Tähän väliin heitän
matkakertomuksen. Käytiin vaimon kanssa reissulla läntisessä
Suomessa. Melkein kaikki paikat, joihin tutustuimme, olivat meille
uusia tuttavuuksia. Ihmettelyni, jota kuvien määrä ilmentää, on
osaksi tätä perua. Tämän aamun aamuhartauden puhuja johdatti
minut etsimään virsikirjasta virren 593. Otsikko on siitä
poimittu.
Varhaisena sunnuntaiaamuna läksimme
ajelemaan kohti länttä. Tien laidoilla nauroivat varislinnut, mutta
pidimme ikkunat kiinni ja mennä posottelimme. Keski-Suomi tarjosi
viihteeksi parikymmentä kilometriä kiertotietä. Liikennettä oli
vähän tai sitten vain me kaksi, tiet olivat muuten kelpo kunnossa,
niin että mikäs oli matkatessa kohti lännen avaria maita.
Pohjanmaalla katseltiin tien varresta
lounaspaikkaa. Mentiin Ylistarossa ABC:lle, mutta siellä olikin
tarjolla vain bensaa. Se kelpasi harmaalle pollellemme, me
pärjäiltiin sanan voimalla. Ensimmäinen matkakohde oli Isonkyrön
keskiaikainen kivikirkko. Kirkon esittelijä kertoi meille kirkon
sisäseiniä kiertävistä vanhoista seinämaalauksista, jotka
kuulemma muistuttavat aikakautensa saksalaista kuvastoa. Lisäksi
mies kertoi meille alttarikaapeista ja meni siinä Nuijasotakin, kun
rupesin kyselemään. Kirkon takana olevalla saarella kuuluivat
teloittaneen Nuijasodan kapinajohtajat. Syötiin sitten
karjalanpiirakoita siinä parkkipaikalla ja jukurttia ja mehuakin
nautittiin. Minä totesin, että tämän kirkon takia jo kannatti
lähteä tälle reissulle.Isonkyrön vanha kirkko. |
Wasastjernan talo. |
Majoituimme hotelliin, joka sijaitsi
Palosaaressa, ruots. Brändö. Einehdimme hotellin ravintolassa,
nautimme kanapitsaa, jossa oli myös ananasta ja persikkaa.
Illemmalla sain päähäni, että käytäisiin heti siellä
Raippaluodossa. Ajoimme kuuluisan Raippaluodon sillan yli ja kävimme
katsomassa kirkkoa ulkoapäin. Posoteltiin Björköbyhyn, jossa on
puusta rakennettu jämäkkä näkötorni. Sinne kävellessä vaimo
huomasi, että polun laidalla kasvoi samanlaisia pieniä katajia,
joille Myrskyluodon Maija ripusti pyykkiä kuivumaan tv-sarjassa.
Myös tyrniä kasvoi rannoilla. Muuten Raippaluodon ainutlaatuinen
saaristoluonto sisälsi aika samantyyppistä pusikkoa kuin itäinen
Suomikin. Myös ABC löytyi.
Aamulla heräsin aikaisin. Hotellin katolla lokkilinnut pitivät melkoista metakkaa. Se kuulosti kivemmalta kuin kelaleikkurin ja haravoinnin ääni kotona. Kun en saanut unta, läksin kuuden seutuun kävelylle. Yritin siinä vääntää jotain runontynkää tyyliin 'Morgonstund drar mull till mun'. Ihmiset kiiruhtivat töihin, oli maanantaiaamu. Kaupunki näytti siistiltä ja rauhalliselta. Teitä oli nimetty laivojen mukaan. Jalkapallokentällä näin meriharakan, hotellin parkkipaikalla tiiranpoikasen.
Pyhän Marian kirkon rauniot. |
Mustasaaren kirkko, före detta hovrättshus. |
Palosta selvisi Wasastjernan talon lisäksi hovioikeuden talo, joka sittemmin muunnettiin kirkoksi. Käväisimme tuossa erikoisessa Mustasaaren kirkossa.
Mustasaaren kirkolta ajelimme
Koskenkorvan ja Ilmajoen kautta Seinäjoelle, jossa tutustuimme
kaupungin monumentaalikeskustaan reilun tunnin ajan.
Kirjablogistit Booksy ja Satu olivat kertoneet Seinäjoen mielenkiintoisista kirjastoista, joten nekin kävimme katsastamassa. Vaimoni ihastui erityisesti lasten ja vanhempien tekemiin taideteoksiin, joita oli esillä Apila-kirjaston aulassa. Kumpikin pidimme siitä rohkeasta, uudistavasta rakennustaiteesta, jota Apila väreili. Aallon kirjasto vaikutti siihen verrattuna arvokkaalta ja asialliselta!
Seuraava pysähdyskohteemme oli Peräseinäjoki. Näppäsin valokuvan Ville Ritolan patsaasta. Tutustuimme paikkakunnan tehtaanmyymälään ja hankimme itsellemme sieltä Peräseinäjoki-sukat. Kauppias suositteli meitä ajamaan Virtain (vai pitääkö sanoa Virtoisten?) kautta, kun kerroimme olevamme menossa Petäjävedelle kirkkoa katsomaan. Ja kyllä minä ajoinkin. En ollut enää varma, moneltako Petäjäveden kirkon esittely loppuu, joten vauhti oli valitettavan ylenpalttista. Kerkesimme kirkkoon kaksi tuntia ennen sulkemisaikaa. Sillä hetkellä olimme ainoat vierailijat.
Paluumatkalla emme taaskaan meinanneet
löytää sopivaa ruokapaikkaa. Lopulta aikamoisen kaupunkiseikkailun
jälkeen ajauduimme Jyväskylän uudelle ABC-kahvilalle, jossa
nautimme tavallisen grilliaterian kumpainenkin. Palvelu oli reipasta,
ruoka valmistui nopeasti ja oli maukasta.
Haluaisin sanoa kotiinpaluusta jotain,
mikä edes jotenkin nivoisi yhteen retkemme käänteet. Ehkä
huomiotaherättävintä oli se, miten rauhassa saimme ajaa, kun
olimme sattuneet valitsemaan erikoiset matka-ajankohdat. Liikenteen
rauhallisuus vaikutti meihinkin ja teki matkaamisesta miellyttävää.
Kotona sitä saa tavallaan olla omassa rauhassaan, mutta virren 593
sanat pätevät sielläkin:
Maan päällä aina, ihminen,
vieraana kuljet matkaten
kaukaista maata kohti.
(Sanat J.L. Runeberg, suom. August
Ahlqvist)
Olipa mukava matkakertomus. ja nuo Peräseinäjokisukat ovat varmaan hienot :)
VastaaPoistaVaasan Palosaari olisi kiinnostavaa käydä katsomassa. Se on aiemmin ollut työläisten asuinaluetta ja muun muassa Elvi Sinervo, jonka elämään tässä vuosien varrella olen jonkin verran perehtynyt, on asunut siellä lapsuudessaan ja sittemmin sijoittanut Palosaaren maisemia ja tapahtumia kirjoihinsa.
Sukat ovat ihan käyttötavaraa. Petäjävedeltä ostettiin takanreunalle pieni, puinen musta lammas.
PoistaJoo, saattaa olla, että Palosaarta olisi voinut katsella enemmänkin. Minä vain kouhautin kävellä tunnin lenkin ja pääasiassa kerrostaloalueella. Näkyi olevan puisia pientalojakin lännempänä. Palosaaren helmi on nettikarttojen mukaan nimeltään Onkilahti, jonka ympärille on rakennettu vehreä, rauhoittava puisto. Lahden rantaa pitkin voi nähtävästi kiertää kävelypolkua koko Onkilahden pohjukan. Lahden poikki on pengerretty kevyen liikenteen väylä, jota työmatkalaiset näkyivät käyttävän.
Suomessakin on kyllä kauniita kirkkoja. En ole koskaan käynyt erityisen monessa, lähinnä lähialueen kirkoissa. Joskus kiersin pohjanmaan helluntaikirkkoja, ne ovat valitettavasti vähemmän hienoja. Suomalaiset kirkot tuntuivat myös aina pieniltä Saksalaisten ja Ruotsalaisten isojen rinnalla. Nyt asuessani Ruotsissa olen tutustunut ihanan pieniin kyläkirkkoihin. Sekä Alankomaissa että Ruotsissa n asuin ennen ihan pikkukylässä pientä kirkkoa vastapäätä. Voitteko kuvitella kirkkoa 100- 300 asukkaan kylään.
VastaaPoistaNyt asun niin pienessä kylässä, ettei täällä ole kirkkoa. Blogasinko muuten kerran järkytyksestäni ruotsalaisten kirkkojen lämmityksessä?
Ruotsin kirkkoja olen nähnyt vain Tukholmassa ja yhden rauniokirkon Visbyssä. Saksassa en ole käynytkään. Vaikea sanoa ovatko kooltaan aina suurempia. On Ruotsissa varmaan komeita, vanhoja kirkkoja. Kirkkoja voi olla vaikka luodoillakin, kuten Kalajoen edustalla Maakallassa.
PoistaKirkkojen lämmityksestä oli vähän siellä meidän reissulla puhetta, kun Kyrön kirkon esittelijä osoitti meille istuinpehmukkeita, joita kirkossakävijöitä varten oli kirkkoon varattu. Hän sanoi niitten toimivan vähän lämmönvaraajinakin, kun vanha kivikirkko on näin viileänä kesänä niin kolea. Petäjäveden puukirkko tuntui - ehkä ajoittaisen auringonpaisteen takia - vähän lämpöisemmältä. Siellä ei ole lämmitystä kai ollenkaan. Kirkko onkin vain kesäkäytössä ja maailmanperintökohteena esiteltävänä. Jouluisin on kuulemma hartaushetki. Isojen kirkkojen lämmittäminen on varmasti aina ongelmallista.
Kun viitsin taas avata tietokoneen voisin kirjoittaa kirkoista. Puhelimella en enää ala. Kaksi päivitystä tein viime viikolla, hidasta minun makuun.
VastaaPoistaMielenkiintoinen teksti. Olen kiertänyt miltei kaikki maamma keskiaikaiset kivikirkot. Isonkyrön vanha kirkko oli kova reissu. Vaasan rauniot tehtiin eri päivänä, kun siinä on niin valtavan monta kohdetta (Aspegren ja Lapuan puutarhat). Enemmän tiedän noiden kirkkotarhojen elävästä kulttuuriperinnöstä, mutta käyty on.
VastaaPoistaViime vuonna tai sitä edellisenä luin kirjan, jossa kerrottiin Suomen alueen keskiaikaisista kirkoista ja siinä olevan kartan mukaan yhtään keskiajan kivikirkkoa ei sijaitse Savossa, jossa asun. Etelämpänä asuvan on varmaan helpompi tutustua näihin vanhimpiin Suomen alueella säilyneisiin rakennuksiin.
PoistaTämä oli ensimmäinen retkeni Vaasaan.
Tai sitten pitäisi pyrähtää pohjoisemmaksi, sillä siellä on Keminmaan vanha kirkko. Sen kedoilla kasvaa eteläinen ketokatkero.
VastaaPoistaEi, Savossa ei ole. Vain kivisakasti on keskellä Porrassalmenkatua. Itse asun Porvoossa ja meillä on keskiaikainen kivikirkko. Luit varmaan toisen tai toisen Hiekkasen kirjan. Siinä on päivitetty tieto ja siihen on uskominen.
Enpä ole tietääkseni Keminmaallakaan käynyt. Aika vähän on tullut liikuttua silkkaa pihiyttäni enkä autoilijanakaan ole erityisen parkkiintunut. Se kirja jonka luin sisälsi usean nuoren polven tutkijan kirjoituksia keskiajan maailmankuvasta. Yhtenä osuutena olivat Suomen keskiajan kirkot.
PoistaHienoa oli Kyrön kirkossa nähdä omin silmin sellainen armonistuin, jossa on siis keskimmäisenä hahmona kuvattu Jumala itse. Kirkon esittelijänä ollut viehättävä vanhempi mies kertoi, että hänen nuoruudessaan puinen Jumalan kuva oli ollut kiinnitettynä lähelle kirkon kattoa, alttarin yläpuolelle. Nyt Jumala-veistos on alkuperäisemmällä paikallaan osana alttarikaappia. Mies esitteli meille myös paholaishahmon, joka on kuvassa, joka esittää "lusteen tuojaa". Eikös se lustekin liity kasvien elämään?