Sattumoisin
kävi niin, että teema-kanava esittäiksen Ibsenin näytelmän
Gengangere
(Kummittelijoja) Norjan kansallisen baletin esityksensä. Musiikin
sävelti ja esitti Nils
Petter Molvær ,
koreografian laati Cina
Espejord
ja esityksen ohjasihe Marit
Moum Aune.
Tanssijoita oli esityksessä yhdeksän henkeä (kuin kissalla!),
näytelmässä rooleja on vain viisi. Kun näytelmässä muistellaan
kauan sitten tapahtuneita asioja (ne ovat niitä kummittelijoita),
esitetään nämä tapahtumat baletissa eri tanssijoilla. Tämä on
tarpeen jo siksi, koska kaksi muinaisista hahmoista on
tapahtuma-aikaan ollut vielä lapsia.
Ibsenin
näytelmä kertoo menneisyyden pahoista teoista, jotka kuten
tunnettua seuraavat meittiä vielä kolmanteen ja neljänteen
polveen, mistä voisimme päätellä olevamme vähintään
nelijalkaisia? Ibsen halunnee kumminkin sanoa, että paha ei pakene
siitä vaikenemalla – jos lähtee nelijalkaista pakoon, tulee
kaksilahkeinen vastaan. Mieshän se on tietenkin aina syyllinen,
ellei ihan granaattiomenaa ruveta halkomaan. Toisaalta jos ainut mitä
poika isästä muistaa on se, miten isä otti pojan polvelleen ja
tarjosi imettäväksi piippuaan, niin että poika oksensi, on jotain
tietysti aika lailla vialla, vaikkei pojan muistoa käsittäisikään
peittelevänä kuvauksena vielä pahemmasta. Ja tarjoaahan näytelmä
siihen tiedostamattomat sukurutsat päälle (vrt. Kuningas Oidipus).
Tosiasiassa se paha taitaa olla vain osa sitä savea, josta meidät
ihmiset on muovattu.
Ibsenin
murheellinen näytelmä loppuu siihen, kun poika on kertonut miksi
palasi Pariisista, jossa oli alkanut saada nimeä taidemaalauksen
saralla. Näytelmä päättyy auringonlaskuun, jota poika katselee
hokien tylsänä ”Sol, sol...” Tämän vaikuttavan lopun ovat
baletinrakentajat poimineet tanssiteoksensa alkuun. Traagillisen
epätoivoinen äiti katsoo taivaalle, jossa hänen rakas poikansa
loistaa aurinkona, joka vetäytyy vetisen verhon taakse. Sitäkin
ennen jostain kumman syystä baletissa luetaan Ibsenin kirjoittama
merkillisen tarkka näyttämökuvaus, joka päättyy mainintaan koko
näyttämön taustalla näkyvästä tasaisen sateen synkistämästä
vuonomaisemasta. Enpä tiedä mitä erityisempää nämä oudot
alkusanat balettiesitykseen tuonevat. Nouseva aurinko sen sijaan
herättää ainakin minussa uskonnollisen mielikuvan. Etten peräti
sanoisi äidin jumaloivan poikaansa, aurinkoaan, joka hiipuu
noustessaan.
Tanssi
sinänsä on ihan helppoa katsella. Ei tarvitse itse huutaa eikä
jännittää lihaksiaan niin kuni vaikkapa Holmenkollenin hiihtoja
seuratessa. Varsinkin kun on hiljattain lukenut tämän näytelmän
ja tietää mitä on odotettavissa. Vai tietääkö? Aluksi minun oli
vaikea saada selkoa tapahtumista. Vasta pitemmälle katsellessa
tajusin paremmin, että alkupalaa lukuunottamatta esitys eteni
pitkälti näytelmän viitoittamaa tietä. Tosin dramaattista
yksityiskohtaa – tulipaloa – ei kummaisemmin käsitelty, vähän
liekkejä seiniin heijastettiin. Näytelmässä tulipalo on se
tekijä, joka viimeistään romahduttaa huojuvan korttitalon.
Niin
siitä tanssista piti sanoa, että semmoista kauniilla tavalla
perinteitä kunnioittavaa tanssia, jossa ei uudempia piirteitäkään
kavahdeta – milloin mennään mogrenilla milloin väännetään
wassbergilla, kuokkaakin kokeillaan. Musiikista voi sanoa samat. Ja
puvustuksesta ja lavastuksesta ja sen semmoisesta.
Olisi
kyllä kivampi nähdä näistä Ibsenin näytelmistä se Samfundets
stötter
(Yhteiskunnan tukipylväät, tai pylväät tai tukeet, suomennoksia
löytyy). Mieluiten ihan klassillisena näytelmänä, jos saan
pyytää. Ja pyytäähän saa, eri asia kuulooko kukkaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti