Powered By Blogger

keskiviikko 15. kesäkuuta 2016

Neuvostoelokuvan sotilaallinen realismi

Kirjoitan tähän pari ajatusta kahdesta neuvostoliittolaisesta elokuvasta, joita yhdistävät toisiinsa sota ja rakkaus. Muutakin yhdistävää niissä olen näkevinäni ja lähinnä siitä muusta koetan tässä tehdä selkoa.

Elokuvat, joista kirjoitan, ovat:

Kurjet lentävät (Летят журавли), valmistumisvuosi 1957.
Ohjaaja Mihail Kalatozov, pääosissa Tatjana Samoilova (Veronika), Aleksei Batalov (Boris) ja Vasili Merkurjev (Boriksen isä, lääkäri).

Balladi sotilaasta (Баллада о солдате), valmistumisvuosi 1959.
Ohjaaja Grigori Tšuhrai, pääosissa Vladimir Ivašov (Aljoša), Žanna Prohorenko (Šura), Antonina Maksimova (Aljošan äiti).
Balladi sotilaasta tunnetaan Suomessa nimellä Vain neljä päivää.

Helpoimmasta päästä liikkeelle lähteäkseni nämä elokuvat ovat molemmat valmistuneet Stalinin jälkeisellä ajanjaksolla, josta Neuvostoliitosta puhuttaessa käytetään nimitystä suojasään aika.

Kumpikin elokuva kertoo toisen maailmansodan ajasta Neuvostoliitossa. Kumpikin elokuva käväisee etulinjassa vain lyhyesti, pääosa tapahtumista sijoittuu kotirintamalle. Kumpikin elokuva on rakkaustarina, silti kumpikin on myös kertomus sodasta. Molempien elokuvien kuvaamia kohtaloita olisi löytynyt sotaa käyvistä maista, joissa sota erotti rakastavaiset toisistaan.

Kummankin elokuvan sanoma, se tärkeä pointti, on minun nähdäkseni uskollisuus. Uskollisuus omaa isänmaata kohtaan, omaa rakastettua kohtaan, jopa totuuttakin kohtaan. Molemmat ovat mustavalkoisia elokuvia, kuva on terävä, mutta silti elokuvien sanomassa uskollisuus saa luvan näyttäytyä lapsellisen pehmeänä. Uskollisuus laskostuu elokuvan sankareitten ympärille kuin valkoiset verhot balettiteatterin julkisivun ikkunoihin – uskollisuus päästää valon sisään, mutta suojaa kaikkinäkevältä katseelta. Kummankin elokuvan nuoret sankarit ovat inhimillisiä sankareita, he tekevät erehdyksiä ja tarkasti katsellen he erehtynevät vastaisuudessakin. Heidän kauttaan katsoja voi tarkastella muitten elokuvan hahmojen tekemiä valintoja ja pohtia niitten valintojen viisautta tai kelvottomuutta.

Tämän ohessa molemmat elokuvat esittelevät katsojille mielenkiintoisia kuvia sotaa käyvästä Neuvostoliitosta, sen kotirintaman elämästä.

Ylen Teema-kanava esittää nämä molemmat sotilaallisen realismin mestariteokset uusintana heinäkuussa:

Kurjet lentävät 13.7.2016 ja Balladi sotilaasta 20.7.2016.

6 kommenttia:

  1. Kurjet lentävät on mielestäni filmi, joka jokaisen pitäisi nähdä. Se on sekä esteettinen että eettinen mestariteos. Olisi vain toivonut, että neuvostokulttuuri olisi enemmänkin tuottanut tällaisia teoksia. Kamera-ajot ovat henkeäsalpaavia ja Tatjana Samoilova on sielukas näyttelijä. Uskollisuus ja arvot keskiössä. Täytyy taas katsoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On neuvostotaiteessa omat osumansa niinkuin muittenkin maitten taiteessa. Suomalaiselle elokuvallekin sota tarjosi voimakkaasti tunteisiin vetoavan ja moraalisia teemoja avaavan aihekentän.

      Kurjet lentävät -elokuvassa on minusta suorastaan balettimaista koreografiaa varsinkin alkuvaiheissa. Vaikka Balladi sotilaasta kuvaakin orastavaa lempeä, avaavat sen sivuhenkilöitten tarinat näkymiä uskollisuuteen.

      Poista
  2. Kurjet lentävät tuli viime talvena Teemalta ja katsoin sen silloin. Kertakaikkiaan hieno elokuva. Täytyypä katsoa tuo toinenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä näin nämä elokuvat vasta silloin viime tammikuussako se nyt oli. Eilen katselin jo vissiin kolmannen kerran Kurjet lentävät ja tänä aamuna uusiksi myös Balladi sotilaasta.

      Poista
  3. Niinpä heinäkuun elokuvatarjonnasta tallennan mainitsemasi leffat. Olen ne nähnyt, mutta katsonpa ne taas, jotta saisin palautetuksi mieleen muutakin kuin riekaleita kohtauksista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kannattaa tallentaa ja katsella sitten kun on sopiva sauma. Hienoja elokuvia suuresta neuvostoliittolaisesta aiheesta, sodasta.

      Poista