Pyhän Nikolaoksen kirkon kupoli. Kuopio. |
Venäjän
kirjallisuuden suuren nimen Leo
Tolstoin (1828 – 1910) oman
elämän suunnanmuutoksesta kertova kirja Tunnustuksia
(Изповедь), julkaistu vuonna 1882, on suomennettu parikin
kertaa. Lukemani version suomentaja on Eero Balk, suomennos
julkaistiin vuonna 2012. Kirjasta löytyy Torsti Lehtisen
kirjoittama esipuhe. Lehtinen pohdiskelee millaista Tolstoin elämä
mahtoi olla kirjan syntyaikoihin ja käy läpi kirjasta
löytämiään ajatuksia, joita myös toiset
uskonasioita pohtineet kirjailijat, filosofit ja teologit ovat
kirjoituksissaan esiin nostaneet.
Hieman
ennen kuin täytti viisikymmentä vuotta Leo Tolstoi alkoi
epäillä elämänsä mielekkyyttä. Hän
oli tunnustettu ja taloudellisestikin menestynyt kirjailija niin
Venäjällä kuin kansainvälisesti. Kuitenkin elämän
nautintohakuinen pinnallisuus ja oman edun tavoittelu kuten myös
kinastelu ja keimailu taidepiireissä alkoivat etoa häntä
ja kertomansa mukaan hän hautoi jatkuvasti ajatusta
itsemurhasta. Kirjassa Tolstoi kertoo alkaneensa vakavasti pohtia
elämän tarkoitusta. Lapsuudessa omaksumansa kristillisen
uskon Tolstoi kertoo hylänneensä valheellisena,
järjettömänä ja siksi tarpeettomana jo
nuoruusiässään. Sen tilalle olivat tulleet usko
tieteeseen, taiteeseen ja niitten mukanaan tuomaan edistykseen. Nyt
kirjailija Tolstoi asetti tämän uuden uskonsa testiin.
Kirjassa
lähestytään nykyihmisen maailmankuvaa tieteellisestä
näkökulmasta, mutta helposti ymmärrettävin
sanoin. Tolstoin mielestä sekä eksakti luonnontiede että
abstraktit, humanistiset tieteet (ääriedustajanaan
jumaluusoppi) ajautuvat umpikujaan, kun niistä etsitään
ratkaisua kysymykseen elämän tarkoituksesta. Yhtäältä
Tolstoi päätyi luonnontieteitten näkökulmasta
avarille maille, joissa elämän tarkoitusta voisi etsiä
yhtä hyvin vaikka ulkoavaruudesta ja toisaalta abstraktien
tieteitten kannalta hän päätyy Schopenhauerin kuten
myös Sokrateen, kuningas Salomon ja Buddhan tavoin ajatukseen,
että ihmisen elämä on kärsimystä, josta on
parempi etsiytyä eroon.
Tieteen
avulla Tolstoi ei löytänyt selvyyttä. Lopulta hän
löysi ratkaisun lapsenuskosta, perinteestä, joka liittää
meidät kaikki menneitten sukupolvien ketjuun. Tolstoi hylkäsi
elämän halujensa vietävänä ja päätti
hakeutua kohti Jumalaa kirkon jäsenenä. Tähän
ratkaisuun hänet johdatteli sen seikan hokaaminen, että
taidepiirit, joissa hän oli elämänsä viettänyt,
eivät edustaneet ihmiskunnan enemmistöä vaan pientä
loiseläjävähemmistöä, jonka ei ollut
tarpeen tehdä todellista työtä ja rukoilla vaan
enemmänkin ainoastaan valita nautintojensa lähteet.
Ihmiskunnan enemmistö, huomasi Tolstoi, teki ruumiillista työtä
palvellen Jumalaansa. Ja tähän väestöön
Tolstoi halusi liittyä. Kirkon opetukset olivat hämäriä
opetuksia siitä, mikä kirkko oikeastaan jakoikaan oikeaa
tietoa Jumalasta ja uskosta. Varsinaisen uskonvahvistuksen Tolstoi
sai kiinnittyessään yhteyteen todellisten uskovien (kansan)
kanssa - sivistyneistön sijasta. Usko vaan ei kirkko oli oleva
hänen elämänsä tarkoitus. Usko johonkin niin
abstraktiin, ettei ihmismieli sitä pystyisi vastaanottamaan.
Jumala olisi aina ihmisen käsityskyvyn ulottumattomissa.
Tolstoin ajatus uskosta vaikutti kiteytyvän rakkauden
kaksoiskäskyn tapaiseen ajatukseen. Ihmisen on hakeuduttava
kohti Jumalaa tekemällä työtä ja rakastettava
myös vihollisiaan.
Pyhän Nikolaoksen kirkon ovi. Kuopio. |
Kirjassa
on 128 sivua ja luin sitä kolme päivää.
Suosittelen lämpimästi kaikille.
Kiva kun kirjoitit tästä, tämä on lukematta.
VastaaPoistaTolstoin etsinnän ja aatteet näkee myös hyvin lukemalla Sodan ja rauhan tai Anna Kareniinan ja lopuksi 1899 julkaistun Ylösnousemuksen.
Se, mitä postauksessa mainitaan Tolstoin pohtineen löytyy kaiken muun ohella Ylösnousemuksesta, ja siinä tarkastellaan lisäksi naisen asemaa, ja oikeuslaitosta ja vankilaa.
Minä en valitettavasti jaksa keskittyä niin pitkiin kirjoihin mitä nämä Venäjän huippunimet ovat ikään kuin toisiaan kilvan kirjoitelleet. Saattaa olla, että luen vielä jotain Tolstoin lyhyempiä pohdintoja.
VastaaPoistaTotta on, että Tolstoin teokset ovat mitaltaan mahtavia, Ylösnousemus on niistä lyhin. Luultavasti tämä antaa Tolstoin ajatuksista paremman käsityksen, koska teoksissa aatteet tulevat dialogissa, eli aina Tolstoin oma näkemys ei selviä :)
PoistaOlen aika ajoin harkinnut lukevani tämän ja nyt näyttääkin siltä että tämä tosiaan kannattaa lukea. Kiitos suositeuksesta.
VastaaPoistaTeille jotka jaksatte lukea niin paljon, on tämä pieni kirja kooltaan vain välipalanen. Teksti on niin taitavasti kirjoitettua ja helppolukuista, että mikään filosofinen oppirakennelmahirvitys ei ole kyseessä.
VastaaPoistaKetjukolaaja, taidan olla lukenut ja omistan ehkä kaikki venäläiset klassikot. Sota ja rauha oli minusta hiukan raskas, mutta Anne Karenina ihana. En tiedä, mitä mieltä on maailma Solohovista, mutta kauhean vähän kirjoitetaan kirjasta Hiljaa virtaa Don, joka oli minulle upea elämys. Tohtori Živago puolestaa vei niin mennessän, että sain Larasta itselleni pariksikymmeneksi vuodeksi pakinoiden kirjoittajanimen.
VastaaPoistaMinua ei kauheasti kiinnosta Tolstoin henkilö, mutta sitäkin enemmän Romanovit...kuten ehkä tiedät. ja tietysti venäläinen kirjallisuus, jonka tärkeä osa Tolstoi oli ja on.
Anna Kareninan olen nähnyt vanhana Hollywood-elokuvana Greta Garbo pääosassa. Sota ja rauha on tv:ssä esitetty vaikka kuinka monesti pitkinä sarjoina. Ja taisipa tulla elokuvasarjana sekin Hiljaa virtaa Don. En tosin sitä jaksanut katsella. Tohtori Živagon tunnen englantilaisena elokuvana, joka minulla on kotona, pääosassa Omar Sharif. Siitä taidettiin myös tehdä uudempi tv-sarja, jonka muistelen katselleeni. Tohtori Živago -romaanin lopussa on kai Helvi Juvosen kääntämänä sarja romaanin nimihenkilön runoja, joita joskus vähän vilkuilin, mutta en oikein päässyt jyvälle. Venäjällä taidetaan arvostaa Pasternakia lähinnä runoilijana.
VastaaPoistaLukemassani kirjassa Tolstoi tuo kyllä esille itseään henkilönäkin, mutta pääasiassa hän kertoo suhteestaan Jumalaan ja elämän tarkoituksen etsinnästään.