Silloinhan Suomen jääkäripataljoona soti alueella osana Saksan keisarikunnan armeijaa. Dokumentin
perusteella saksalaisten otteet siviiliväestöä kohtaan
muistuttivat joiltain osin toisen maailmansodan aikaista tiukkaan
kuriin alistamista. Tulin väkisin miettineeksi, olisiko kyse
jostakin saksalaisesta perinteestä valloitettujen alueitten suhteen?
Ajatukseni harhautuivat myös
liiviläisten kohtaloon. Osittain dokumentissa myös
huomautettiin saksalaisten ensimmäisen maailmansodan aikaisten
valloittajien halunneenkin esiintyä jonkinlaisina 1200-luvun
kalparitarikunnan ja sen jälkeen perustetun saksalaisen ritarikunnan perinteen jatkajina. Liiviläiset kansana ovat
lähes täysin sulautuneet latvialaiseen valtaväestöön.
Kuurinmaalla on sentään rannikkokaistale, jota kutsutaan
Liivinrannaksi. Siellä asui vielä 1930-luvulla liiviläisiä
pienissä kalastajakylissä. Neuvostoaikana kylien elämää haittasi
sosialistinen taloudenpito, joka ei sallinut yksityistä
kalastustoimintaa. Tämä viimeistään näivetti kylät.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on kapearaiteinen rautatie, jonka
saksalaiset ensimmäisen maailmansodan aikana rakensivat
Kuurinmaalle. Siitä muodostui maailmansotien välisen ajan
kulkuväylä Kuurinmaan liiviläisille. Niinpä miehittäjien
toiminta saattoi tuoda mukanaan myös parannuksia alueen väestön
elämään.
Olen joskus koettanut kuvitella
mielessäni, millaisin miettein nykyisen Suomen alueen asujat olivat
ottaneet vastaan ruotsalaiset ristiretkeläiset. Ristiretkistä
Suomeen ei juuri löydy kirjoitettua historiaa. Mielenkiintoisella
tavalla Henrik Gabriel Porthan koettaa arvailla millaiseen
maahan ruotsalaiset ristiretkeläiset saapuivat ja millainen mahtoi
olla vastaanotto. Olen itse alkanut asettua sille kannalle, että
tuon ajan hämäläiset ja karjalaiset saattoivat aivan hyvin itse
haluta päästä Ruotsin alaisuuteen. Kun lukee Henrikin
Liivinmaan kronikasta, millainen sotataidollinen ylivoima
saksalaisilla valloittajilla oli Liivinmaan alueella, saattoivat
nykyistä Suomea asuttaneet heimot jalkajouseen tarttumattakin
tajuta, ettei heidän olisi järkevää asettua sotimaan ylivertaista
ruotsalaista miehittäjää vastaan. Veroja maksamalla ja uuden
uskonnon näennäisesti hyväksymällä väestö katsoi kenties
selviävänsä helpommalla ja saavansa vahvemman suojelijan kuin
minkä heidän metsästäjä-peltoviljelijöistä koostuva kansansa
kykenisi pystyyn nostamaan. Tämä sittemmin suomalaisiksi kutsuttu
väestö säilytti omia tapojaan ja uskomuksiaan salassa
vallanpitäjiltä, niin että vielä 1800-1900-luvuilla
”pakanallisia” kulttipaikkoja piti määrätä tuhottavaksi
viranomaisten toimesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti