Kaustisilla toimivan
Kansanmusiikki-instituutin julkaisu 31 vuodelta 1990 on
kunnianosoitus Kreeta Haapasalolle. Se on moniääninen ja
monipuolinen kuvaus Kreeta Haapasalon vaativasta elämästä
yhdentoista lapsen äitinä, omasta urasta taiteilijana ja hänen
uraauurtavasta vaikutuksestaan suomenkielisen taiteenharrastuksen
saralla.
Kirja koostuu eri kirjoittajien
teksteistä, jotka kukin valottavat eri osa-alueita Kreeta Haapasalon
elämäntyöstä. Alkuun on sijoitettu Heikki Laitisen kirjoitus
Torpparinvaimo Greeta Haapasalon matkat kautta koko Suomen
suuriruhtinaskunnan ja aina Pietariin ja Tukholmaan saakka.
Laitinen on käynyt läpi sanomalehtikirjoitukset, joissa Kreeta
Haapasalon esiintymisistä on kirjoitettu. Niistä sekä Haapasalon
sanelemista muistelmista ja Perhonjokilaaksosta tavoittamastaan
perimätiedosta hän on koostanut aikajärjestykseen selonteon
Kreetan esiintymismatkoista ja niitten tapahtumista. Laitinen
taustoittaa ja tulkitsee aineistoja niin että lukijalle avautuva
kuva vaikuttaa rehdiltä ja todentuntuiselta. Samalla se jättää
myös tilaa lukijan omille tulkinnoille. Laitisen kirjoituksen
lopusta löytyy puhtaaksikirjoitettuna useampia lehtikirjoituksia
Haapasalosta sekä ruotsiksi että suomeksi.
Tärkeänä tukijana Kreeta Haapasalon
uralla näyttäisi toimineen Zachris Topelius, joka kirjoitti
Haapasalosta useita artikkeleita Helsingfors Tidningar -sanomalehteen.
Topeliuksen tuki avasi Haapasalolle ovia säätyläispiirien koteihin
esittämään musiikkiaan. Haapasalo esiintyi myös markkinoitten
aikaan maaseutukaupungeissa. Niinpä esim. Kuopion tammimarkkinoitten
aikoihin ovat paikalliset sanomalehdet kirjoittaneet hänen
esiintymisistään lämpimästi. Kreeta Haapasalo asuikin sitten
jonkin aikaa Varkaudessa, jossa hän vuonna 1887 saneli elämäkertansa
perinteenkerääjä Lilli Liliukselle. Samana vuonna Haapasalo antoi
tyttärensä ja sisarentyttärensä kanssa konsertin Jyväskylässä
järjestetyillä suomalaisilla laulu- ja soittojuhlilla.
Lilli Liliuksen talteenkirjaama Kreeta
Haapasalon itsensä kertoma kuvaus elämästään löytyy kirjasta
Laitisen kirjoituksen jälkeen. Haapasalo on kertonut elämästään
valmistelematta, joten tarina poukkoilee ja siitä olisi paikoitellen
vaikea saada selkoa ilman edellä mainittua Heikki Laitisen
kirjoitusta. Haapasalon oma kuvaus tapahtuneesta antaa kuitenkin
valtavasti lisätietoa pelkkiin lehtikirjoituksiin nähden, etenkin Kreetan tunnoista sen suhteen miltä tuntui olla samalla aikaa äiti ja kiertuemuusikko. Lisää tietoa saadaan
Haapasalojen perheen elämästä sekä esiintymismatkoista ja
niitten järjestelyistä.
Kreeta Haapasalo on tullut tunnetuksi
myös maalaustaiteen kautta. Turussa asunut taidemaalari R. W. Ekman
maalasi näet vuosina 1857 – 1869 useampia töitä, joitten
keskushahmona on kannelta soittava Kreeta Haapasalo. Jukka Ervamaa
kirjoittaa Ekmanin tauluista kertoen maalausten syntyhistoriasta ja
niitten menestyksestä. Itse arvelin, että varmaan kaikki
suomalaiset tunnistavat kyseiset maalaisidylliä huokuvat maalaukset,
mutta sain huomata erehtyneeni, kuten myöhemmin kerron.
Arvid Liljelund (1844 – 1899) maalasi
vuonna 1885 taulun ”Kreeta Haapasalo kotonaan kannelta
soittamassa”, kun Haapasalo asui Varkaudessa. Liljelundin
maalauksesta kertoo Marianne Koskimies-Envall.
Kirjan loppuun on sijoitettu Vesa Tapio
Valon musiikkinäytelmä Kreeta Haapasalosta ”Seitsemän huivia
Majatalo Matkustawaisen kodin (entisen Hotelli Universal-Gardenin)
naulakossa”. Näytelmä on reipashenkinen repäisy Kreeta
Haapasalon elämästä ja korostaa omalta osaltaan Haapasalon uran ja
esimerkin arvoa mm. suomalaiselle naisasialiikkeelle. Se ottaa
huumorillaan myös kantaa henkilöhistorian kirjoittamisen
hankaluuksiin.
Halusin lukea Kreeta Haapasalosta,
sillä olen kesällä lähdössä Kreetanmatkalle. Niinpä olikin
mukava lukea, että Kreeta oli itsekin matkaillut aika tavalla –
tosin pääosin kotimaassa. Kun kirjoitin hakukoneeseen nimen Kreeta,
sain ensimmäisten vaihtoehtojen joukossa linkkejä erääseen
Kreeta-nimiseen henkilöön liittyen. Myös Kreeta Haapasalo
mainittiin, joten kokeilin Kuopion kirjaston sivuilta, mitä sieltä
löytyisi. Yllätyin, kun heti kirjaston etusivulla oli uutinen,
jonka mukaan Rauhalan ja Haapasalon kirjat olisivat varatuimpia.
Paljastui, että kyseessä eivät kuitenkaan olleet virsirunoilija
Niilo Rauhalan ja kansanmuusikko Kreeta Haapasalon kirjat vaan
Pauliina Rauhalan ”Taivaslaulu” ja Ville Haapasalon varhaisista
Venäjän vuosista kertova teos. Kirjan Kreeta Haapasalosta
ilmoitettiin löytyvän musiikkiosastolta. Sinne siis. Höperehtivällä
ja epäselvällä tavallani esitin asiani kirjastovirkailijalle, joka
kysyi minulta liittyykö kirja musiikkiin. ”Varsin kiinteästi”,
vastasin minä. Hieman yllätyin, kun ei kirjaston musiikkiosastolla
sitä tiedetty. Jouduin lisäksi kertomaan virkailijalle miten
kyseinen nimi kirjoitetaan. Tosin kirjassakin kerrotaan, että
varsinkin Kreeta Haapasalon etunimestä on käytetty useita erilaisia
versioita. Lisää yllätyksiä oli kuitenkin luvassa. Kun olin
kuvitellut kaikkien suomalaisten tunnistavan Ekmanin taulun, jossa
Kreeta Haapasalo soittaa talonpoikaistuvassa tai vastaavassa, eivät
vaimoni eikä tyttäreni tunnistaneet taulua nähdessään kuvan
siitä. He eivät myöskään tienneet kuka oli Kreeta Haapasalo.
Koin tämän jonkinlaisena kolhaisuna minä-kuvalleni. Kun lisäksi
Suomi-kuvani on ollut paljon kovemmalla rumputulella viime aikojen
Ukraina-uutisoinnin takia, olen parina viime viikkona keskittynyt
katselemaan lähinnä hiihtoa ja ampumahiihtoa televisiosta.
Lukeminen on edennyt hitaasti. Kirjassa on 174 sivua ja sen kanssa
seurustelin pari viikkoa.
Kertyipä monenlaisia kokemuksia kuulun kanteleensoittajan vaiheilta. Häpeillen tunnustan, etten - ehkä? - olisi tiennyt Ekmanin maalauksen malliksi Kreetaa. Nyt lienet valmiina kurvaamaan Kreeta Haapasalosta Kreetan saarelle. Onnea kesämatkaan!
VastaaPoistaEn ole varma olisinko minä itsekään tiennyt mallin henkilöyttä. Mutta kuvat kyllä vaikuttivat moneen kertaan nähdyiltä.
PoistaKreetalle olisi varmaan viisasta lähteä näihin aikoihin, kun kevät siellä koittaa eikä ole pohjolan pojalle vielä liian kuumaa. Matkaan on kuitenkin vielä kolme kuukautta, joten aloin nyt lukea Henry Millerin kuvausta Kreikan-matkaltaan. On ilmeisesti vieraillut myös Kreetalla. Yhden Berlitzin jo ennätin lukaista.