Mika Waltari (1908 – 1979) kirjoitti
Sinuhea lyhyempääkin proosaa kirjailijanuransa varrella. Luin
samoihin kansiin präntättynä kolme pienoisromaaneiksi
luonnehdittua kertomusta. Suluissa kertomusten julkaisuvuodet.
Fine van Brooklyn (1938).
Minämuotoisessa kertomuksessa suomalainen opiskelijanuorukainen
tutustuu Atlantin rannikolla hollantilaiseen neitoseen, joka käyttää
sukupuolellista viehätysvoimaansa nuorukaisen hämmentämiseen.
Tällaista sattuu varmaan kovin monille miehille (eikä välttämättä
juuri Atlantin rannalla), mutta he eivät kehtaa kertoa siitä
kellenkään. Jonkin kampanjan siitäkin varmaan saisi rypistettyä?
Korostan vielä että minulle ei lain ole tällaista tapahtunut. Sen
sijaan laitan tähän tekstistä katkelman, joka tuntuisi kuvaavan
minunlaisiani henkilöitä:
”On ollut ihmisiä, jotka on viskattu
mereen haaksirikkoutuvista laivoista”, hän jatkoi vakavasti. ”On
ollut ihmisiä, jotka on poltettu noitina roviolla tai jotka itse
ovat paenneet metsiin ja erämaihin aikoina, jolloin ihmisten vaisto
oli herkempi toteamaan välikappaleita, jotka tietämättään
vapauttavat pahoja voimia. Maa säteilee pahoja voimia, mutta ne
eivät voi meitä vahingoittaa ellei ole välikappaletta, joka johtaa
nuo voimat ihmisten pariin.”
Meille välikappaleille ei aina ole
sijaa majatalossa... Fine van Brooklyn ei mielestäni ole
sujuvinta Waltaria, oikeastaan pitkästyttävyys lienee paras syy
nimittää tällaista kertomusta pienoisromaaniksi.
Sellaista ei tapahdu (1939).
Kertomuksen keskushahmoina ovat mies ja nainen, jotka tutustuvat
toisiinsa lentokoneessa. Tunnelmat ovat pahaenteiset, Eurooppa
valmistautuu sotaan, kolonnat ovat liikkeellä ja ilmatorjunta
toimintavalmiudessa. Mies ja nainen päätyvät vuorilaaksoon,
sittemmin junaan, jossa he tutustuvat värikkääseen
esiintyjäseurueeseen. Pienen paikallisen vähemmistön kansannousu
tukahdutetaan julmasti heidän silmiensä edessä. En tiedä
tapahtuuko tällaista miten tiuhaan, kirjoitus kertonee eniten
kirjoitusajankohdan tunnelmista.
Kuun maisema (1946).
Minämuotoinen kertomus kattaa Joel-nimisen miessukukuntaan
lukeutuvan henkilön elämästä ajanjakson, jota voisi kutsua
nuoruudeksi (kertomuksessa ikävuodet kahdestatoista
kolmeenkymmeneen). Mikäli tämä kuvailu kuulostaa pitkästyttävältä,
niin lukekaapa itse kertomus. ”Kuun maisemalla” tarkoitetaan
kertomuksessa sitä autiutta mikä valtaa ihmisyksilön hänen
tarkastellessaan omaansa ja lähimmäistensä vähäpätöistä
rimpuilua elämänpyrkimystensä parissa. Kuten Sinuhessakin Waltarin
näkemys ihmisen omista kyvystä ja elämän suomista
mahdollisuuksista hyvään on aika pessimistinen. Oikeastaan
tämä on yhdistävänä tekijänä kaikissa kirjan tarinoissa. Kuun
maisemassakin on muutama kiinnostava kevyesti filosofinen pohdinta,
mutta asia olisi tullut selväksi koko lailla vähemmälläkin.
Mikäli Waltari olisi kirjoittanut nämä
kertomuksensa markka/sivu -palkkiolla, olisi hän tienannut tämän
teoksen myötä 226 markkaa, mikä tuntuisi minusta ihan sopivalta
korvaukselta – erityisesti muistaen että markka oli tuolloin eri
tavalla arvossaan kuin viimeisinä aikoinaan. Tietysti joku voisi
sanoa, että jos ketjukolaaja saisi kymmenen centtiä jokaisesta
blogitekstistään, olisin tänä vuonna tienannut 10 euroa, mikä
voisi olla ihan ok korvaus blogin pitämisestä. Aikaa tämän
Waltarin teoksen lukemiseen kului minulta reilu viikko, mikä on aika
reilua sekin.
Näistä en muista kuulleenikaan. Ylipäätään Waltari oli tuottelias kirjailija, jota olen lukenut ihan liian vähän. Sinuhen blogiaikana ja kauan sitten Tanssi yli hautojen ja Felix Onnellinen, ehkä jotain muutakin. Komisario Palmut ovat elokuvista tuttuja. Waltarin historialliset romaanit houkuttelevat, mutta ovat turhan tuhteja.
VastaaPoistaOnhan noita jotkut muutkin blogeeraajat lueskelleet. Vaan minä en oikein innostunut. Kovin pitkäveteisiä olivat.
PoistaJoskus luin Waltarin runokokoelman nimeltä Pöytälaatikko. Siinä oli ainakin yksi todella kauniisti rakenneltu runo. Sinuhen olen myös lukenut ja Mikael Karvajalan. Komisario Palmu -elokuvat tunnen melko tarkkaan. Waltarin näytelmien elokuvasovituksista paras on mielestäni komedia Omena putoaa. Myös Gabriel tule takaisin on aika mainio.
Minusta Fine van Brooklynissa on huomioitavaa se, että Waltari esittelee siinä kirjoilleen tyypillisen miehiä kiusoittelevan naisen, jollaisen huipennus on Sinuhen Nefernefernefer.
VastaaPoistaJoo, se on sen sortin huomio, joka kiinnostaa kirjallisuuden tutkimuksen kannalta. Kun toisaalta on jo lukenut Sinuhen ja Mikael Karvajalan, käy kyseinen naistyyppi ainakin minunlaiselleni silkalle lukijalle kiusallisen tutuksi ja lähinnä pitkästyttäväksi.
PoistaWaltari on hyvä kirjailija! Näistä kolmesta en ole lukenut kuin Fine van Brooklynin ja senkin kauan sitten. En siis enää edes muista, mitä siitä pidin. Mutta ei se varmaan lempikirjoihini lukeutunut, kun en kerran paljoa muista siitä enää! :)
VastaaPoistaWaltari on kirjailijana kansainvälistä tasoa. Hänen tuotantonsa kestää noin vain sen, ettei minunkaltaiseni tolvana jostain tarinasta niin satu pitämään.
PoistaKiva kuulla sinusta, Syksyn Lehti!
Niin, minulla oli monen kuukauden tauko välillä, kun keskityin muihin blogeihin enkä seurannut kirjablogeja kovin paljon. Nyt olen taas jatkanut tuota Kirjojen kauneudesta -blogin pitämistä ja innostunut myös muista kirjablogeista uudestaan :)
PoistaHyvä!
PoistaTuota Fine van Brooklyniä olen yrittänyt lukea, mutta oli kovin pitkäveteinen, samoin kuin tekijän Neljä päivänlaskua. Sellaista ei tapahdu -kertomuksen juonenkulun voi löytää myös Hitchcockin Nainen katoaa -filmistä. Lieneekö Waltarilta lainattua?
VastaaPoistaMinä kuvittelin pääseväni helpolla, kun valitsin Waltarilta luettavaksi lyhyen kirjasen, mutta ei se sitten niin lyhyeltä tuntunutkaan.
PoistaJännä kyllä en tunne tuota Hitchcockin elokuvaa. Wikipedian mukaan se perustuu johonkin romaaniin ja se taas jossain määrin tosi tapaukseen. Sellaista ei tapahdu toimi kertomuksista mielestäni parhaiten, koska se ei ollut minämuotoinen, joten ei tarvinnut arvailla sisältäisikö se jotain kirjailijan omiin kokemuksiin perustuvaa.