Useita
kirjan tarinoista voi nimittää eroottisiksi tai ainakin
niissä on mukana erotiikkaa enemmän tai vähemmän.
Mitään meheviä seksikohtauksia lukijan ei kannata
etsiskellä. Pikemminkin aiheena on kunkin tarinan hahmojen
välinen eroottinen jännite. Erittäin usein kyse on
avioliittoon syntyneistä säröistä,
mustasukkaisuus on esillä monessa novellissa. Tarinoissa on
jännärin piirteitä, lempi sekoittaa pään ja
intohimorikokset roikkuvat ilmassa. Moravia ohjailee kertomukset
taitavasti yli potentiaalisten, rasittavien ylilyöntien, niin
ettei lukiessa synny ahdistunut olo vaan mielenkiinto siihen mitä
seuraavaksi on luvassa.
Alkuun
sijoitettu niminovelli ”Perjantain huvila” kertoo avioparista,
joka on sopinut siitä, että vaimo saa asua rakastajansa
luona perjantaista sunnuntai-iltaan. Novellin tunnelmassa on jotain
kovin italialaista – tai ainakin sellaista, joka on tullut tutuksi
vaikkapa Antonionin tai Fellinin elokuvista. Kirjan toisessa
novellissa ”Tarjotin oven edessä” päähenkilö
on nuorukainen, joka viettää lomaa vuoristohotellissa
aikeenaan kirjoittaa tragedia. Nuorukainen huomaa, että vaikka
tapahtumat hotellissa muistuttavat tragediaa, eivät ne ole sillä
tavalla puhtaita kuin hänen lukemissaan antiikin näytelmissä,
vaan ”oikean elämän” sotkemia. Nämä kaksi
novellia muodostavat kirjasta lähes puolet. Muut novellit (14
kpl) ovat lyhyitä, mutta ne sisältävät silti
kaiken mikä hyvälle tarinalle on tarpeen. Tapahtumapaikat
ja kerrontatyyli vaihtelevat, enkä ainakaan minä lukiessa
arvaa loppuratkaisuja. Kertomuksista jää hyvä maku ja
luulenpa etsiskeleväni muutakin Moravian tuotantoa
luettavakseni.
Kirjassa
on 230 sivua ja luin sitä viikon. Tästä kirjasta
jäävät mieleeni työpaikan lounastauot ja
linja-automatkat, joilla sain luettua ihmeen paljon vaikka välillä
kaikenlaiset muut ajatukset tuppasivatkin pyörimään
mielessä. Mainitsenpa vielä, että kansikuvaan valittu
Nikolai Puninin maalaus on tosi hieno.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti