Juha Mannerkorpi (1915 – 1980) on
tullut minulle tutuksi lähinnä kuunnelmiensa myötä. Niissä on
kiehtova tunnelma, varsinkin myöhäisimmissä kuunnelmissa kuvatut
hetket pariskunnan elämästä ovat puhutelleet minua.
Nyt luin kumminkin Mannerkorven runoja.
Pienessä, kierrätyskeskuksesta puolella eurolla hankkimassani
kirjassa vuodelta 1980 (ensimmäinen painos 1962) on kolmen kokoelman
runot.
Lyhtypolku
(1945) sisältää esiinastuvan runoilijan runoja. Aiheina
mm. pieni poika liian suuren lumipallon kanssa ja minäkertoja
tapaamassa suurta mestaria. Nimirunossa Lyhytpolku runoilija
esittää kovat vaatimukset taiteellisen kuvaamisen tarkkuudelle –
elämän pienimmätkin askelenjäljet on tallennettava suuren hämärän
keskellä kulkevan polun pintaan. Mittana on trokee, runon
loppusoinnut laskeutuvat omille paikoilleen vapaammin kuin
kaavamaisesti pakotetussa tyylissä. Runoilija vaikuttaa harkitsevan
mitallisuudesta luopumista. Runosarja Multavärejä sisältää
mitallisia, tiukasti riimiteltyjä runoja. Runon Tabula rasa
viimeisessä säkeistössä runoilija astuu ulos
tarkoituksettomuuteen alistuneen runouden piiristä ja valitsee
tavoitteekseen pohdinnan, tarkoitusten etsimisen. Runosarja Polulla
palaa sisältää kuitenkin erilaisia aiheita, joissa harhaillaan
siellä täällä. Harhametsässä voi jälkiviisaana nähdä
kehkeytymässä Mannerkorven tunnetuimman runon, ”Kylväjä
lähti kylvämään” teeman.
Sittemmin runoissa käyskennellään myös rakkauden ja luonnon
helmassa, jotka nekin tuntuvat kuuluvan Mannerkorven
kirjoittajanlaatuun.
Ehtoollinen lasikellossa (1947)
lähtee vastaamaan runoilijan esikoiskokoelmassa taiteelleen
asettamiin haasteisiin prologin, kuuden runosarjan ja epilogin
voimin. Runossa Elän, kuolen...? runoilija kertoo
asettaneensa kysymyksensä kokoelman alussa ja esittävänsä
vastaukset lopussa. Ja mikäli lukija niin tahtoo voi hän lukea
vastaukset ensin ja lopettaa lukemisen kysymyksiin. Kysymysosasto
prologissa näyttää paljolti vastaukselta toistellessaan ”ei
piirua puutu”. Nimiruno Ehtoollinen lasikellossa on
runollisen ilmaisun lävistämä. Runosarjan kaikki runot
luettuaankin täyttä varmuutta vastauksista ei minuun synny. Koska
lukijana kuitenkin päätän itse mitä runoissa olen näkevinäni,
taivun kannattamaan runoilijan vastauksen sulkeutuvan kestävän
parisuhteen lasikellon aliseen maailmaan. Tosin lasikellon voi katsoa
tarkoittavan vaikka taivaan kantta ja runon minä voi olla alttarilla
myös kahden Jumalansa kanssa.
Kylväjä lähti kylvämään (1954)
jatkaa aluksi mitallisen riimirunon linjoilla, joskin säkeet
välttävät jankuttavan poljennon vaikutelman vaihtelevan pituutensa
ja elävän riimikuvion kautta. Seitsensivuinen runo Eeli, Eeli,
lama sabaktani on vuoropuhelun muotoon laadittu pohdiskelu.
Runoilija makaa rantakalliolla auringon paahtamana ja alkaa vaivaisia
hyönteisiä ja kallionkoloissa kellastuvia vesoja katsellessa
esittää kysymyksiä elämän tarkoituksesta. Keskustelutoveriksi
tai vastaanväittäjäksi ilmaantuu Kylväjä itse. Rankasti
pelkistäen elämä ei ole luotu ihmistä varten vaan ihminen elämää
varten. Luoja ja luotu eivät ole erillisiä vaan samaa tuskaa ja
ahdistusta kaikki tyynni. Vähä vähältä kokoelman runot luovat
nahkaansa, riimit irtoavat pois, mitallisuus vähenee. Runosarja Ovet
huipentuu Mannerkorven mielestäni upeimpaan runoon ”Että he
kaikki yhtä olisivat”. Siitä näytteeksi seuraava helmi:
Sillä muuta täyttymystä ei ole,
eikä muuta määrää ihmisen
ahdistuksella,
kuin että he kaikki,
että heistä edes jotkut,
edes kaksi heistä
yhtä olisivat.
Kokoelman viimeisenä on Mannerkorven
tunnetuin runo Kylväjä lähti kylvämään. Runo alkaa
Raamatun tekstillä, jota sitten avataan kahdeksan sivun verran.
Siemenet päätyvät mitkä paahteiselle kalliolle, mitkä
orjantappurain varjoon, mitkä hyvään maahan. Kasvualustansa
perusteella siemeniä käsitellään runossa erikseen. Painotus on
hankalien kasvupaikkojen siementen kuvauksessa, elämän turhuus on
kohtalona kylväjän käden kautta. Lopuksi kuvataan hyvän maan
viljaa, mutta mielen pohjalle jäävät rankoista kasvualustoista
kärsivät.
Luin runot parissa päivässsä,
kirjassa on 136 sivua.
Kokoelmasta syntyy luetun perusteella hyvin myönteinen, syvällinenkin kuva. Taisit taas osua pikkurahalla loistohankintaan.
VastaaPoistaOnhan tuossa ihan upeita runoja! Pikkuraha ei tässä ollut isoin ostoärsyke vaan enemmänkin se, että Mannerkorpi oli tuttu jo ennestään. Hänen osakkeensa nousivat nyt kotimaisen kirjallisuuden kentässä - sellaisena kuin minä sen tunnen - erittäin korkealle.
PoistaMuistan lukeneeni Mannerkorpea, pohdiskelevaa sanan taitajaa. Jokin päivänsinestä otsikkonsa saanut hiljainen kertomus kajastelee mielessäni merkittävänä lukukokemuksena. Kuunnelmia olen kuullut niitäkin häneltä, vaikken nyt muista yhtään.
PoistaSe Päivänsinet näyttää löytyvän Kuopion kirjastosta. Samoin siellä on tuommoinen Sudenkorento-niminen opus. Saattaa jopa olla, että niissä on samaa ainesta kuin Mannerkorven kuunnelmissa "Kuikka käskee lähtemään" ja "Isot ihmiset leikkii". Niissä kuunnelmissa kerrotaan pariskunnasta, jotka käyttävät toisistaan hellittelynimiä Kaapeli ja Dooroo. Heidän elämäänsä seurataan ensin nuorena parina sodan loppuessa ja sitten eläkeikäisinä kun "Vilu työntää viltin alle laihaa polveaan", kuten Tuomari Nurmio asian ilmaisee. Pitäisi ihan sekata niitä kirjoja. Eivät näytä kovin pitkiltäkään. Mannerkorven ilmaisu ei ole runoissakaan ylenpalttisen vaikeata.
PoistaKiitos, että nostat esiin Mannerkorven! Olen lukenut häntä joskus nuorempana. Pitäisi lukea uudestaan huonojen uutuuskirjojen sijaan.
VastaaPoista'Että he kaikki yhtä olisivat' nostattaa ihokarvat pystyyn ja tekee haikeanonnellisen olon. En osaa kokemusta muutoin kuvata. Tällä kertaa siteeraamasi kohta sai päänahkanikin kihelmöimään liikutuksen vuoksi.
Kiva kuulla, että Mannerkorpi on tärkeä kirjailija sinullekin! Ilmeisesti Mannerkorven ystäviä on nettikirjoittelijoitten joukossakin paljon, mutta on luonnollista, että moni ei ala 1950-70 -lukujen lukukokemuksistaan enää 2010-luvulla kirjoittelemaan. Blogeeraajien viime vuosina lukemien kirjojen perusteella saattaa syntyä se harhakuva, että aikaisemmin ei olisi luettu paljon mitään tai että lukijat eivät pitäisi erityisemmässä arvossa vanhemman kaartin kirjailijoita.
Poista"Että he kaikki yhtä olisivat" oli yksi niistä harvoista Mannerkorven runoista, jotka entuudestaan tunsin. Ihan en sentään ulkoa osannut, mutta niin paljon muistin, että olen varmaan jostain sen lukenut useita kertoja. "Haikeanonnellinen" voi olla lähellä Mannerkorven tekstien minuun tekemää vaikutusta!