Puolalainen
Karol Wojtyła
(1920 – 2005) tunnetaan paremmin paavi
Johannes Paavali II:na.
Hänen valintansa paaviksi vuonna 1978 oli suuri asia tuolloin sosialistisessa
Puolassa ja paavi myös vaikutti toiminnallaan siihen kehitykseen,
jonka seurauksena sosialistinen järjestelmä luhistui Euroopassa.
Hän sepitti runoja, joista koostetun kokoelman nimeltä Lähteelle
on vielä matkaa tulin
lukaisseeksi Leningrad –
Ost-Berlin -haasteen oheislukemistona.
Kirjasta ei löydy alkuteoksen nimeä, puolankielisten runojen
suomentajaksi mainitaan Kirsti
Siraste. Kirja on
julkaistu suomeksi vuonna 1980.
Wojtyłan
suomennettu runoteos ei sisällä esipuheita eikä selityksiä. Se
koostuu kuudesta osiosta, joitten runoilla on yhteinen teema.
Osioitten alla olevat runot on numeroitu, toisin paikoin alaotsikon
alta löytyy niinikään numeroitu runosarja. Suomennettuina runot
ovat vapaassa mitassa, varsinkin lopusta löytyy proosarunoja.
Runojen aihepiiri on tietenkin kristillinen tai ainakin kristillisen
maailmankatsomuksen suodattama.
Ensimmäinen
osio on nimeltään Laulu
veden väikkeestä. Siinä
makustellaan Uuden testamentin kertomusta, jossa Jeesus kohtaa
samarialaisen naisen Sykarin
kaivolla. Minun piti kyllä
lukea se kohta (Joh. 4:5-42) Raamatusta. Sanon suoraan että teema on
selvästi koskettanut kirjoittajaa enemmän kuin minua lukijana.
Toinen
osio, Louhos,
pohjautuu ilmeisestikin tositapahtumiin runoilijan omassa elämässä.
Wikipedian kertoman mukaan Wojtyła
oli sodanaikaisen saksalaishallinnon määräyksestä työskennellyt
kivilouhoksella. Minua kosketti runosarjan nimeltä Innoitus
ensimmäinen runo, jossa
louhijan sydämestä kumpuava tahto siirtyy hänen käsiensä kautta
kiveen ja halkaisee sen. Runon toinen säkeistö on seuraavanlainen:
Pystysuorasta,
mielen ja silmän horjumattomuudesta
on
maksettava anteliain käsin.
Silloin
kivi luopuu voimastaan ja ihminen kypsyy työnsä myötä,
sillä
vain vaikea hyvä kirvoittaa innoituksen.
Kolmas
osio, nimeltä Isänmaa,
kuvaa luultavimmin Puolaa. Mietin huvikseni voisiko kyse olla
Vatikaanista, jonka kansalaiseksi Wojtyła
sittemmin tuli. Mitä enemmän sitä ajattelen sen vähemmän
huvittavalta ajatus tuntuu.
Osio
nimeltä Kirkko kuvaa
vierailua Pietarin kirkossa syksyllä vuonna 1962. Todella vähän
sain irti tästä osiosta. Ehkä sentään mainitsen viimeisen runon,
Kaksi kaupunkia,
jossa vähän jo vihjaillaan seuraavan osion minua koskettaneen
teeman suuntaan.
Viides
osio, Mietteitä
kuolemasta, on minusta
sitä hengellisintä tekstiä koko kokoelmassa. Wojtyła
pohtii ruumiin rappeutumista, sen muuttumista kuolemassa tuhkaksi ja
ainutkertaisiksi atomeiksi.
Tykkäsin vanhenemista koskevasta ajatuksesta, jossa vanheneva
ihminen seisoo katoavan nuoruutensa ja lähestyvän kuoleman rajalla,
kurkottautuen kohti molempia. Runosarjan Ajatuksia
kypsymisestä toinen runo
alkaa seuraavasti:
Kun
saavumme syksyn rannoille,
pelko
ja rakkaus puhkeavat vastakkaisina toiveina,
pelko
toiveena palata ennen olleeseen ja yhä olevaan –
rakkaus
kaipuuna Hänen luokseen, jossa oleva kohtaa tulevan.
Viimeinen
osio on nimeltään Vaellus
pyhille paikoille.
Runoilija käy Juudean autiomaassa, jota hän ei voi kutsua
kauniiksi, näkee Raamatusta tuttuja paikkoja, joitten hän haluaisi
olevan kuten silloin kauan sitten, mutta joitten hän ymmärtää
muuttuneen monet kerrat melkein kahden vuosituhannen aikana.
Lueksin
kirjaa muutaman päivän. Siinä on 92 sivua.
Taas oli kuin iltahartauden paikka tuo "Kun saavumme syksyn rannoille". Kovin tuttuja tuntoja. Itse olen hieman penseä hengellistä runoutta kohtaan, koska niissä usein tarkoitus pyhittää keinot, ja juuri ne keinot lienevät tärkeintä sanataiteessa. Mutta hieno ja vaikutusvaltainen persoona tämä Johannes on ollut.
VastaaPoistaSinulla on tietysti läheisempi suhde näihin raamatullisiin kertomuksiin, jotka ovat tositarinoita, niinhän se oli? Sykarin kaivolla vaikuttaa olleen Wojtyłalle tärkeä kertomus. Mutta nuo syksy-runot olivat minusta sellaista pohdintaa, joissa runoilija oli hieman pudottanut papillista suojaustaan ja katseli vastarannalle tavallisen ihmisen silmin.
PoistaPaavi Johannes Paavali II vaikutti varmasti merkittävästi sosialismin luhistumiseen. Se mitä harmittelen on, ettei hän tajunnut tehdä ratzingereita ja erota tehtävästään heikon terveydentilansa takia vaan jatkoi kauhistuttavan huonossa kunnossa loppuun saakka. Pudottavathan ne puutkin lehtensä syksyn tullen...