Otsikoidessaan kirjoituksensa ikäänkuin
olisi tarkoitus käsitellä moottoriteitten kauneutta kokonaisuutena,
blogeeraaja – tässä tapauksessa minä – ymmärtää itsekin,
että koko kauneutta ei voi vangita kirjoitukseen edes kuvia apuna
käyttäen. Niinpä olisi paremmin paikallaan puhua tässä vain
moottoriteitten kauneudesta, jos siitäkään.
Kävin pikapäin pääkaupunkiseudulla
juhannuksen aikoihin. Lähtiessämme oli juhannusaatto, osa etelän
lomalaisista oli vielä matkalla Päijät-Hämeeseen, Savoon,
Kainuuseen, Lappiin, kuka minnekin. Läksimme matkaan aamulla
varhain. Saimme ajaa rauhassa muulta liikenteeltä Mikkeliin asti.
Siellä vastaamme alkoi tulla autojonoja. Näimme muutaman täpärän
ohituksen, ei sen kummempaa. Heinolassa pidimme tauon ABC:llä, jonka
laaja parkkialue oli täynnä lomalaisten henkilöautoja. Ilmassa oli
juhlan tuntua. Suomi oli matkalla juhannuksen viettoon. Onnistuimme
pitämään pään kylmänä, sillä Heinolasta lähtien saa
pääkaupunkiseudulle ajaa moottoritietä ja etelään oli melko
vähän menijöitä.
|
Suomi matkalla pohjoiseen (juhannusaatto) |
Koska sain istua välillä
lueskelemassa, tulin katselleeksi moottoritietä toisin silmin kuin
ratin takaa. Kesä oli humahtanut kukoistukseen moottoritien
laidoilla ja keskellä sijaitsevilla viherkaistaleilla. Lupiinit ja
niittyleinikit kukkivat, saniaiset kohosivat esiin terhakkaina ja
virkeinä, viherkaistaleitten pensaat olivat puhjenneet pieniin
vaaleanvihreisiin lehtiin, teitä reunustava puusto rehotti uuden
suven innolla. Suomen luonto nosti päätään mullasta maan. Minua
hämmästytti se miten kauniilta moottoritiet näyttivät. Kaikki ne
taidolla ja kokemuksella suunnitellut ja toteutetut rakennelmat
tiellä liikkujien turvallisuudeksi ja automatkojen viihtyisyyttä
parantavat kauniit näkymät, kekseliäs tienvarsitaide, baarit,
ravintolat ja huoltoasemat, opasteet, liikennemerkit, peltipoliisit,
sillat, rampit, ohituskaistat, hienosti toimivat liittymät,
kallioleikkaukset. Kaiken tämän kruunasivat tielläliikkujat,
järkevästi ajelevat autoilijat sähäköissä ajoneuvoissaan.
Millaisia autoja! Millaista tekniikkaa upeissa kuorissa! Tekniikan
toimivuudesta sain osoituksen paluumatkan rankoissa sadekuuroissa,
joitten aikanakin matka eteni sujuvasti.
|
Suomi matkalla etelään (juhannuspäivä) |
Pääkaupunkiseudulla viivyimme vajaan
päivän ajan. Vapaa-aika rajoittui juhannusyöhön ja juhannuspäivän
aamupäivään. Paikallisesta kirkollisesta julkaisusta luin Vantaan
Laurista, kirkosta, jota myös Helsingin pitäjän kirkoksi
nimitetään. Kirkko on joiltain osin 1400-luvulta. Tosin sen katto
ja osin sisäosatkin paloivat 1893, joilloin jouduttiin tekemään
isot remontit, niin että ihan täyttä keskiaikaa kirkko ei ole.
Mutta ei se mitään. Pääsimme käymään vain kirkkomaalla ja
katselimme kirkkoa ulkoapäin, sillä juhannusaatto oli jo lähempänä
keskiyötä ennättäessämme paikalle. Kirkko on komea ja varsinkin
kirkkomaan vanha puusto teki meihin vaikutuksen.
|
Vantaan Lauri |
Juhannusaamuna käväisin
jumalanpalveluksessa Korson kirkossa. Osauduin sinne ilman
navigaattoria. Asolan väylän varteen oli joskus istutettu
lehmuksia, nyt lehmuskujaa oli täydennetty nuorilla istukkailla.
Hyvin hoidetut nurmialueet hivelivät silmiäni. Korson kirkko
sijaitsee kirjaston vieressä. Kirjaston nimi on Lumo, josta minulle
tuli mieleen viimekesäinen kääntäjätuttavuus Lumo Hankinen.
Jumalanpalveluksen teemana juhannuksena on tietysti Johannes Kastaja.
Johanneksesta on tullut minulle läheinen, sillä aikoinaan
pohdiskelin sitä, kuka oikein käy juhannuksena kirkossa. Sittemmin
olen löytänyt itseni usein kirkosta juuri juhannuksena. Kirkot
eivät ole silloin niin täysiä kuin moottoritiet, vaikka
tienraivaajaa siellä kirkoissa muistellaankin. Korson kirkon
juhannusseremoniaan osallistui kolmisenkymmentä henkeä. Viimeiseksi
veisattiin ”Taas kukkasilla kukkulat”.
|
Korson kirjasto Lumo |
|
Korson kirkon juhannus |
|
Kotiinpaluu Siilinjärvelle |
Hmmjoo, jos lähtee siitä ajatuksesta että muunkinlainen maisema kuin koskematon luonto on kaunis (mikä on ihan hyvä ajatus) niin valtateillä on oma kauneutensa. Ja 20-luvun futuristit, tulenkantajat ja muut ovat varmaan samaa mieltä.
VastaaPoistaAinakin jos viisaasti ajaa ruuhkia vastaan eli juhannukseksi tännepäin :)
Kävin minäkin juhannuksena kirkossa, tosin meillä Johannes Kastajaa juhlitaan vasta ensi keskiviikkona joten liturgisesti ei eilen ollut mitään erikoista (lukukappaleessa opetuslapset tosin veneilivät myrskyisällä Genesaretin järvellä).
Kesäisin kirkkokansa vähän vaihtuu kun osa vakionaamoista on viikonloput mökeillä tai muualla, mutta tilalle tulee enemmän turisteja, joten tyhjiä penkkirivejä ei nähdä kesälläkään.
Luultavasti Korson kirkossakin vakikävijät huomasivat, että oli joku uusi naama tällä kertaa joukossa. Ja minä kun vielä kameran kanssa keikailin, turisti mikä turisti.
PoistaTuohon kirjoitukseeni tuli vähän tarkoittamatta tuommoinen raamatullinen sävy niistä valtateistä. Alunperin tosiaan hullaannuin niistä kauniista näkymistä, joita moottoriteillä avautui. Itsellekin tuli mieleen esim. joittenkin Henry Parlandin runojen aihepiiri ja tekniikkaa ylistävä retoriikka. Vähäinen aritmeetikko minussa pitää suurista linjoista ja kauniista, täsmällisen tasaisista kaarteista. Niitähän moottoriteillä riittää.
Väistämättä tämän lukijan mieleen juolahti, kuinka kauneus tosiaan on katsojan silmässä.
VastaaPoistaSiellähän se on ja pysyy!
PoistaOlet taitavampi löytämään valtatiemiljööstä kauneutta kuin Milan Kundera pienoisromaanissaan Kiireettömyys (1995 (1993)/1995). Kundera ylistelee teoksessaan sen sijaan perinteisiä mutkittelevia pikkuteitä.
VastaaPoistaHienoa kuulla Sinusta, Derrickus! Kiitos kommentistasi, jota totisesti tarvitsen enemmän kuin Kundera.
PoistaValtimossa vieraillessani tässä taannoin tulin huomaamaan, että sellaiset ennenvanhaiset soratiet, joissa savi tinkii pintaan ja sitoo kivet tiiviisti tiehen kuin asfaltti, ovat omalla tavallaan hyvin viehättäviä nekin. Se mitä en oikein tyydyttävästi kyennyt edellä olevassa raportissani välittämään, on nimenomaan jotain sellaista, että tie ei ole vain tie vaan se mitä on tien ympärillä synnyttää omalta tärkeältä osaltaan vaikutelman tiestä. Nuo kuvatkaan eivät kykene avaamaan sitä tunnelmaa, joka syntyy sateisella tiellä vesisumun keskellä kun edessä aukenevat mystiset metsiköt ja kumpuilevien peltojen takana häämöttävät valtavat mainoskyltit. Puut, pensaat, kukat, sillat, taukopaikat ja kuntien vaakunat vaihtuvat silmiemme edessä kuin sinfonisen virtauksen mukanaan kuljettamat muumipeikkojen huonekalut. Ja kaiken tämän pitää samalla häthätää ja ikuisella linjakkuudella kasassa asfaltoitu ja teräksellä reunustettu hypnoottisen imaiseva linnunrata, jota kulkevat elävät ihmiset, perhekunnat matkalla johonkin, jossa jokin heitä ehkä odottaa.
Kiitos tästä syventävästä oppimäärästä tien filosofiaan. Itse olen aina kokenut viehätystä nimenomaan sivuteihin, joista ei edes tiedä, johtavatko ne johonkin tahi mihinkään. Mutta se on aivan toinen tarina kuin tämä tähän kirjoitukseesi keräämäsi.
PoistaItse olen ollut tähän asti lähinnä umpiperien ja harhapolkujen kulkija, mutta tämän kevään ja kesän aikana olen alkanut nähdä samaa viehätysvoimaa myös moottoriteissä.
PoistaLähes kaiken laiset tiet ovat joskus kauniita, joskus taas ihan kamalia. Kaunis kirjasto ja kirkko kuvissa. Siitä onkin aikaa, kun olen viimeksi pysähtynyt matkallani kirkkoja katselemaan. Johtunee siitä, että en voi ajaa enää autolla pitkiä matkoja ja bussit ja junat eivät pysähtele kirkoissa.
VastaaPoistaItse olen asunut pitkään Ruotsin huonoimmaksi nimetyn tien varrella. Onneksi olen päässyt muuttamaan ja sitä tietä kurvailen nykyään harvemmin.
Veikko Huovinen taisi joskus mainita, että kirkon ei pidä olla mikään kirjastoauto. Mutta kommentistasi tuli mieleen, että varmasti löytyisi junista ja onnibusseista matkustavaisia, joille pieni matkahartaus maistuisi. Siten ei tarvitsisi bussin eikä junan pysähtyä, mutta hengen ravinto tulisi tyydytetyksi. Mitä mahtaisivat pakanat olla mieltä?
PoistaVai Ruotsin huonoin tie? Siilinjärven keskusta-alue on joskus valittu Suomen rumimmaksi! Kyllä minäkin täältä joskus voisin muuttaa, katsotaanhan sitten miten usein tulee Siilissä kurvailtua.
Nyt jostain syystä muistui mieleeni lapsuuden bussipyhäkoulu. Jaksaiskohan tuota muistella tekstiksi asti.
VastaaPoistaJa joo Ruotsin huonoin tie. Tosin tätä nykyä valtikka pitää joku tie sisämaassa.
Muistele, hyvä ihminen, siitä vielä muistaa joku toinenkin jotakin!
Poista