Luin
pienen kirjasen, jonka kirjoittajan arvellaan olleen Rooman
valtakunnan pohjoisafrikkalaisesta provinssista kotoisin ollut
asianajaja Marcus Minucius Felix. Hänen laskeskellaan eläneen
joskus 100 – 200-luvuilla jKr. Alkuaan latinankielisen kirjan
suomennos ilmestyi vuonna 2007 suomentajana Heikki Koskenniemi.
Johdannossa Koskenniemi kertoo paitsi kirjan sisällöstä, myös
tekstin löytymisestä. Vuonna 1543 Roomassa oli painettu hieman
myöhäisemmän kristillisen ajattelijan Arnobiuksen teos,
jonka osana oli liber octavus (kahdeksas kirja). Eikä siinä
mennyt kuin 17 vuotta, kun jo muuan tutkija älysi, että kyseessä
onkin juuri Octavius, Minucius Felixin siihen asti tuntematon
apologeettinen teos. Mikäli olet aikeissa julkaista apologeettista
kirjallisuutta (puolustuskirjallisuutta), kannattaa varautua siihen,
että menestykseen kuluu aikansa.
Kirjan
rakenne on sinänsä selkeä ja yksinkertainen. Kolme toverusta:
kristityt Octavius Ianuarius ja kertojana toimiva Marcus Minucius
Felix sekä heidän monia Rooman jumalia palvova ystävänsä Natalis
Caecilius lähtevät loppukesän vapaapäivänään retkelle Ostiaan,
Roomaa lähellä sijaitsevaan satamakaupunkiin, viettääkseen siellä
rentouttavan päivän. Meren rannalle kuljettaessa, Serapis-jumalan
kuvapatsaan kohdalla Caecilius heittää kuvalle lentosuukon, kuten
palvontaan kuului. Kristitty Octavius letkauttaa Caeciliukselle hänen
pakanauskonsa vuoksi. Tämä alkaa hiertää Caeciliusta, joka
lopulta haastaa ystävänsä Octaviuksen väittelemään kanssaan
siitä, kumpi ompi parempi, Kristus vaiko Serapis – noin laveasti
ottaen. Kirjan kertoja valitaan erotuomariksi ja kirja etenee siten,
että ensin esittää asiansa Caecilius ja hänen jälkeensä
puolustaa kantaansa Octavius. Kummankin kiistakumppanin puheenvuoro
on pitkä ja perusteellinen.
Caecilius
moittii kristinuskoa kautta linjan ja tuo esiin myös
krouvinpuoleisia huhuihin pohjaavia väitteitä, jotka minunlaistani
kunnon kristittyä lähinnä naurattavat. Mielenkiintoinen
yksityiskohta on Caeciliuksen väite siitä, ettei ihan kuka tahansa
saisi ruveta tällaisia uskonasioita pähkäilemään, kun eivät
kumminkaan paukut riitä. Kristityt eivät hänen mielestään ole
mitään yhteiskunnan sivistyneistöä. Oman puheenvuoronsa
alkuvaiheissa Octavius asettuu vastustamaan tätä väitettä näin
lausuen:
Tietäköön
hän, että kaikki ihmiset, ikään, sukupuoleen ja arvoon
katsomatta, on luotu kykeneviksi ja pystyviksi ajatteluun ja
arvostelukykyyn. Sitä he eivät ole saaneet onnettaren lahjana, vaan
heissä on viisaus luonnostaan.
Tällä
ajatuksella yksistään nousee Octavius aika lähelle voittoa minun
laskuissani. Jatkossa Octavius ensin muistuttaa miten huomattavat
nimeltä mainitut tiedemiehet (kaikki helleenisen kulttuurin
piiristä!) ovat kuvailleet vain yhtä korkeampaa voimaa, yhtä
jumalaa. Loppuvaiheessa puheenvuoroaan hän tosin huomauttaa, että
kristityt ilmaisevat tämänkin asian selkeämmin ja paremmin. No,
pientä itsekehua on lupa harrastaa. Joka tapauksessa ei liene
ihmeempi ylläri, että Octavius perii voiton väittelyssä ja
Caecilius katsoo myös voittaneensa, sillä hänkin päättää
ruveta kristityksi.
En ehkä
anna väittelystä edellä ihan riittävän korkealaatuista kuvaa.
Esitetyt väittämät ovat yllättävän kurantteja edelleenkin.
Ainakin näin merkonomiajattelijan mielestä. Tosin olen kuullut
kristillisen seurakunnan kesäkahveilla, että ei pitäisi yrittää itse
ajatella näit juttui, kun ei ole sitä aivorustinkia annettu.
No, joo. Ihmisiähän kristitytkin ovat ja areenansa kaikilla.
Kirjassa
on 133 sivua, sen lukemiseen kului minulta pari päivää.
Olen kuusikymppinen mieshenkilö. Elän vaatimatonta elämää. Luen jotakin silloin tällöin. Blogissani kerron lukemastani.
keskiviikko 19. toukokuuta 2021
Marcus Minucius Felix: Octavius – kristinuskon puolustus
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Mielenkiintoisen kirjan olet lukenut! Tähän voisi tarttua joskus.
VastaaPoistaHelppo siihen on tarttua, niin pienikin on. Toisaalta voihan pienikin olla ärhäkkä, kun sille päälle sattuu.
PoistaLuin tämän osana apologetiikan kurssia. Vaikea aihe sillä filosofinen pohdinta ei ole oikein minun juttuni. Tuo lainaotteesi tuo mieleeni USA:n perustuslain kaikkien ihmisen tasa-arvosta. Mielenkiintoista, että tämä on löytänyt toisenkin bloggaavan lukijan käsiin.
VastaaPoistaYritin pikaisesti kurkkia sitä USA:n perustuslakia, mutta en saanut silmiini tuonsävyistä otetta. Sen sijaan YK:n ihmisoikeuksien julistus alkaa sillä "kaikki ihmiset syntyvät vapaina ja tasa-arvoisina". Eihän se ihan paikkaansa pidä, sillä on lottovoitto syntyä Suomessa, heh-heh!
PoistaEhkä sekoitin USAn perustuslain ja ihmisoikeudet. :) Jotenkin vain muistelin, että siinä perustuslaissa olisi jotain, jos ei ihan yksi yhteen, niin samanlaista ajatuksenpoikasta vapaudesta ja oikeuksista. Täytyisi kai kerrata asioita, että ei puhuisi puuta heinää.
PoistaEnpä ole tätä lukenut mutta ehkä voisi...monessa näissä antiikin kirjoissa on kyllä hyvin resonanssia nykyaikaankin.
VastaaPoistaJa tuotahan kyllä on tapahtunut muutamankin kirjan kohdalla, että jonkun kirjan olemassaolo tiedetään muissa kirjoissa näkyvien viittauksien, sitaattien yms perusteella, mutta itse kirja on kadonnut...paitsi sitten saattaa loytyä jostain manuskriptista, mahdollisesti ihan eri henkilön nimiin laitettuna :)
Tässä kirjassa puhellaan aika suoraan mm. siitä, että mitäs jos maailma koostuukin atomeista ja tuleeko maailmanloppu palamisen muodossa vai tulvako meidät nielee jne.
PoistaOlikohan se eräs Menandros-nimisen uuden attikalaisen komedian kirjoittajan näytelmä (tai osia siitä) taisi löytyä sen ansiosta, että sen kääntöpuolta oli käytetty kirjanpidossa? Ainakin wikipediassa kerrotaan Oksyrhynkhoksen papyruksista, jotka olivat lojuneet Egyptissä kuivana pysyneellä kaatopaikalla hiekan suojissa. Tuli tänä aamuna mieleeni, että onkohan esim. Topeliuksen ja muitten vastaavien vaikuttajien jälkeen jääneet paperit käyty tarkasti läpi, ettei jossain välissä sattuisi olemaan kadonneita asiakirjoja, jotka ovat vain sinne unohtuneet. Vatikaanin kirjaston läpikäyminen taitaa olla kanssa aika haasteellinen homma.
Joo, luulisin että Vatikaanin kirjastoa on käyty läpi systemaattisemmin, mutta jossain keskiajalta tai kauemmin toimineissa luostareissa voi hyvinkin jossain nurkassa lojua koodeksillisia tiesmitä josta kukaan ei tiedä mitään...
PoistaTäälläkin yksi merkonomiajattelija :) No, hyvä tietää tuokin jo ennalta, että menestys voi ottaa aikansa, jos ajattelee apologiaa ryhtyä harjoittamaan. Teoriassa kiinnostava tällainen kirja noin vanhalta ajalta. Eri asia sitten, onko tämä hyvinkin raskaslukuinen, vaikka ohut toki on. Itselläni on hyllyssä kirkkoisä Augustinuksen Tunnustukset. En muista, eliköhän hän joskus 300-400-luvulla vai miten. Kerran vuosia sitten aloitin Tunnustuksia, mutta ainakin sillä kertaa taisi tulla muita inspiraatioita, kun se jäi kesken. Kiinnostaisi kyllä yrittää joskus uudestaan.
VastaaPoistaTavallaan minua hämmästyttää miten rohkeasti ja selkeästi ja monipuolisesti kristinuskoa tässä koetellaan, vaikka mennään kyllä aika ronskeihin heittoihinkin. Ei tunnu yhtään raskaslukuiselta, kirja on alun esittelyä ja lopun rauhoittavaa sovintoa lukuunottamatta vuoropuhelun muodossa, niin että ensin puhuu Caecilius, sitten kehätuomari vähän huomauttaa hänelle vyön alle lyömisestä ja sen jälkeen Octavius vastaa tuttavansa väitteisiin siinä järjestyksessä kuin ne on esitetty. Suomennos toimii myös varsin hyvin vaikka joissain kohdin tulivat vähän Ikuiset kertomukset mieleen, en tiedä miksi.
PoistaAugustinus on jäänyt minulta lukemati, pitää katsoa milloin Confessiones eteen putkahtaa.
Augustinuksella on vankat faninsa, mutta täytyy myöntää että itse en oikein ihastunut Tunnustuksiin kun niitä luin, ei ole keveimmästä päästä. Herran elämäntarina on tietysti mielenkiintoinen ja sen verran klassikkoasemaa on että kyllä se tutustumisen arvoinen on (mutta ne viimeiset luvut voi hyvin skipata).
PoistaMuuten näissä antiikin aikaisissa kristillisissä kirjoittajissa on jonkin verran vaihtelua, mutta löytyy ihan kiitettävän paljon selkeästi ja napakasti asiansa ilmaisevia kirjoittajia...
Pitääpä kulkea välillä silmät auki, jos sattuu vastaan köpöttelemään kiinnostavaa luettavaa antiikin hemmoilta. Olisi kyllä hyvä lukea Lutheristakin. Hiljattain oli tv:ssä hieno dokumentti, jossa piispa Jari Jolkkonen vieraili Lutherin kotiseuduilla, jututti uskontotietäjiä ja kertoili loput itse. Naulasiko Luther teesit kirkon oveen vai ei, tuntui jäävän vähän epävakaalle pohjalle.
Poista