Amerikkalainen Kurt Vonnegut (1922 –
2007) kirjoitti vuonna 1997 julkaistun romaanin Timequake.
Vuonna 1998 siitä ilmestyi suomennos nimellä Ajanjäristys,
suomentajana Erkki Jukarainen. Teoksen piti olla Vonnegutin
viimeinen. Sen jälkeen on kuitenkin ilmestynyt vielä kirja, joka on
julkaistu suomennettuna vuonna 2007 nimellä Maaton mies.
Minä luin kuitenkin toistaiseksi vain
tämän Ajanjäristyksen. Siinäkin oli minulle tekemistä.
Vonnegut aloittaa Ajanjäristyksen
kertomalla näkemyksensä Ernest Hemingwayn pitkästä
novellista, joka on julkaistu suomennettuna nimellä Vanhus ja
meri. Joku kalastaja oli kertonut Vonnegutille, että novellissa
kuvatun vanhuksen olisi pitänyt ottaa pyytämästään miekkakalasta
parhaat palat veneeseensä ja jättää loput haitten ruuaksi.
Vonnegut kertoo kirjoittaneensa kymmenisen vuotta romaania nimeltä
Ajanjäristys, kunnes hän oli päättänyt tehdä sille niin kuin
vanhuksen olisi pitänyt tehdä miekkakalalle. Lukijana olen
kiitollinen Vonnegutille tästä päätöksestä lyhentää
romaaninsa suomennettuna vain 246-sivuiseksi. Siinäkin oli minulle
lukemista.
Itse ajanjäristys ei minusta
ole kovin kiinnostava ajatuksena eikä juuri muutenkaan. Kyse on
siitä, että maailmankaikkeus eräänä hetkenä helmikuussa vuonna
2001 päättää lakata laajenemasta ja alkaakin supistua, niin että
Maapallon asukkaat palaavat äkillisesti elämässän kymmenen vuotta
taaksepäin. Sitten maailmankaikkeus alkaa kuitenkin heti laajeta ja
ihmiskunta joutuu elämään kymmenen vuotta uudestaan täsmälleen
samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Romaanissa esiintyvä
kuvitteellinen scifi-kirjailija Kilgore Trout kirjoittaa
tapahtumasta muisteloteoksen Kymmenen vuottani
automaattiohjauksella. Tätä ja melko monta muutakin Troutin
tekstiä Vonnegut käsittelee romaanissaan. Mukana on kuitenkin myös
Vonnegutin oman elämän tapahtumia, ainakin sellaisina ne esitetään.
Vonnegut muistelee oman elämänsä lisäksi nimeltä mainiten
perheenjäseniään, sukulaisiaan, tuttaviaan, kollegoitaan ja muita
hemmoja. Mikäpä hänessä. Onhan siinä lukemista.
Kirjaa lukiessani minut valtasi usein
nyreys. Se johtui siitä, että Vonnegut itsekin myöntää eläneensä
hyvän elämän. Eikä pelkästään niin, vaan hän kertoo
jutelleensa toisen kirjailijan kanssa ja heidän päätyneen siihen
tulokseen, että tällä planeetalla elämisen arvoista elämää
viettää vain 17 % ihmisistä. Kokenut lääkäri oli kuulemma
pitänyt arviota jokseenkin osuvana. Hän sanoi miettineensä
mikseivät hänen potilaansa tee itsemurhaa. Myöhemmin
kirjekuoriostoksilla Vonnegut kohtaa köyhiä ihmisiä, joitten elämä
ei ole silmiinpistävästi elämisen arvoista. Minun on vaikea
ottaa tätä kaikkea huumorina, mustanakaan. Samastun liiaksi
planeetan enemmistöön. Siinä sitä on samastumista.
Vaikka toisaalla kirjassaan Vonnegut
sanoo kertomakirjallisuuden olevan ”ele-englantia”, jossa
todellisuus sovitetaan tukemaan kerrontaa, hän on kuitenkin
huolissaan kirjojen tulevaisuudesta. Hänen mielestään ihmiset
haluavat löytää kirjoista samansuuntaisuutta oman ajattelunsa
kanssa. Vissiinkin juuri tämän vuoksi minun on vaikea samastua
Vonnegutin tekstiin. Hän kun ei kuulu planeetan enemmistöön. Hän
näkee taideteoksen olevan vain puolet kahden ihmisen (taiteilijan ja
taiteennauttijan) välisestä keskustelusta. Siihen kuuluu hänen
mukaansa olennaisena osana tieto siitä, kuka ja millainen taiteilija
on. Jos kyse olisi keskustelusta, eikö taiteilijankin siten pitäisi
tuntea taiteennauttija? Tätä sanastoa soveltaen taideteos
pikemminkin julistaa kuin keskustelee. Ehkä Vonnegut kumminkin
jotenkin aavistaa minut lukijana, sillä hän kirjoittaa:
hölynpölyn hyväksyminen on
olennaisen tärkeää, mikäli haluaa nauttia runoista ja romaaneista
ja novelleista ja myös näytelmistä. Jotkut kirjailijoitten
esittämät väitteet ovat kuitenkin niin tolkuttomia, ettei niitä
voi millään uskoa.
Tähän minun on uskominen?
Luin kirjaa aika pitkään, joskin
loput 109 sivua päivässä, kun tunsin saavani kirjan luettua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti