Uskonpuhdistaja Martti Luther (1483 – 1546) ja hänen työtoverinsa Philipp Melanchton (1497 – 1560) kirjoittivat kumpikin eläinsatuja lapsille ja kaikenikäisille. Kirjoitukset ilmestyivät kirjana saksaksi ilmeisesti vasta vuonna 1850 pastori Heinrich Otten eri kirjoituskokoelmista valikoimina ja muokkaamina. Alkuperäisen teoksen nimeä en kirjasesta löydä. Suomentaja on Einari Kaskimies, teos on vuodelta 1958. Kirjan kauniin kuvituksen on laatinut taiteilija Sorella Railo-Mattinen. Kirjassa on sininen teksti ja lieneekö sanomassakin tiettyä sinistymistä havaittavissa?
Omissa
alkusanoissaan Luther ylistää Aisopoksen eläinsatuja
viisaudessaan niin korkealle, että ylemmäs yltää
vain Raamattu. Jopa ketjukolaakin huomaa Lutherin suuren esikuvan
vaikutuksen tarinoissa. Eräänä esimerkkinä
kertomus sudesta ja karitsasta, jotka juovat samasta ojasta – susi
ylempänä ojaa väittää, että karitsa
sekoittaa ojan veden juomakelvottomaksi. Karitsa puolustautuu
osoittamalla suden väitteet vääriksi ja mahdottomiksi.
Lopulta susi ei viitsi keksiä enempiä väitteitä
vaan syö karitsan. Luther käyttää satua
esimerkkinä maailman menosta, jossa vahvemman laki jyllää.
Tämä kuulostaa ihan kurantilta.
Sen
sijaan joissain paikoin selitykset tuntuvat jotenkin
tarkoitushakuisilta tai jopa yllättäviltä. Jo
ensimmäinen tarina ”Kukko ja helmi” yllätti minut.
Kukko löytää ruohosta helmen, mutta jättää
sen maahan makaamaan, koska se ei ole syötävää.
Kukko puhelee helmelle lempeästi ja toteaa, ettei helmellä
ole kukolle mitään arvoa ja että helmi saa kukon
puolesta maata missä tahtoo. Itselleni tuli tästä
ensimmäiseksi mieleen, että jopas olikin symppis kukko, kun
vähät välitti joutavasta rihkamasta ja keskittyi
siihen millä tosiaan on merkitystä eli jyvien ja toukkien
noukkimiseen maasta. Luther kuitenkin selittää kukon
käyttäytyvän kuten ihmiset, jotka vähät
välittävät hengen elämästä, viisaista
neuvoista ja opetuksista. Jaapatijaa – eipä olisi juolahtanut
mieleenikään. Mutta minulta ovatkin jääneet
helmet pääasiassa poimimatta.
Kirjan
loppupuolella jouduin lukemaan muutamaan otteeseen läpi tarinan,
jossa vertailtiin erilaisia kasveja sen perusteella mitä ihmiset
niistä valmistavat. Jyvistä ja viinistä puhuttiin
ylistävästi ja niitten sanottiin muuttuvan ”kristityissä
ja jumalisissa ihmisissä Jumalan valtakunnan
kanssaperillisiksi”. Pitkähkön pohtimisen jälkeen
tajusin tällä viitattavan ehtoolliseen, jossa leipä ja
viini saavat esittää meidän Herramme ruumista ja
verta. Tämän jälkeenkin minusta tuntui, etten
ymmärtänyt kovin paljoa kyseisestä tarinasta. Tosin
ketjukolaaja onkin mies, joka ei asioista paljoa ymmärrä ja
siitä lopustakin vain reilusti alle puolet. Minulle tarinoista
jäävä vaikutelma perustuu varmasti juuri tähän
edellä mainitsemaani mieskohtaiseen vahvuusalueeseeni. Tuntuu
siltä että Luther ja Melanchton tavoittavat minut milloin
he pitävät tarinansa simppelillä tasolla, eivätkä
laajenna sitä tarpeettomasti metafysiikan puolelle. Niin
Raamatun kuin varmasti myös Aisopoksen tarinoitten viisaus
syntyy nähdäkseni juuri perinteeseen nojaavasta hyvin
pitkästä kokemuksesta ja näkemyksestä, joka
parhaimmillaan tuodaan esiin nasevan esimerkin kautta. Ja kyllä
niitä esimerkkejä tästäkin kirjasta löytää.
Kirjassa
on 132 sivua ja luin sitä nelisen päivää. Kuvitus
piristää kirjaa verrattomasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti