Elokuvakriitikko ja toimittaja Pertti
Avola kirjoitti vuonna 2017 julkaistun teoksen Ruutia
valkokankaalla alaotsikkona Elokuvien villi länsi.
Kirjassa Avola kertoo villin lännen elokuvista oman näkemyksensä
sävyttämänä.
Avolan näkemys villin lännen
elokuvista tai westerneistä, kuten hän tapaa kirjoittaa,
hahmottuu lukijalle vähän kerrassansa. Ilmeisesti aito ja
alkuperäinen western on draamaelokuva, joka linkittyy mieluiten
todelliseen Yhdysvaltojen läntisten osien valloituksen historiaan.
Historiallisista tosiseikoista poikkeaminen on hyväksyttävää
mikäli se tehdään sellaisten ratkaisujen myötä, jotka kohottavat
elokuvan taiteellista arvoa. Niinpä Avola kohottaa westernien
arvoasteikossa korkealle sellaiset elokuvat kuten Howard Hawksin
ohjaama Punainen virta (Red River, 1948), John Fordin Aavikon
laki (My Darling Clementine, 1946) ja Sergio Leonen
Huuliharppukostaja (Once Upon a Time in the West, 1968).
Mainitsen nämä, koska ne ovat omiakin suosikkejani.
Avola pitää westerneistä, jotka
pysyvät lajityypin raameissa samalla kun ne noudattelevat tunnettuja
tosiseikkoja. Lajityypin tarkkojen rajojen sisään eivät nähtävästi
Avolan mukaan lukeudu komedialliset länkkärit kuten Tom Deyn
ohjaama Shanghai Noon (vuodelta 2000) tai John Landisin Kolme
kaverusta (Three Amigos, 1986). Myöskään kirjassa mainittujen
seuraan eivät ole mahtuneet musiikkiesitysten sävyttämät ja
viihteelliset elokuvat kuten Elliot Silversteinin Paukkurauta-Kati
(Cat Ballou, 1965) tai oma suursuosikkini Howard Hawksin Rio
Bravo (1959).
Parasta Avolan teoksessa on sen
miellyttävän selkeä ja toimittajamaisen ripeästi etenevä
kerronta. Elokuvakirjoihin usein eksyvä puuduttavuus puuttuu
kokonaan, asiakokonaisuudet esitellään tehokkaasti ja
informatiivisesti, mutta silti lukukokemus pysyy koko ajan
miellyttävänä. Jäsentely on erinomaisen selkeä, Avola nostaa
westernien teemoista esiin karjanajot ja cowboyt, lainsuojattomat ja
heidän jahtaajansa sekä intiaanien, meksikolaisten ja mustien
aseman elokuvissa. Oman lukunsa saavat myös italowesternit (joita
itse en oikein viitsi katsella Huuliharppukostajaa lukuunottamatta)
sekä westernien välittämä kuva Yhdysvaltain lännen todellisesta
historiasta. Pieninä, aukeaman mittaisina tietoiskuina esitellään
westernien ikonisia seikkoja: karjanajoreitit, rajaseudun
käsite, farkkujen historia, rodeo, Colt Peacemaker, Pony Express,
rautatiet ja kullankaivajien kaupunki. Erinomainen kuvasto tukee
kerrontaa, varsinkin lännen todellisten asuttajien kuvat ovat
mieleeni.
Pikku katkelmana tekstistä tarjoilen
seuraavan:
Henkilöhahmojen muuttuessa
moniulotteisemmiksi myös westernien välittämä ajankuva alkoi olla
realistisempi. Kyse ei ollut kuitenkaan samanlaisesta arvojen
romahduksesta, jonka italowestern toi lännenelokuvaan 1960-luvulla.
Punaisen virran moraaliset asetelmat ovat selkeitä, vaikka
henkilöiden ristiriidat niihin heijastuvatkin.
Sama arvostus ristiriitaisia, karheita
henkilöhahmoja kohtaan välittyy muutenkin Avolan arvioista. Hän ei
vaikuta toivovan elokuvalta musta-valko-astelmaa vaan nauttii
moraalisten asetelmien vaihtelusta kuvatuissa henkilöhahmoissa.
Oikein kiva kirja. Sivuja 205, lukaisin
läpi viidessä päivässä.
Muista blogeista löytyvät seuraavat
arviot:
Tosiaan, sujuvakynisten toimittajien kirjoittamia tietokirjoja lukee mielikseen, kuten tätä. Osaavat ammattinsa puolesta tiivistää, eivät jää junnaamaan. Esim Peter von Baghin tekstit ovat minusta aika raskaita, niin merkittävä elokuvan taustavaikuttaja kuin hän olikin Suomessa.
VastaaPoistaMinulle tuli pari vuotta Filmihullu-lehti. En ole vielä lukenut yhtään numeroa. Muutamaa vähän silmäilin ja vaikutti siltä, että lukijan pitäisi tuntea koko elokuvataiteen historia niitä artikkeleita lukeakseen.
PoistaMinä muuten unohdin lukiessani, että Avola kirjan tarkoitus oli vastata kysymykseen, miten westernit kuvaavat Yhdysvaltain länsiosien asuttamisen historiallista todellisuutta. Eihän kirjassa ollutkaan kyse villin lännen -elokuvista ylipäätään vaan nimenomaan niitten yhdenpitävyydestä tosiseikkojen kanssa. Tosin kyllä viihteellisissäkin elokuvissa voidaan kuvata sellaista tosiasiapohjaista juttua mitä ei vakavammissa elokuvissa muuten paljon tuoda esille.
Minäkin pidin tästä kirjasta: sujuva ja asiapitoinen. Muuten, Rio Bravo on myös minun suosikkejani.
VastaaPoistaSinä ja Leena ansaitsette kiitokseni, kun kerroitte kumpikin blogissanne Avolan kirjasta.
PoistaRio Bravossa on kaikki hienon lännenelokuvan ainekset John Waynesta Angie Dickinsoniin.