Valikoima
Äänet myöhässä sisältää alaotsikkonsa mukaisesti
Suomalaisia kuunnelmia 1968 – 1969. Teoksen alussa Pekka
Lounela pohdiskelee lyhyessä kirjoituksessaan Saatteeksi
”äänen teatterin” osaa suomalaisen dramatiikan ja
novellistiikan kentässä. Hän toteaa kuunnelmamonisteitten kysynnän
kasvaneen. Kirjan loppuun, ennen luetteloa vuosien 1968 – 69
suomalaisista kuunnelmista, teoksen toimittaja Jyrki Mäntylä
luonnehtii kuunnelmiin sisältyvän yhtä hyvin kertovaa ja
runollista kuin näytelmällistäkin ainesta. Mäntylä arvioi
”jäävisti” tämän teoksen olevan tähänastisista seitsemästä
kotimaisten kuunnelmien valikoimasta taiteellisesti korkeatasoisin
ja monipuolisin ja kykenevän
välittämään lukijalle kuvan ajan hengestä ja ongelmista. Hän
myös kiittelee radion nykyjohtoa vapaamielisestä asenteesta, jonka
myötä moni tämän valikoiman kuunnelmista on saatu radiossa
esittää.
Bo
Carpelan (1926 – 2011): Myöhäiset äänet (Rösterna
i den sena timmen, suom. Tuomas Anhava, ensiesitys ruotsiksi
27.11.1968 ja suomeksi 13.1.1969): Pitää sanoa, että olin kyllä
kuvitellut Carpelanin kirjoittavan aika lailla toisenlaisista
aiheista kuin tässä. Kuvittelin hänet kirjailijana jonkinlaiseksi
kaupunkilaiseksi Antti Hyryksi, joka tekee hiljaisia
havaintoja ja pohdiskelee niitä mielessään. Niinpä en alakaan
avaamaan tämän kuunnelman tapahtumia lainkaan vaan annan
mahdollisen lukijan yllättyä omalla tavallaan.
Juha
Mannerkorpi (1916 – 1980): Ennen kuin me kaikki olemme
hukkuneet (24.11.1969): Saku ja Roto löytävät sillankorvasta
polkupyörän, jolla on rekisterinumero. Pyörän omistaja,
sairaanhoitaja, on hypännyt jokeen. Hänen ruumiinsa on ajautunut
jokisuun pohjalle päätyneeseen taksiin. Siellä nainen muistelee
viime aikojen tapahtumia ja puhelee lohduttavasti Sakulle, jonka äiti
oli hänen työtoverinsa. Uuvuttivatko sisaren työpaikan kovat
vaatimukset vai kumauttiko biologinen kello jo liian monta lyöntiä?
Heimo
Pihlajamaa (s. 1936): Illalla, keväällä (28.4.1969):
Herkän runollisilla kevään sävyillä maalattu kuvaus 1960-luvun
lopun kaupunkien opiskelijaliikehdinnästä. Syövätkö
vallankumoukselliset toisensa vai nappaako heidät poliisi ja
istuvatko he jo parin vuoden kuluttua eläkeviroissa katselemassa
tv:tä ja lihomassa? Kaikkitietävän ja mihinkään johtamattoman
keskustelun lisänä halu rakastaa.
Hannu
Mäkelä (s. 1943): Sirkan päivä (28.3.1969): Kuunnelma
Toivosta, opettajasta, joka on hiljaa tympääntynyt työhönsä.
Peruskoulu tekee tuloaan, elämä menee menojaan. Lisäksi pitäisi
maksaa sähkölasku ja lähettää anopille nimpparikukkia. Voisi
olla jakso Kantolan perheestä.
Seppo
Urpela (1937 – 1993): Tositoverit (7.3.1969): Karjalan
renki tulee Helsinkiin hommiin, jossa tutustuu vähätöiseen
aputyömieheen, joka järkkää hänet montunkaivuun Vuosaareen.
Yhteiskunnan matalan tason hanslankareitten elämänmenoa,
ryypiskelyä ja työväen hengennostatusta.
Pirkko
Jaakola (s. 1940): Enoni kuolemasta lehdistölle antamani
kuvaus (6.3.1968): Kuvaileva alaotsikko Kuunnelma kahtena
muunnelmana. Jaakolan teksti muistuttaa laulurunoa, ellei peräti
omalakista oopperaa. Laulurunostus syntyy osin lauluilla, osin
toistolla, jolla tehostetaan tarinaa ja saadaan kuulija tarkkailemaan
mitkä ovatkaan muunnelmien erot. Laitan tähän näytteen yhdestä
laulusta:
Jos
tahdot elää vanhaksi, niin nauti olutta heih!
- - -
Käyt
ilman sitä kalvaaksi sut nappaa kuolema heih!
- - -
Ja
ennenkuin sä huomaatkaan oot sivuuttanut olutmaan
ja enon
lailla matkaat vain sä ohi kapakkain. Heih!
Aapo
Junkola (1935 – 2017): Masaccio paikassa nimeltä Marina di
Pisa (21.2.1968): Runollisuudella, historialla, musiikilla ja
muilla hälyäänillä kyllästetty haahuileva ”ääniversumi”,
jollaisia nykyisin kuunnelmat tuppaavat olemaan. Käydään läpi
lähinnä kaupankäyntiä, riistoa ja väkivaltaa ja lopussa sitten
mainitaan niitten yhteys luovuuteen ikään kuin se riittäisi
selittämään kaiken.
Paavo
Haavikko (1931 – 2008): Kilpikonna (6.5.1968): Olipa
huojentavaa, kun tämä Haavikon kuunnelma ei ollut mikään kuningas
lähdössä Ranskaan vaan kotoisa kilpikonna. Tietysti voisin
tässäkin olla tunnistavinani vain näennäistä
helppotajuisuutta, mutta enpä tunnista vaan ajattelen, että
kyseessä on rakkaustarina ilman rakkautta. Sisäiset tyhjyydet ja
muut olennaiset näennäisyydet jääkööt tällä erää
käsittelemättä.
Eeva-Liisa
Manner (1921 – 1995): Varjoon jäänyt unien lähde
(28.7.1969): Kuuden henkilön iltakeskustelu kääntyy yhden naisen
runolliseksi muisteloksi. Mitä tapahtui Viipurissa joskus kauan
sitten, viattomuuden aikaan ennen syntiinlankeemusta, on kasvanut
naisen mielessä ylisuuriin mittoihin. Mielestäni kertojanainen
sekoittaa onnen ja rakkauden, mutta oli menneeksi. Eipä mennyt minun
iltani siitä pilalle.
Kirjassa
on 310 sivua. Lukaisin sen kolmessa päivässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti