Kuten odottaa sopii, kirjoittaa
runoilija Kaplinski runoudesta ja laajemminkin kirjallisuudesta. Eri
näkökulmista kirjallisuusaihetta lähestyvät esseet käsittävät
noin puolet kirjasta. Runouden tehtävä vaikuttaisi Kaplinskin
mukaan olevan maailman entropian, luonnonmukaisen
epäjärjestyshakuisuuden keskellä kiteyttää jotakin tästä
kaikesta runoksi. Okei, voi olla. Jostakin syystä nykyrunouden
”negentropia” ei vain aina ota avautuakseen minulle. Joka
tapauksessa Kaplinski esittää esimerkein miten Viron runous
kehittyi ensin saksalaisten, sitten vähän kerrassaan ranskalaisten
esikuvien mukaisesti, mutta kansan käsitys runoudesta jäi
nelisäkeitten tasolle. Ilmoittaudun häpeämättä osaksi tätä
kansaa niin suomalainen ja savolainen kuin olenkin.
Yhdessä esseessä Kaplinski keskittyy
vertailemaan Ernest Hemingwayn pienoisromaania Vanhus ja
meri ja virolaisen A. H. Tammsaaren novellia Isoisän
kuolema. Suomalaista lukijaa helpotetaan sillä, että Tammsaaren
lyhyt novelli on suomennettuna heti esseen jälkeen. Tämä vertailu
on hauska sattuma, sillä kun minä luin Hemingwayn romaanin,
vertailin sitä Silene Lehdon runokokoelmaan. Ajatuksiani voi
lukea tästä kautta. Jokseenkin olemattomassa määrin käsittelen
kirjoituksessani samoja asioita kuin Kaplinski omassa vertailussaan.
Kaplinski tarkastelee länsimaisen ja vanhan virolaisen (tai
laajemmin ”vanhan
Pohjois-Euraasian yli Itä-Aasiaan ja myös Amerikkaan”
yhdistyvän) kulttuurin keskinäisiä eroja. Hän toteaa länsimaiseen
kulttuuriin kuuluvan nuoruuden ja voiman ihannoinnin, kun taas
virolaisessa kulttuurissa vanhoissa asuu viisaus.
Minua viehättää Kaplinskin
ajattelussa itäinen suuntaus. Essee Olemisen avara ja outo
hiljaisuus käsittelee taolaista uskontoa. Tietenkin enimmin
viitataan Tao te ching -nimiseen teokseen, josta kirjoitin
minäkin, tämänmoista. Tao te chingin suomentaja Pertti Nieminen
toteaa Kaplinskin käsittelevän esseessään Laotsen opista
vain osaa. Ymmärtääkseni Kaplinski käsitteleekin taolaisuutta
tärkeältä osin runoilijana ja runoilijan näkökulmasta. Tämä
nousee esiin esseen lopulla. Luoko runoilija itse runon vai tuleeko
se jostain hänen ulkopuoleltaan? Onko taideteos parhaimmillaan kun
se on harkittu vai silloin kun se syntyy ajattelematta, kuin
itsestään?
Valikoiman loppupuolella Kaplinski
herkeää ekologisen synkkäsävyiseksi. Tosin hän kirjoittaa myös
utopiasta, jollaista pitää jossain määrin mahdollisena. Kaikki
toivo ei ollut menetetty ihmislajin suhteen vielä vuonna 1968.
Vuonna 1980 Loomingissa julkaistu essee Erehtyminen on
inhimillistä (Eksimine on inimlik) käsittelee erehtymisen,
virheen mahdollisuutta ja todennäköisyyttä ihmisyhteisöjen
kohtalon sinettinä. Tuohon aikaan suurimpana uhkakuvana monilla
olivat ydinaseet, mutta Kaplinski näki jo tuolloin myös erilaisten
ekologisten ja sosiaalisten uhkien kasvun. Tästä pieni näyte:
Niin me kaiken lisäksi riistämme
luontoa, jonka täytyy maksaa meidän velkamme ja lieventää meidän
konfliktejamme. Herää vain kysymys, miten kauan tätä luonnon
yltäkylläisyyttä riittää. Kun luonto ei enää jaksa kantaa
meidän virheitämme, tulee hyvin kriittinen aika, jolloin
ihmiskunnan on ekologisten ongelmien lisäksi törmättävä myös
jyrkästi terävöityviin sosiaalisiin ongelmiin, joita ovat
elintason lasku, työttömyys, konfliktit eri sosiaaliryhmien
välillä, kiristyvä kilpailu joka alalla.
Kirjassa on 228 sivua. Lueskelin sitä
ehkä viikon. Voisin lukea lisääkin näitä Kaplinskin esseitä,
katsoo häntä, jos vaikka parin vuoden kuluttua järjestyisi aikaa.
On mielenkiintoista huomata miten neuvosto-Virossa on ollut
mahdollista kirjoittaa ja julkaista näin avoimesti pohdiskelevaa,
koko maailman ilmiötä tarkastelevaa tekstiä, jolla on sanottavansa tänäkin päivänä.
Tämä blogisi itäinen suuntaus on ollut mielenkiintoista. Kaplinskista olen pitänyt, vaikka vierastakin näitä taolaisia viritelmiä. Toisaalta on yllättävää, kuinka paljon esim. fysiikan ja matematiikan raja-alueet liikkuvat syklisten uskontojen maailmassa (kaikki palaa yhteen). Fritjof Capran "Tao ja fysiikka" on tähän teemaan mielenkiintoista luettavaa.
VastaaPoistaEhkä mielenkiintoista on myös se, että Kaplinski asuu samassa talossa Tartossa kuin aikoinaan Aino ja Oskar Kallas.
Minä joka en tunne uskontoja kovin tarkkaan, tarkastelen niitä lähinnä likiarvojen perusteella. Sillä tavoin katseltuna ne eivät niin älyttömästi eroa toinen toisistaan. Onhan kristillisissäkin näkemyksissä eroja, jos oikein silmiin katsotaan, mutta olen todennut, että maailma saattaa näyttää kauniimmalta ilman tarkentavia silmälaseja. Pertti Nieminen antaa myös vinkkejä taolaisuutta käsittelevistä kirjoista, minulla on silti vielä lukematta Nalle Puhia ja Taoa yhdistelevä kirja Nasu ja Te. Se on lähinnä minun omaksumiskykyäni. Tuo "syklisyysajattelu" lienee muodostunut minun hengellisen maailmankuvani olennaiseksi osaksi. Ihan ilman tarkempia esikuvia.
PoistaTartossa voisi olla ihan kiva joskus käväistä. Samoin Latviassa ja Liettuassa.
Tee aluksi kirjallinen matka Tarttoon SKS:n mainion "Tartto. Kirjailijan kaupunki"- teoksen avulla.Suomalaisilla on pitkät matkaperinteet tuohon Emajoen metropoliin.
VastaaPoistaSiinä olisi kanssa yksi mielenkiintoinen luettava. Muistaakseni myös Mehis Heinsaar asuu Tartossa. Jospa sitä vielä saisi joskus maistella "Tarton rauhaa".
Poista