Arvo Salo (1932 – 2011) sanoitti
vuonna 1966 ensi-iltansa saaneen Lapualaisoopperan. Helsingin
Ylioppilastalolla esitetystä laulunäytelmästä Salon teksteineen
ja Kaj Chydeniuksen säveltämine lauluineen tuli 1960-luvun
poliittisen kulttuurin ikoni Suomessa. Saattaa olla, että tätä
kautta jokin Suomen poliittisessa elämässäkin liikahti vasemmalle,
mutta itäraja pysyi entisenlaisena. Teoksen aiheena on 1930-luvun
alun Suomessa toiminut vasemmistovastainen Lapuan liike ja
tavoitteena lapualaisten harjoittaman terrorin tuomitseminen sekä
sosialismin esitteleminen rauhanaatteena.
Lapualaisoopperan teksti on siis
julkaistu kirjasena vuonna 1966. Kirjan alussa kerrotaan roolijako ja
myös se, kuka mitäkin osaa esitti. Onhan se hyvä tietää, milloin
Kaisa Korhonen laulaa voimakkaalla äänellään, milloin
kuullaan Lars Svedbergin sielukasta puhetta jne.
Itse esityksen aloittaa toinen säkeistö
virrestä 459 (vuoden 1938 virsikirjan mukaan, nykyään hieman
muutetuilla sanoilla virsi 579). Tämän Suomen kansaa siunaavan
virren kolmas säkeistö päättää I näytöksen. Virren sävelsi
ukrainalainen Dimitri Bortnjanski vuonna 1822 ja ennen vuotta
1938 se lienee alkanut vielä muodossa O Herra, siunaa ruhtinaamme
millä tarkoitettiin Suomen suuriruhtinasta, Venäjän tsaaria?
Nykyään virressä puhutaan maamme päämiehestä.
Viittaukset Venäjään jäävät muuten Lapualaisoopperassa
vähäisiksi. Neuvostoliittoa ei edes nimeltä mainita.
Ensimmäisessä näytöksessä
lauletaan myös porvarillista taistelolaulua Vilppulan urhojen
muistolle sekä vanhaa työväenlaulua Kysymyksiä ja
vielä puolalaista sorronvastaista Varšavjankaa.
Ensimmäisessä näytöksessä nostatetaan vihaa punaisten
ja mustien
välillä niin propagandistiseen sävyyn, että oksasakset pois!
Toisessa
näytöksessä vieraillaan Lapualla, Pohjanmaalla, Lapuan liikkeen
johtajan Vihtori
Kosolan kodissa.
Mielialaa kuvastaa oikeistolainen vallankumouksellisuus, halu
puhdistaa maa marksismista. Lapuan liikeen kannattajista rakennetaan
luotaantyöntävän hurmahenkisiä ja väkivaltaa himoitsevia
hahmoja. Puheissa toistuvat vertaukset 1590-luvun Nuijasotaan,
talonpoikien kapinaan vallanpitäjiä vastaan.
Kolmannessa
näytöksessä kuvataan Lapuan liikkeen harjoittamaa terroria. Näytös
jakautuu neljään kohtaukseen, joitten myötä kerrotaan pahenevista
teoista, joita ovat vasemmistolaisten punaisten paitojen repiminen,
muilutus, kusiaispesässä istuttaminen ja murha. Muilutusta kuvaava
toinen kohtaus sisältää hienon vuoropuhelun vasemmistolaisen ja
lapualaisen puhujan välillä. Kolmannessa kohtauksessa
muurahaispesään istutettu nainen pyytää anteeksi, ettei kohtaus
täysin vastaa historiallista totuutta.
Neljäs
näytös kuvaa Lapuan liikkeen uhman kiehahtamista äärimmilleen,
Mäntsälän
kapinaan lähtöä
ja liikkeen vähittäistä hajaantumista. Kosolan kärsimän
vankeusrangaistuksen jälkeen hänet otetaan omiensa joukossa vastaan
alussa lauletun virren ensimmäisellä säkeistöllä, jossa siis
puhutaan maamme päämiehestä. Viides näytös summaa näytelmän
opetuksen, joka on Ei
väkivaltaa.
Arvo
Salo osoittautuu parhaimmillaan vakuuttavaksi riimittelijäksi, jonka
laulujen sanoituksia on ilo lukea. Esitys uhkuu mustaa huumoria, joka
keventää muutoin raskasta aihetta ja tuomitsevaa sävyä. Tapa,
jolla Lapuan liikettä ja sen kannattajia näytelmässä kuvataan, on
siinä mielessä hyvin valittu, että paljon keskinäisestä
keskustelusta tapahtuu Lapualla, kannattajien keskuudessa. Siellä
varmasti on esitetty räikeimmät puheenvuorotkin. Toisaalta
työväenaatteen kannattajat nähdään viimeisen päälle rauhan
miehinä ja naisina, minkä ajatuksen todenperäisyys lienee sotien
jälkeisen liikehdinnänkin perusteella vähän niin ja näin. Tästä
epäuskottavasta hyvä-paha-asettelusta syntyy lievästi etovan
propagandistinen kokonaisuus, joka on onneksi aikansa elänyt. Viime
vuonna lukemassani sosialismin ajan kirjallisuudessa paksua
fasisminvastaisuutta ilmeni lähinnä ennen sotia ja sota-aikana
sepitetyssä runoudessa ja sota-ajan proosassa.
Näytelmässä
kuvattua Suomen historian tapahtumasarjaa voi tietysti verrata
nykypäivän ns. ”uusnatsien” touhuihin Suomessa. Jonkin verran
samankaltaisuutta löytyy käytetystä väkivallasta. Erona on
kuitenkin nykyisten kannattajamäärien pienuus. Lapuan liike sen
sijaan oli vahva kansanliike. Lapuan liike vastusti suomalaista
sosialismia, nykynatsistien vastustuksen aihe on maahanmuutto, joka
toistaiseksi on todella vähäistä ja joukkoliikkeen teemaksi täysin
riittämätön.
Kirjassa
on 113 sivua. Lukaisin sen päivässä. Kirjan on lukenut myös Kuutar.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti