Kielitieteilijä Lauri Kettunen (1885
– 1963) julkaisi vuonna 1960 omakustanteena kirjansa nimeltä
Kahdeksan matkaa Vermlannin metsäsuomalaisiin. Värmlantiin
suuntautuneet murteen ja kansantarinoitten keruuta käsittäneet
matkansa Kettunen teki vuosina 1907 – 1937. Kirjassa matkat tosin
jatkuvat vielä tämän jälkeenkin, kuitenkin niinpäin, että
Värmlannin ja Norjan metsäsuomalaisväki vierailee Suomessa, jossa
heistä oli tullut kiinnostavia hahmoja, joista vielä saattoi
aistia hiljaa hiipuvan suomenkielisen kansanrippeen saloseuduilla
säilynyttä elämänmenoa. Rautalammilta tehdään sitten
vastavierailu Vermlannin ja Norjan metsille.
Kirjassa kuvataan matkat
aikajärjestyksessä. Kolme ensimmäistä Värmlannin reissua
(ensimmäinen 1907 ja toinen ja kolmas 1909) ja sisältyvät jo
Kettusen teokseen Tieteen matkamiehenä. Kolmannen ja
neljännen matkan väliä kertyy Kettusen muuanne suuntautuneitten
kielinäytteitten keruumatkojen vuoksi peräti 17 vuotta. Vuonna 1926
Kettunen saapuu tuttuun Juhoilan taloon odotettuna vieraana,
tosin kovin kauan odotettuna. Metsäsuomalaistalossa, jota asustaa
parvi Kettusta vanhempia sisaruksia, on suhtauduttu kielimieheen kuin
sukulaiseen. Kaksi talon asukkaista oli jo poistunut
muonavahvuudesta, samoin kuin Kettusen ensi matkallaan haastattelema,
toisaalla asuva mies, noidan poika. Vähän kerrassaan nautitaan
kahvia piistuvan puolella ja tunnelma ujuu entisiin uomiinsa.
Juhoilan talonväen lisäksi Kettunen
jututtaa peninkulman päässä asuvaa Niittahon Jussia, joka
itse hakeutuu puhutettavaksi ja juuri hän on se suomea puhuvan
metsäsuomalaisen malli, jota sittemmin Suomessa kuljetetaan kansan
ihmeteltävänä. Juhoilan Jussin ja Niittahon Jussin ohella erittäin
tärkeä haastateltava on Kaisa Vilhunen. Hän on kertonut E.
N. Setälälle ja nuorten naistutkijoitten joukolle oman
versionsa Sampo-myytistä. Sammas on Kaisan mukaan
moaliman tolppa, joka menee läpi pilvtaivaan ja
tähttaivaan, kolmantena
taivaana on ihetaivas
eli kultataivas,
iheherran asunto.
Kettunen saa vahvistusta Setälän esittämiin teorioihin,
jotka ovat varmasti pitkälti oikeita.
(Wikipediassa on hyvä artikkeli
Sammosta, siinä huomioidaan myös muita vaihtoehtoja.)
Ajan kuluessa siteet haastateltaviin
muuttuvat läheisiksi, Juhoilan talon väki vähenee, lopulta
jäljellä on enää Jussi-isäntä. Kettunen hommaa hänelle
Suomesta piian, toisenkin, kunnes Jussistakin aika jättää.
Juhoilan talo jää tyhjilleen, ruotsalaistuneitten sukulaisten
omistukseen. Mutta Niittahon Jussi kokee elämänsä ehtoossa, yli
80-vuotiaana kuuluisuuden, Jussi esiintyy norjalaisin voimin
kuvatussa elokuvassa Finnskog og trollskap
vuodelta 1956. Sen voi näköjään katsella NRK:n sivuilta netistä,
jos on parempi nettiyhteys kuin minulla. Jussi pääsee
Suomeen vuonna 1957, yöpyy Kettusen kodissa Helsingissä ja saa
tavata presidentti Kekkosen.
Lisään vielä, että Kettusen
keräämiä murrenäytteitä voi lukea litteroituina tieteellisellä
tarkekirjoituksella teoksesta
Suomen murteet I Murrenäytteitä (julkaistu
vuonna 1930).
Luin
tämän 156-sivuisen kirjan sillä tapaa, että ensimmäiset kolme
matkaa luin kirjasta Tieteen matkamiehenä
ja loput tästä teoksesta, jonka kirjastonhoitaja minulle vahingossa
kävi hakemassa varastosta, kun olin lainaamassa Tieteen matkamiehenä
-teosta lukeakseni liiviläisistä. Näitten sivujen lukemiseen
minulta meni pari päivää. Olen nyt lukenut Lauri Kettusen
kielenkeruureissuista kertovia kirjoja toista tuhatta sivua, mikä
riittänee tällä erää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti