Prometheus
oli kuulemma kreikkalaisen mytologian heppu, joka loi savesta
ihmishahmon ja herätti sen henkiin taivaasta varastamansa tulen
avulla. Prometheukselle ei käynyt hyvin vaan ylijumala Zeus
kahlehti hänet kallioon ja antoi kotkan nokkia Prometheuksen
maksaa. Shelleyn
romaanissa nuori ja intohimoinen tutkija, Victor Frankenstein Genèven
kaupungista, saa päähänsä ratkaista elämän
luomisen salaisuuden. Hän opiskelee luonnonfilosofiaa (noin
nimitettiin luonnontieteitä kirjan syntyaikoihin) Ingolstadtin
yliopistossa Saksassa. Hämmästykseksi
ja kauhistukseksi itselleenkin hän todella keksii miten luoda
elämää kuolleitten kudoksia hyödyntämällä.
Oman opiskelija-asuntonsa ullakolla sijaitsevassa laboratoriossa
Frankenstein herättää henkiin suurikokoisen, rujon
ihmishahmon. Uusi luomus on luojansa mielestä niin järkyttävä,
että tutkija Frankenstein menee pois tolaltaan ja sairastuu
hermokuumeeseen. Seuraa merkillinen sarja tapahtumia, joitten aikana
kotka nokkii niin Prometheusta kuin hänen luomistyötään.
Luin
kirjan osana scifi-haastettani. ”Hullu tiedemies” tuntuu tässä
ihan sopivasti liioitellulta ilmaisulta. Varmasti monikin tutkija on
tutkimuksensa tuloksia tarkastellessaan joutunut pohtimaan mitä
tulikaan keksityksi. Sikäli luonnontiede ilman filosofiaa tai
moraalia voi johtaa arvelluttaviin tilanteisiin. Tuskinpa varhaiset atomientutkijatkaan aavistivat, millaisia ydinvoimaloita
heidänkin tutkimuksiaan hyödyntäen pystyyn rykäistään.
Kirjan ansiona voidaan kai pitää sitä, että se jo
tieteen kehitysharppauksen alkuvaiheissa asetti esiin kysymyksen
siitä, voiko tiede kehittyä nopeammin kuin ihmiselle ja
ehkä koko maailmalle on hyväksi. Toisaalta tällaista
asennetta voi myös helposti nimittää
muutosvastarinnaksi.
Kirjan
tyyli ei minuun oikein myönteisellä tavalla iskenyt.
Luonnehtisin sitä negatiivisten asioitten, kuten yksinäisyyden,
vaikeuksien, tuskan, itsesäälin, itsesyytösten,
epätoivon, pelon, katkeruuden ja vihan tunteiden
pitkäkestoiseksi kirnuamiseksi, jossa vain siellä täällä
oli miellyttäviä ihmiskuvauksia tai kauniita maisemia
yleisen toivottomuuden sekaan ripoteltuina. Kerronta on kovin
kuvailevaa ja kaunopuheista, enkä oikein viehäty
sellaisesta. Oikeastaan käynti Chamonix'ssa ja salamointi
Genèven-järven yllä olivat minusta kirjan
miellyttävimmät kohdat. Ripeästi etenevien tapahtumien
kuvausta kirjalta ei kannata odottaa.
Kirjassa
on 252 sivua ja lueskelin sitä työmatkoilla ja kotona
kymmenisen päivää.
Tämä on ehkä kirja, jos käsiin saisi, niin lukisin, ei tunnu kovin "lupaavalta". Hämärän muistikuvan mukaan Mel Brooks on tehnyt Frankenstein junior filmin, joka on jopa hauska.
VastaaPoistaOta huomioon, että kyseessä ei ole mikään objektiivinen näkemys vaan ketjukolaajan ihan oma näkökanta. Eräs arvostamani henkilö kertoi lukeneensa teoksen kahdesti.
VastaaPoistaLuultvasti kirjassa on jotain muuten ei sitä jatkuvasti muunnettaisi valkokankaalle. Joku Liisa ihmemaassa, Robin Hood, Peter Pan, ... aiheista tehdään jatkuvasti uusia elokuvia, eli kertomuksessa on pakko olla joku "juttu"
PoistaJoskus tämä luin ja sinänsä kirjassa oli aika paljon niitä rasittavia juttuja kuten yletön määrä sisäkkäisiä vähän epätäydellisiä kertomuksia tai absurdeja sattumuksia, mitkä kai kuuluvat goottilaiseen kirjallisuuteen ylipäänsä, ja olihan se vähän junnaava (ilmeisesti kirjasta on olemassa kaksi versiota, ensimmäinen on kai yksinkertaisempi ja suoraviivaisempi, kakkoseen on sitten lisäilty kaikenlaista ja vähän heikennetty sitä kovaa ydintä).
VastaaPoistaLoppujen lopuksi pidän enemmän niistä leffaversioista, niin Brooksin Frankenstein Juniorista kuin 30-luvun Boris Karloff-leffoista, vaikka ne päätyvätkin muuttelemaan tarinaa. ja onhan tarinaa muuteltu paljon enemmänkin, juuri vähän aikaa sitten katsoin Robocop-leffan joka on pohjimmiltaan tämä sama juttu, ja nyt aloin pohtia ettö onkohan joku tehnyt kirjaa tai leffaa jossa vaikkapa äiti hylkää inhosta pienen lapsensa ja tämä palaa sitten myöhemmin kostamaan...
Joo, kirjassa todetaankin, että tämä on "Se aito ja alkuperäinen". Jälkisanoissa viitataan myöhempäin aikain teoksiin, joissa esimerkiksi tietokoneet tai androidit pyrkivät ottamaan vallan ihmisiltä. Tällaisia aiheita käsitteli mm. Asimov novellikokoelmassa Robotit tai Kubrick elokuvassa "2001 - avaruusseikkailu" sekä ties kuinka monet muut kaikenlaisissa muissa tarinoissa. Lisäksi mainitaan tietenkin Tri Jekyll ja Mr. Hyde sekä Dorian Grayn muotokuva, joitten kummankin asetelmassa on paljon samaa tutkija Frankensteinin ja hänen luomuksensa väliseen suhteeseen vertailtaessa. Vaikea sanoa miten suuressa määrin on kyse vaikutteista, sillä kyllähän tämän suuntaiset ajatukset voivat pesiytyä ihmisolennon päähän ihan omia aikojaankin?
PoistaJoo, tieteissä ei harrasteta niin paljon henkilöintiä koska siellä on niin paljon sellaista että jos tämä henkilö ei olisi tehnyt tätä keksintöä tässä hetkessä niin joku muu olisi sen tehnyt vuoden parin jälkeen (ja on keksintöjä tai löytöjä jotka on tehty useassa paikassa yhtä aikaa tai joiden tekijät eivät muuten ole olleet toisistaan tietoisia), mutta luulen kyllä että taiteissakin tuota esiintyy.
VastaaPoista"Ihminen luo jotain ja hylkää sen, mutta luomus ei tätä hyväksykään" on sen verran arkkityyppinen ja kiehtova ajatus että se olisi varmasti tullut esille jossain muodossa joka tapauksessa, nyt Mary Shelley sai homman toimimaan (luulen että samasta yleisestä teemasta löytyy myös varhaisempia esimerkkejä) ja niinpä noita myöhempiä tarinoita tarkastellaan helposti Frankensteinista käsin, silloinkin kun olisivat "omia" keksintöjä.
Lisään kirjoittamaasi vielä sen, että kirjassa Frankenstein nimittää luomaansa olentoa "demoniksi". Jälkisanoissa suomentaja nostaa esiin Luciferin, enkelin, jonka Taivas hylkäsi. Kyllä mielestäni kirjassa rinnastetaan luotu hirviö ja paholainen. Ehkä tämä on sitten se Jokken aavistelema kirjan "juttu". Siis että Luojalla on aina Paholaisensa? Kirjassa siteerataan useampaa runoa tai runoelmaa, lieneekö hdcanisin lukema Miltonin Kadotettu paratiisi siinä siteerattujen joukossa, en muista varmuudella. Ainakin jälkisanoissa se mainitaan. Kuten myös William Blake etc.
Poista