Helmikuun
manifesti. Valmistumisvuosi 1939, ohjaajat Toivo Särkkä ja Yrjö
Norta. Historiallinen draamaelokuva, joka kuvaa pääosin ajanjaksoa
vuosina 1899 – 1918. Tosin elokuva käynnistyy peräti Tilsitin
sopimuksen teosta vuonna 1807. Napoléon tuumaa Aleksanteri I:lle:
”Ottakaa Suomi, se on teidän.” Tämän jälkeen kuva siirtyy
Porvoon tuomiokirkkoon, jossa Aleksanteri I vahvistaa ja lupaa pitää
voimassa Suomen lait. Sortovuosissa, joitten airueina manifestit
toimivatten, oli kyse siitä, että Venäjä pyrki sulauttamaan
autonomisena pysytelleen pienen Suomen osaksi suurta Venäjän maata.
Nämä pyrkimykset ja suomalaisten niitä kohtaan osoittama aluksi
sivistynyt, sitten passiivinen ja lopulta selkeän aktiivinen
vastarinta, ovat elokuvan johtoteema. Lisäksi mukana on
ihmiskohtaloita, joitten kautta luodaan lihaa historian luitten
ympärille.
Helmikuun manifestin
vahvistaa elokuvassa tsaari Nikolai II. Tämä käynnistää nk.
venäläistämistoimet Suomessa. Venäläiset esitetään alistavina
ja ankarina tai luihuina ja pelokkaina. Suomalaiset ovat
lainkuuliaisia ja varovaisia sekä sittemmin rohkeita ja
isänmaallisia. Asetelmallisuus toimii ihan riittävän hyvin,
aiemmin Ruotsin osana elellyt Suomi näyttäytyy omia oikeuksiaan
puolustavana maana, jota voimalla ollaan alistamassa venäläisyyteen.
Suomen sota vaikuttaisi jatkuneen maan alla koko autonomian ajan.
Lopulta sota puhkeaa, ensin maailmansota ja sitten Suomen
sisällissota. Irtaantuminen Venäjästä tapahtuu osaksi Saksan
avulla, tosin saksalaisia ei elokuvassa huomata mainita muuten kuin
jääkärien kouluttajina. Elokuvan päätöksenä muistutetaan
Suomenlinnassa olevasta tekstistä, jonka mukaan ei kandeis luottaa
vieraan apuun. Sitten näytetään vielä Suomen valtiolippua, jossa
keskellä terhistelee vaakunajellona.
Käsikirjoituksen
tehnyt Mika Waltari on miellyttävän lyhyin kohtauksin saanut
kuvattua historiasta tuttuja tapauksia osana tuomariperheen elämää.
Itsenäistyminen vaatii perheeltä ja heidän lähipiiriltään
uhrauksia, taistelua Suomen puolesta käydään henkeen ja vereen.
Noin puolentoista tunnin kesto asettaa rajoituksensa tarkkojen
faktojen esittämiselle täsmällisesti, mielestäni tällainen
sujuvoitettu versio toimii mainiosti. Tauno Palo esittää
tuomariperheen poikaa, sittemmin jääkäriä, hänen puolisokseen
löytyy köyhistä oloista lähtenyt neitonen, jota esittää Regina
Linnanheimo. Elokuvan esittäminen oli Suomessa pitkään kielletty
venäläisvastaisuuden taotta, nyt sen voi katsella pullakahvia
nauttien kotonansa.
Erehtyneet
sydämet. Valmistumisvuosi 1944. Ohjaus Eero Leväluoma ja Erkki
Uotila. Pääosissa Eija Karipää, Erkki Uotila ja Kalle
Rouni. Myös toinen ohjaajista, Leväluoma, esiintyy merkittävässä
sivuosassa.
Elokuva kertoo
nuoresta ja nätistä naisimmeisestä, Eilasta, joka asuu nuoremman
sisarensa kanssa Helsingissä vuokra-asunnossa. Eila on työssä
johtaja Limangan (Rouni) toimistossa. Limanka on juonikas ja lipevä
bisnesmies, joka on valmis käyttämään hämäriä konsteja
liikeasioittensa edistämiseksi. Näitä konsteja ovat liikekumppanin
houkuttelu naisseuralla juottaminen humalaan. Limanka yrittää
värvätä naisseuraksi myös Eilan. Eila kumminkin kieltäytyy ja
saa välittömästi potkut. Hänen onnistuu kuitenkin saada uusi
työpaikka, mutta Limanka hommaa hänelle lemput sieltäkin. Lisäksi
Limanka saa konsteillaan hämättyä maaseudulta tulleen
bisneskumppaninsa (Aku Peltonen) allekirjoittamaan kauppakirjan, joka
on viedä miespolon perikatoon. Eilan elämää lämmittää orastava
suhde kuvataiteilija Järveen (Uotila). Lemmensuhde on kuvattu niin
sielukkaana, ettei ole ihme kun niin kauan kestää ennen kuin
päästään itse asiaan. Ja totta mouses, Limanka tulee sotkemaan
sitäkin suuntaa Eilan elämässä.
Elokuvassa on vain
pari pikku kohtaa, jotka paljastavat, että elokuva on sota-ajalta.
Eri väestöryhmien elintasoerot on kuvattu melkoisiksi.
Mielenkiintoinen osio on vierailu talvisella lomalla kotimaisessa
laskettelukohteessa. Nättejä naisia elokuvasta ei puutu.
Pikku-Matti
maailmalla. Valmistumisvuosi 1947. Ohjaus Edvin Laine.
Pikku-Mattia esittää lapsinäyttelijä, jonka nimeksi ilmoitetaan
Veli-Matti. Matti asuu maalla mummon pienessä maalaistalossa.
Pojalla on hyvä lauluääni, jota hän ei pidä piilossa. Kun mummo
kuolee, Matti lähtee etsimään äitiään, jonka kuulee olevan
Helsingissä.
Helsingissä Matti
on ihmeissään kaikesta vilinästä ja saa auttajakseen satunnaisen
veitsenteroittajan (Joel Rinne). Yösijaksi löytyy pommisuoja, joka
on muuttunut asunnottomien yömajaksi. Paikka sijaitsee
Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen katedraalin lähellä,
joten sen nimeksi mainitaan ”Grand Hotel Manala”. Yömajan
”professorina” muuten nähdään tunnettu teatteriohjaaja Wilho
Ilmari. Manalan asujaimet vaikuttavat jokseenkin ehjiltä
ulkonaisesti, raajarikkoja elokuva ei esittele, vaikka heitä lienee
löytynyt Helsingistä sotien jälkeen paljon.
Matti saa laulullaan
suosiota veitsenteroittajan apupoikana. Hänen työparinsa on
langennut juopottelevaan elämään, vaikka hänellä on
menneisyytensä taiteen parissa. Kaiken kaikkiaan Matti-pojan
mainitsema ”viinamato” vaivaa useita elokuvan hahmoja. Matti
kumminkin vääntää nuoren hyveellisyytensä tarmolla asiat
paremmalle tolalle, mikä tämän tapaisten pullakahvielokuvien
luonteeseen kuuluu. Hän saa sopivasti tukea Salmelta, jota esittää
toinen lapsinäyttelijä Ritva-Leena. Hämärällä tavalla
piristävää on nähdä Ansa Ikonen ja Siiri Angerkoski juopotteluun
langenneina naisina, heidän osansa kun ovat elokuvissa usein niin
puuduttavan kaavamaisia. Näyttelijöitten valinnat tavallaan
purkavat elokuvan selkeää asetelmallisuutta.
Suomalainen
yhteiskunta kohtasi sotien jälkeen muuttoaallon maalta kaupunkeihin.
Vaikka tässä elokuvassakin siitä mainitaan, niin veri taisi vetää
maaltamuuttaneita takaisin entisiin oloihin, kuten juonikuviossa
viittilöidään. Sama refluksiliike nähdään muutamissa muissakin
elokuvissa, kuten Kukonlaulusta kukonlauluun. Tyytyväisiä
kaupunkiin muuttajia näkyy harvemmin.
Ajattelin, että Pikku-Matti olisi oikea ultimate-pullakahvielokuva ja niinhän se
olikin!