Alle
kouluikäisenä sain kotona Lauri Pohjanpää -aiheisen runokylvyn.
Vanhempani lausuivat niin ahkerasti eräitä hänen runojaan, että
opin ulkoa faabelin Kurki ja joutsen. Olin
sen jo aika pitkälti unohtanut, mutta runon perusopetus jäi
selkeänä mieleeni. Aikuisena osaa kyllä ymmärtää myös kurjen
maallista elämänasennetta. Tuttuja ovat myös runot Käy
kirkkomaata illoin vanhat mummot ja
Väsyneet kädet sekä
tietenkin Syksyllä,
jossa kaksi vanhaa, vanhaa varista istuu aatoksissaan
pellon aidalla.
Helena Anhava toimitti
Lauri Pohjanpään (1889 – 1962) runoista vuonna 1989
julkaistun valikoiman Kaipuu ylitse ajan, Valitut runot 1910 –
1954. Kirjan lopussa Anhava kertoo valikoiman rakentamisesta ja
rakenteesta. Kirjaan valitut runot on järjestelty jokseenkin
kokoelmittain ja kokoelmat alkuperäisen ilmestymisjärjestyksen
mukaisesti.
Mielialoja (1910) sisältää
kolme runoa sarjasta Haudoilta. Näistä yksi on mainitsemani
Käy kirkkomaata illoin vanhat mummot. Liitän tähän siitä
pienen näytteen:
He kaikista on yksin eloon jääneet,
he itkeneet on paljon kyyneleitä,
nyt surunsa jo ammoin ovat laanneet,
nyt pyhä, kirkas rauha varjoo heitä.
Kokoelmien Uusi kevät (1917) ja
Ristiritari (1920) runoista on Anhava koostanut yhteisen
osion. Luontolyriikan ja lemmenrunojen sekä uskonnollisten aiheitten
keskeltä nousee kuin yllättäin esiin kolme eläinrunoa, jotka
pohjustavat Metsän satujen maailmoita. Runo Jänikset
sisältää yhden Pohjanpään tunnetuimmista säkeistä: –
”Ei meillä pelätä”, isä vastas – .
Metsän satuja (1924) on
Pohjanpään lasten luontoaiheisten runojen varsinainen
avauskokoelma. Mukana ovat luontorunoista mm. Kurki ja joutsen,
Syksyllä sekä
pieni, mutta kaunis Heinä.
Loppuosaltaan kokoelma sisältää hengellistä runoutta, minuun
vetosi erityisesti Kun kerran hetkeni mun tullut on... Sen
kolmas säkeistö sopisi vaikka lehti-ilmoitukseen, mieluiten ilman
välimerkkejä, kiitos.
Graalin malja (1926) jätti
lähinnä mieleen runon Lapsuus,
joka sekin kuuluu siirretyn seuraavasta kokoelmasta.
Sielukellot (1926) Tähän
kokoelmaan edellisestä kokoelmasta siirretty Memento mori on
runona varsin toimiva, vaikkakin synkeän varoittava. Sielukellot
on Pohjanpään itsensä mukaan kokoelma uskonnollisia runoja.
Nimiruno kertoo kirkon uskollisen kellonsoittajan kuolemasta ja on
kokoelman helmi.
Oodi elämälle (1928) kokoelman
alaotsikoksi sopisi ”Lauluja kadotetulle rakastetulle”. Niitten
laulujen lisäksi mukana on legendarunoutta ja pari eläinrunoakin.
Väsyneet kädet (1930)
alaotsikoltaan Uskonnollisia runoja. Kokoelman nimiruno on
minulle erittäin tuttu. Isäni lausui sitä usein kotona. Runon
kertoja seisoo vanhempansa, siis isän tai äidin, paarien äärellä
ja katselee käsiä, jotka ovat kannatelleet häntä kun hän oli
vielä pieni lapsi. Nyt kädet on liitetty ristiin viimeisen kerran.
Tätä edeltävät runot kertovat kuoleman odotuksesta. Kokoelmassa
on myös käännösrunoja, joista huomiota herättävän vaativan
työn Pohjanpää on tehnyt Girolamo Savonarolan pitkässä,
hyvin tiiviistä säkeistä koostuvassa runossa Oi Jeesus
lohduttaja... Muista runoista
vaikutuksen minuun tekevät riimitön runo Vanha kirkko,
jossa nuoret pujahtavat kesäyönä autioon kirkkoon veisaamaan sekä
Eksynyt tietäjä,
jonka aiheena on neljännen itämaan tietäjän legenda. Myös
pitempi runo Kauneuden lähteille pohtii
mielenkiintoisesti taiteentekijän tekemisen pakkoa ja onnistumisen
mahdollisuuksia.
Sininen hämärä (1933)
sisältää hyvän joukon tasokkaita faabeleita sekä luonnon
innoittamia kuvauksia. Tykkäsin erityisesti runosta Šakaalit,
vaikka se tekeekin šakaaleista
häikäilemättömiä toisten onnettomuudesta hyötyjiä.
Kärsimys ja elämä (1936)
alaotsikkona Uskonnollisia runoja. Vaikka uskonnollisuus
vallitsee aiheissa, eivät runot ole kireän rukoilevaisia. Parhaita
onnistumisia ovat Jeesuksen lapsuudesta kertova Kerjäläispoika
sekä keskiaikaiseen aiheeseen perustuva Basle-munkki.
Mustarastas (1941) kokoelmasta
löytyy luontorunoja, legendoja ja muutama viittaus sotaan.
Koskettavimpana koin runon Salakuljettaja, jossa kertoja
tuntee elävänsä kuin vieraassa, vihan maassa piilotellen
sydämessään uskoa valoon ja hyvyyteen. Muutenkin harkittua,
taitavaa lyriikkaa.
Kottaraisen huilu (1947) Teemana
pysähtyneen rauhan runot, joista miellytti Lahonnut laituri,
jossa kesäpäivänä kauan sitten ohimenneen laivan aalto huuhtoo
laituria. Muutamassa runossa nousee esiin ajatus Jumalan läsnäolosta
koko luomakunnassa.
Aamu ja ilta (1949) Alussa on
kuolema-aiheisia runoja, joista enimmin kolahti Viimeinen ropo,
runo siitä, mikä Jumalan silmissä on ihmisessä olennaista. Sitten
on hymniä Hämeelle ja vanhalle koululle ja isänmaalle.
Meren kaupunki (1954)
Viimeisestä kokoelmasta on mukana yhdeksän runoa, joista neljä on
meriaiheisia, niistä pidin eniten runosta Meri on tyyni,
josta valikoiman nimikin on peräisin.
Kirjassa on 315 sivua. Lukemisen
pysähtyi aluksi ja jätin kirjan odottamaan. Nyt sitten lukaisin sen
parissa päivässä. Ehkä olisin voinut käyttää aikaa sen parissa
pitempäänkin, mutta nytpähän se on luettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti