perjantai 21. helmikuuta 2020

Heidi Mäkinen: Ei saa elvyttää

Heidi Mäkinen Tampereelta kirjoitti vuonna 2020 julkaistun romaanin nimeltä Ei saa elvyttää. Luin sen.

Romaanissa liikutaan Helsingissä, ehkä siksi, että siellä on hammaslääketieteen oppilaitos, jossa kirjan päähenkilö Auri on työskennellyt. Tampere olisi muutoin ollut kivampi paikka tapahtumille. Sieltäkin varmaan löytyy kahviloita ja tyyriitä asuinalueita. Auri on oiva nimivalinta hampaitten kanssa työskentelevälle, tulee kultahampaat mieleen.

Teemoja löytyy moneen lähtöön, pääaihe on kuitenkin se, että Auri tuntee eläneensä jo tarpeeksi pitkään ja haluaa pois. Meillä mieshenkilöillä on se etuisuus, että kuolema tulee yleensä varhemmalla iällä ja aika nopeesti, joten pikemminkin on vain pysyteltävä sen aikaa tolpillaan, että ehtii kouluttaa seuraajan kolaamaan pihaa. Tämän aiheen lisäksi romaanissa nousevat esiin erilaisella vaurauden tasolla eläväin ihmisten erilaiset elämänasenteet, sukupolvien väliset erot, työssä uupuminen, vegaanius, vanhusten kodinhoito ja vanhusten oikeus omiin rahoihinsa. Jopa seksi ja lasten hankkiminen elämänvalintojen suuntaajina nousevat käsittelyyn.

Romaanin henkilögalleria on sopivan suppea, henkilöt eivät mene lukiessa sekaisin, vain aniharvoin palasin taaksepäin tarkastamaan jotain yksityiskohtaa. Vaikka kerronta onkin pääosin ilmavaa, on näitä yksityiskohtia silti siinä määrässä, että varsinkin romaanin keskivaiheilla lukeminen hidastui hahmojen taustoittamisen takia. Lukija kykenee kyllä muodostamaan tarinan puuttuvat osat ilman laajempia selittämisiä. Loppua kohden, kun tapahtumat alkavat viedä tarinaa eteenpäin ja aikaisempien aikain muistelu jää pois, sujui lukeminenkin nopsemmin. Lopunkin olisi mielestäni voinut esittää karsitummin, nyt romaanissa syntyy jonkinlainen loppusuvanto, joka syö tehoja.

Koska aiheena on kuolema, on huumori monelta osin mustanpuoleista huumoria, tosin rennolla tyylillä esitettyä. Olen kai sitten aikamoinen tosikko, kun tämä huumori nyt ei satu minuun puremaan. Näin Aurin jotenkin itseni kaltaisena hahmona, joka ei luovu järkeilystä vaan jatkaa valitsemallaan linjalla viimeiseen asti. Koin Aurissa paljon tuttua, vaikkei hampaitten pesu minusta mukavaa ole koskaan ollutkaan.

Tähän loppuun halusin säästää sen seikan, joka herätti eniten myönteistä huomiotani koko kirjassa. Nimittäin väliotsikot. Romaani jakautuu lyhyisiin, muutaman sivun pituisiin kappaleisiin, joilla on kaikilla oma otsikkonsa. Jotkut näistä otsikoista ovat niin mageita, että ne tuntuvat suorastaan mietelauseilta. Ajattelin laittaa muutaman niistä tähän näytteeksi, jotta mahdollinen lukija voi itse kuvitella miltä tuntuisi, jos radion kuuluttaja kajauttaisi seuraavia mietteitä ennen puolenpäivän hetkeä:

Ruoka on rakkautta
- - -
Kaipaan sinua kuin vaahtokylpyä
- - -
Suurin osa ihmiskunnasta on tyhmää ja saamatonta
- - -
Tiedättekö missä olette?

Kirjassa on 245 sivua. Lukaisin sen kahdessa päivässä.

4 kommenttia:

  1. Katopas, me olemme kirjoittaneet tästä aivan yhtä aikaa.
    Sinä olet kriittisempi.

    Nuo otsikot unohdin mainita omassa postauksessani, vaikka kiinnitin niihin huomiota lukiessani. Nämä on myös hienoja: Hengitys tekee kodin, Laitonta savua ja Tossut, tossut, tossut.

    Vanhuuden surkeus ja asteittainen luopuminen sekä sen aiheuttama tuska on mielestäni kuvattu hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olethan sinäkin kirjoituksesi lopussa maininnut kirjan alussa olevista mietelauseista.

      En tiedä olenko kriittinen vai mikä. Ehkä minun kannattaisi vain keskittyä kuunnelmiin ja näytelmiin ja novelleihin ja jättää romaanit muitten luettavaksi? Hyvä, että sinä olet ilmaissut selkeästi miten tykkäsit puheena olevasta kirjasta.

      Poista
  2. Minä luin kirjan. Oli selkeästi kirjoitettu ja sujuva. Henkilöt olivat Nataliaa lukuun ottamatta sen verran vastenmielisiä ihmisiä, että kirjaa oli helppo lukea, kun yhtään ei välittänyt, kuinka heidän käy. Hämmästyin lopussa Aurin ikää. Itselläni on monia (=parikymmentä) yli 80- ja 90-vuotiaita ystäviä, joilla on paljon kremppoja ja kolotuksia ja sairauksia, mutta jotka kuitenkaan eivät millään lailla itseään määrittele iän kautta. Heillä on kyllä jännä tietoisuus siitä, että kuolema ei ole ajallisesti kaukana, mitta silti he ovat suuntautuneita tulevaisuuteen. Jopa tämän koronan aikana, vaikka muutamilla on ikää niin paljon, että jos tämä vanhusten eristäminen jatkuu parikin vuotta, on todennäköistä, että he eivät eristyksestä elävänä selviä (koska siis ovat jo lähempänä sataa vuotta). Auri tuntui heihin nähden todella "vanhalta", joten oli yllätys, että oli noin nuori. Minulla ehkä on poikkeuksellisen virkeitä ystäviä? En ole osannut sitä kummenmmin ihailla, koska en ole itsekään näitä ystäviäni koskaan ajatellut oikeastaan minkään ikäisinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä samastuin lähinnä siihen Aurin tyttäreen, nimi on päässyt unohtumaan.

      Olen huomannut, että monet 80-90-vuotiaat ja vanhemmatkin ajattelevat täysin selkeästi, pystyvät erittelemään kokemaansa ja tekemään mielenkiintoisia vertailuja eri aikakausien välillä. Televisiossa on joskus sotiemme veteraanien haastatteluja, joissa haastateltavat esiintyvät takuuvarmasti selkeämmin ja tasapainoisemmin kuin minä. Toisaalta monet nuoremmatkin voivat suhtautua elämään jonkin verran vähemmän terävästi. Minä puhelen toisinaan itsekseni jopa kaupassa käydessäni ja ulkoillessani. Tuntuu siltä, että mitä tuota nipottaa joka jutussa.

      Ihmisten välillä on niin paljon ja monenlaisia eroja, että sen puoleen ei Auri vaikuta minusta mitenkään epäuskottavalta hahmolta.

      Poista