Teeman tämän vuoden toisen
elokuvafestivaalin ohjelmistosta katselin aika monta elokuvaa, joista
esitän seuraavaksi lyhyet itse tekaisemani luonnehdinnat:
Chevalier on kreikkalainen
elokuva vuodelta 2015 kertoo mieshenkilöistä seilailemassa
huvijahdilla jossakin Egemerellä. Miehet ottavat pelatakseen peliä,
jossa he kaikki asettavat toiset kilpailijat arvojärjestykseen
monenmoisissa asioissa. Olisi voinut olla hauskakin elokuva mutta ei
ollut eikä kai ollut tarkoituskaan olla.
Kulmahammas on kreikkalainen
elokuva vuodelta 2009. Siinä kolme aikuista nuorta asuu vanhempiensa
kanssa isossa talossa syrjäisellä seudulla. Nuoriso ja heidän
äitinsä eivät poistu taloa ympäröivän aidatun alueen sisältä
vaan tekevät parhaansa viihdyttääkseen itseään keskinäisillä
leikeillä. Isä käy työssä tehtaassa johtotehtävissä. Pari
hullunkurista kohtausta, mutta aika vakavana säilyy. Ei imaissut
mukaansa.
Mustang on turkkilainen elokuva
vuodelta 2015. Viisi villintuntuista tytärtä joutuu kahnauksiin
suojelevien kasvattajiensa kanssa. Alkupuoli on vallattoman
humoristinen, mutta elokuva kääntyy ikävästi draaman puolelle.
Victoria on saksalainen elokuva
vuodelta 2015. Espanjalainen nuori nainen käypi diskossa ja tapaa
sen jälkeen kadulla neljä nuorta miestä, joitten seurassa hän
joutuu vaaralliseen seikkailuun. Tässä on samantapainen draaman
kaari kuin edellisessä turkkilaiselokuvassa: alku lupaa hauskuutta
ja kohellusta, loppu kääntyy rikostarinaksi.
The Square on ruotsalainen
elokuva vuodelta 2017. Sinänsä selväpiirteinen juoneltaan, mutta
minulle tarkoitukseltaan epäselviksi jäävien juonen mutkien kautta
etenevä kertomus nykytaiteen museon johtajasta, joka joutuu monien
tahojen puntaroitavaksi. Tuli mieleen, että miksei voisi olla
olemassa huumoritaiteen museota? Olisi jotain nähtävää niillekin,
jotka eivät saa nykytaiteesta ihmeempiä irti.
Oppivuodet pariisilaisittain on
ranskalainen elokuva vuodelta 2018. Nuori jannu Lyonista hakeutuu
Pariisiin opiskelemaan elokuvataidetta. Hän saa mukavasti yhteyden
opiskelutovereihinsa ja löytää asunnon, tutustuu kaupunkiin ja
kokeilee oman elokuvan tekoa ja sitten porvarillistuu kuin poro.
Oikeastaan elokuva kertoo aikuistumisesta. Elokuvan loppupuolella on
lyhyydestään huolimatta hieno kohtaus, jota nimitän
sukupolvikokemukseksi. Nuori ihminen tajuaa olevansa vain osa
sukupolvien ketjua. Opettaja sanoo sivumennen hienon kommentin:
”taide voi tarjota hetken lohtua, muttei pelastusta”.
Cinema Paradiso on italialainen
elokuva vuodelta 1988. Pikkukaupunkia muistuttavassa
sisilialaiskylässä toimivan elokuvateatterin ja sen
koneenkäyttäjien tarina. Tulipahan katseltua.
Taistelu Algeriasta on
italialainen elokuva vuodelta 1965. Merentakainen Ranska elelee
mielestään itseoikeutettua valloittajan elämää Alseeriassa,
kunnes koittaa korvapuustin aika. Terroria ja sitä vastaan käytyä
taistelua on kuvattu melko uskottavan tuntuisesti.
Keskustelu on yhdysvaltalainen
elokuva vuodelta 1974. Muita tarkkaileva mies alkaa kärsiä
tunnontuskista. Aika pitkästyttävää jaanausta.
Cinema Paradison olen nähnyt aiemmin ja nyt katsoin Mustangin.
VastaaPoistaOlihan siinä tytöillä vankila, mutta onneksi ei aivan mahdoton paeta, jos on neuvokas.
Mustang vaikutti muistelmalta, mutta ilmeisesti se oli kirjoitettu suoraan elokuvakäsikirjoitukseksi.
PoistaOlisin mielelläni tykännyt enemmänkin siitä Mustangista, mutta loppupuolen synkät sävyt eivät oikein innostaneet.
PoistaKoko vestivaalilla ei ollut mukana yhtään komediaa, mikä kertonee liiasta ryppyotsaisuudesta ohjelmiston valitsijoitten parissa.