Claes
Andersson: Kuvien takana. Alkuteos romaani Bakom bilderna,
1972, luin Pentti Saaritsan tekemän suomennoksen vuodelta 1973.
Aiheesta valmistui vuonna 1975 samanniminen tv-elokuva, jonka
tuolloin katselin.
Sivulta
13 alkaen löytyy kohta, jonka tahdon tähän tallentaa, vaikka se
aika pitkä onkin:
Hän
oli yhtä valtarakenteen kanssa, hän oli yhtä Sokkelon kanssa.
Hänen avainnipussaan oli avaimet sen moniin lukkoihin, mutta hän ei
käyttänyt niitä lukkojen avaamiseen, hän ei käyttänyt niitä
vapauttamiseen vaan osallistui ovien sulkemiseen, telkeämiseen,
riistoon, ulkopuolelle jättämiseen. Ja hän suoritti usein työtään
tuntien tekevänsä jotain oikeaa, merkityksellistä ja vapauttavaa.
Jotta voisi itse säilyttää vapauden illuusion täytyy toisia pitää
vangittuina. Jotta tuntisi itsensä voimakkaaksi täytyy pitää
heikkoja vallassaan. Jotta kokisi itsensä terveeksi täytyy tuntea
hallitsevansa toisten sairaus. Toisten. Pois suljettujen ja
erilaisten.
Kuvauksen
kohteena on Carl, Sokkeloksi kutsuttavan sairaalan lääkäri. Carl
on nuori psykiaatteri, jossain työtehtävien lomassa hän lopettaa
suhteen naisystäväänsä ja alkaa kohtapuoliin uuden suhteen
Sokkelossa työskentelevän psykologin, Bettyn, kanssa. Carl ja Betty
ovat idealisteja, vankan vasemmistolaisesti suuntautuneita. He
pistävät pystyyn oman hoitokokeilun. Vastalauseena sairaalan
lääkityskeskeiselle hoidolle, heidän pienryhmähoitonsa perustuu
yksilölliseen potilaitten kanssa vuorovaikuttamiseen. Toiminta,
tekeminen ovat tärkeä osa hoitoa.
Romaanissa
kuvataan puolta tusinaa hoidossa olevaa ihmistä, heidän taustojaan,
heidän sairauttaan. Carl ja Betty haluavat nämä ihmiset ulos
sairaalasta, elämään muitten parissa. Heistä sairaalajärjestelmä
pyrkii vain putsaamaan sairaat pois katukuvasta. Onnistuminen uudella
hoitomenetelmällä ei ole helppoa, Carl arvelee, että sairaus on
osa yhteiskunnan rakennetta.
Romaani
julkaistiin Suunta-sarjassa, joka oli kuulemma pamfletti-tyylisten
kirjojen julkaisualusta. Paikoin romaanin pamflettikenttä on sen
verran tiheästi miinoitettu, että väisteleminen vei mehuja
lukemisesta. Siinä vaiheessa, kun kirjailija palaa romaanikerrontaan
yhteiskunnallisesta latingistaan, luettava on sujuvaa ja
kiinnostavaa. Yhteiskunnalliset väitteet sujahtavat ajatteluni läpi
kuin armeijassa harrastetut tähdätyt heittolaukaukset ilmaan.
Sivuja
kirjassa on vain 162, mutta lukeminen kesti viikkokausia.
 |
Harjamäen mielisairaalarakennusta puretaan 2009. Siilinjärvi.
|
Lauri
Törhösen elokuva Palava enkeli valmistui vuonna 1984.
Käsikirjoituksen laati ohjaajan kanssa Claes Andersson psykologi
Hannele Törrösen alkuperäisidean pohjalta.
Elokuvan
keskushenkilönä on vastavalmistunut sairaanhoitaja Tuulikki (Riitta
Viiperi), joka saa ensimmäiseksi työpaikakseen Kaiholan
mielisairaalan suljetun osaston. Tuulikki täyttää työpaikassaan
21 vuotta, joten avo-osasto olisi varmasti soveltunut paremmin
alkuvaiheessa. Työyhteisö on varsin itseensä sulkeutunut,
liikepaikoille on pisempi matka. Nuori Tuulikki alkaa oirehtia.
Oma kokemus: Olin
syksyllä 1981 lyhyen aikaa vipparihoitsuna Niuvassa avo-osastolla,
en oikein sisäistänyt minkä olisi pitänyt olla tehtäväni, joten
hoiturin ura jäi lyhyeksi. Avo-osastolla olivat ovet lukossa ja
muutoinkin touhu aika tukossa. Jos olisin työskennellyt siellä
kauemmin olisin varmaan alkanut purnata työn vähyydestä ja
potilaitten elämän tuhlaamisesta. Parempi että laittoivat minut
sieltä pois. Olin tuolloin 20 v.
Tuulikki
sotkeentuu toisaalta omaan kasvuunsa ja toisaalta
riittämättömyyteensä, hänen kapinansa suuntautuu naisille
tyypillisesti sisäänpäin.
Oma kokemus: Minä
pääsin laitoksesta ulos vähäisemmin vaurioin. Viimeisenä päivänä
riisuin valkoisen takin yltäni ja nautin kahvit potilaitten pöydän
ääressä. Hyväkuntoinen vanhempi setä, jota ei kirjoitettu
sairaalasta ulos, koska ei ollut enää jäljellä paikkaa mihin hän
olisi mennyt, sanoi minulle, kun olin lähdössä pois: ”Olehan
kilttinä poikana, ettet joudu meidän kanssa tänne piinapenkkiin.”
Hän vaikutti tyyneltä, mutta tuska painoi sanoissa.
Näyttelijäntyö
on valitettavan epätasaista, lisäksi aiheen työstäminen tarinaksi
vaikuttaa jääneen puolitiehen. Kaihola viitannee Joensuun lähellä
sijaitsevaan Paiholaan.
Kesto
101 min.