Tampereen yliopiston
sosiaalipsykologian emeritusprofessori Antti Eskola (s. 1934)
kirjoitti vuonna 2003 julkaistun kirjan Tiedän ja uskon. Luin
sen.
1980-luvulla luin erästä pääsykoetta
varten Antti Eskolan kirjan nimeltä Sosiaalipsykologia. Olen
sittemmin antanut kirjan pois. Muistan siitä vain sanaparin
kognitiivinen dissonanssi. Sen merkitystä muuten kysyttiin
siinä pääsykokeessa, josta en juuri muuta muistakaan. Vastasin
kysymykseen: ”tiedollinen epäsopusointu”. Minua ei
valittu opiskelemaan sitä mitä sitten pääsykokeessa oltiinkaan
hakeutumassa opiskelemaan. Eikä ole valittu muihinkaan akateemisiin
opintoihin. Sain tyytyä merkonomin koulutukseen.
Nyt lukemassani teoksessa Eskola pohtii
mm. sitä, voiko hän tieteenharjoittaja emerituksena uskoa Jumalaan.
Onko hänen mahdollista tietää, että Jumalan olemassaolosta ei ole
olemassa tieteellisiä todisteita ja silti jollain tasolla uskoa
Jumalaan ja elää Jumalan kanssa keskinäisessä vuorovaikutuksessa.
Eskolan tieteenharjoitus värittää jonkin verran kirjan kerrontaa,
kirjallisuusviiteluettelon laajuus tosin ei ole kuin kuutisen sivua.
Raamattua siteerataan useita kertoja, mutta sitä ei mainita ko.
kirjallisuusluettelossa. Eikä virsikirjaa.
Eskola kertoo kasvaneensa maalla ja
lähteneensä syventäväin opintojen tielle ehkä kyläkuntansa
ensimmäisenä. Lapsuuden kodista mukaan tarttunut usko sai luvan
vaimentua korkeampien opintojen myötä, tieteilijän ei ollut enää
1960-luvulla viisasta käyttää teksteissään uskonnollisia
kielikuvia tai muutenkaan kertoa uskostaan. Yliopistossa oppiaineeksi
valikoitui sosiologia, Eskola opetteli faktorianalyysiksi kutsutun
menetelmän, joka minusta kirjan kuvauksen perusteella kuulostaa
mielipidekyselyjen vastauksia luokittelevalta taulukkolaskennalta.
Sen pohjalta Eskola sai töitä ja vähän nimeäkin. Sitten hän
liikkui 1960-luvulla muodikkaitten marxilaisten opiskelijain ja
tieteenharjoittajain seurassa, kirjoitti kirjoja sosiologiasta ja
vastaavasta, mm. sen lukaisemani pääsykoeteoksen. Tätä kautta
Eskolasta tuli sitten professori ja hän opetti yliopistoissa
sosiologiaa ja sosiaalipsykologiaa. Eläkkeelle jäätyään vanha
lapsuuden usko alkoi kiehtoa häntä. Tässä kirjassa Eskola
lähestyy kysymystä uskosta ja kirkkoon takaisin liittymisestä osin
tieteilijän keinoin, tarkastellen näitä asioita tutkimuskohteen
luontoisina.
Tieteen rasitteista huolimatta pysyy
Eskolan teksti laiselleni maallikolle jokseenkin ymmärrettävässä
tyylilajissa. Tosin totesin olevani kohderyhmän ulkopuolinen sikäli,
että olin niin usein lähtökohtaisesti samaa mieltä Eskolan
kanssa. ”Uskon, mutta ei niin kuin kirkko opettaa” on
minulle selvää kauraa. Pitkät todistelut Jumalaan uskomisen
monista eri variaatioista eivät siis ole tarpeen minua vakuuttamaan,
vaikka ne tuottavatkin paikoitellen hauskaa ja virkistävää
luettavaa. Yliluonnollisen, näkymättömän, olevaisen yöpuolen
hahmottamisessa kirjalla on ansionsa, vaikka mitään tarkkarajaista
uskon saati sitten Jumalan kuvaa ei esille nousekaan. Kirjan lopusta
löytyvää Eskolan huomiota median vahvasta valta-asemasta
tieteenkin esillepääsyn porttina pidän oikeana.
Löytääkö Eskola kirjassaan
sopusoinnun tiedon ja uskon välillä? Hakeutuuko hän takaisin
kirkon huomaan? Sen saa kukin lukaista ihan itse.
Kirjassa on 235 sivua. Aluksi luin
runoja ja sitten yhtä romaania, mutta siirryin lopulta tähän.
Tämän kirjan parissa taisi mennä viikko. Välillä vaivasi tiedon
puute, välillä uskon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti