Tuntematon
mestari. Klaus Härön ohjaus vuodelta 2018. Käsikirjoitus Anna
Heinämaa. Pääosan taidekauppiasta esittää Heikki Nousiainen,
jonka muistelen nähneeni myös tv-elokuvassa Aito Halonen, vuodelta
1989. Siinä kerrotaan miehestä, joka tahtoo suojautua sodalta,
oliko peräti ydinsodalta ja haluaa turvapaikkaansa mukaan myös
Pekka Halosen taidemaalauksen.
Sen sijaan nyt
puheena olevassa elokuvassa seniorisarjan taidekauppias on vasta
ostattelemassa mestariteosta, jonka tekijä on tuntematon. Elokuvassa
katsojalle esitellään Helsingin Bulevardi-nimisen kadun näkymiä
ja ennakoidaan niitten muuttumista vanhasta ja viehättävästä
uudeksi ja räikeäksi. En tiedä onko niin oikeasti käynyt. Vuosia
sitten kävin Ekbergillä kahvilla, hyvä kun istumaan mahduin.
Nousiaisen esittämän
vanhan polven taidekauppiaan pisnekset kärsivät nykymeiningistä,
jossa kuka tahansa voi – jos vain viitsii – tarkastaa
taideteoksen hinnan netistä, sekkaamalla toteutuneet kaupat samaan
tapaan kuin minä tarkastan netistä näitten elokuvien tietoja.
Taidekauppiaalla on kuitenkin jäljellä taiteen tuntemuksensa,
sellainen vuosikymmenten varrella kertynyt ote asiaan ja sen
johdatettavaksi hän heittäytyy tehdäkseen vielä kerran oikein
hyvät kaupat. Tarina kehittyy kilpajuoksuksi menestyvän
taidehuutokaupan ja väistyvän taidekauppiaan välillä. Vanhaa
kauppiasta tulee auttamaan tet-harjoittelijana hänen
tyttärenpoikansa Otto (Amos Brotherus). Kauppiaan tytärtä, isäänsä
pettynyttä yksinhuoltajaäitiä esittää Pirjo Lonka.
Kesto 95 min.
Rakkaani
merikapteeni. Klaus Härön ohjaus vuodelta 2022 on
englanninkielinen elokuva, joka sijoittuu Irlantiin. Sen nimi on
englanniksi My Sailor, My Love. Pääosan juroa, vanhempaa
setää esittää James Cosmo, hänelle osa-aikaiseksi
kodinhoitajaksi palkattua naista esittää Bríd Brennan. Tytärtä,
joka naisen palkkaa, esittää Catherine Walker. Tässä elokuvassa
nyreän ja epäkohteliaan vanhan miehen asenteen korjaamisen ohella
kuvataan tyttären aluksi piilossa pysyttelevää, omistavan oloista
asennetta isäänsä kohtaan. Kun kodinhoitajan suhde entistä
merikapteenia kohtaan tuntuu syrjäyttävän tyrären ja tekevän
hänen vuosia jatkuneesta omaishoidostaan tarpeetonta, tytär nousee
taistelemaan paikastaan isänsä vierellä.
Irlannin kauniita
maisemia ja kapeita teitä esitellään ja välillä puolin ja toisin
vesitellään. Ehkä mehukkain kohtaus elokuvassa on se missä
merikapteeni kertoo lapsille merimiestarinan hurjasta
menneisyydestään.
Kesto 97 min.
Livet efter
döden. Suomeksi Elämää kuoleman jälkeen, on Klaus
Härön ohjaama ruotsinkielinen elokuva vuodelta 2020. Pääosan
Nisseä esittää unohtumattomasti Peik Stenberg. Voisin väittää
että yhtenä vastanäyttelijänä on linnunpesille pyrkivä orava,
mutta jos nyt ei sentään. Nissen siskoa, Elsaa, näyttelee Lena
Labart ja Nissen poikaa, Stefania, Martin Paul. Nissen anoppina
nähdään Sara Arnia.
Elokuvan on
keskushenkilö on Nisse, joka alussa saapuu pimeän keskeltä
syrjäiseen kotitaloonsa. Hän ajaa pienellä herneenvihreällä
pakettiautolla, joka ei selvästikään sovi hänen mielentilaansa.
Nisse on täynnä mustuutta, hän on palannut kuoleman maasta eivätkä
sieltä antaneet mukaan edes soittopeliä. Katsojalle selviää, että
Nissen vaimo on kuollut sairaalassa. Alkaa elämä kuoleman jälkeen
eikä Nisse ole siihen valmis.
Nissen apuna on
Stefan ja pian saapuu kaupungista sisar Elsa. Nisse haluaisi
kuitenkin säilyttää surun itsellään, hän pitää kiinni
elämänsä totutusta järjestyksestä niin kuin vaimonsa muistosta.
Elsan hössötys saa Nissen kimmastumaan. Nisse loukkaa myös
Stefania. Valokuvausta vakavasti harrastava poika saa lopulta isän
aukenemaan elämän vastavalolle ja lopussa pakettiauton kuski
vaihtuu. Hieno elokuva!
Kesto 81 min.