Venäläinen Grigori Petrov (1868 –
1925) kirjoitti teoksen, joka Suomessa tunnetaan nimellä
Valkoliljojen maa – Suomi. Teoksella on pitkä ja polveileva
historiansa. Petrov kirjoitti teoksen äidinkielellään, venäjäksi,
mutta se julkaistiin ensimmäisen kerran lyhenneltynä bulgariaksi
vuonna 1925. Kirjan bulgariaksi V stranata na belite lilii
-nimiseksi kääntäneen D. Bojkovin esipuhe on sisällytetty
lukemaani suomennokseen, jonka Pekka Karvanen teki vuonna 1978
Türker Acaroḡlun
vuonna 1968 laatiman turkinkielisen Ak zambaklar ülkesinde –
Finlandiya -laitoksen pohjalta. Kirjaa on luettu Bulgarian ja
Turkin lisäksi mm. arabimaissa, venäjäksi sitä ei vissiin ole
vielä käännetty. Suomennoksen alusta löytyy Rae Murhun
kirjoitus saatteeksi Suomalaiselle lukijalle. En saa siitä
selvää milloin Petrov olisi Suomessa vieraillut, ehkä se ei ole
niin merkityksellistäkään.
Valkoliljojen maa – Suomi on
yhteiskunnallinen kuvitelma siitä miten kehittymätön ja sorrettu,
köyhä agraarivaltio nousee sivistyksen myötä arvokkaaksi
kansakunnaksi. Kirja ei oikeastaan kerro Suomesta, Suomi on lähinnä
kulissi, johon Petrov on kuvaelmansa rakentanut. Toki tekstissä on
vahvasti läsnä kansallisena herättäjänä J.V. Snellman (1806
– 1881). Varmaan jokin osa Petrovin tekstistä on sovitettavissa
Snellmanin elämään. Koska en Snellmania henk.koht. tunne en pysty
sanomaan mikä se osa olisi. Jotenkin en vain ole saanut Snellmanista
sellaista kuvaa, että hän olisi kirjan kuvauksen mukaisesti
kulkenut Suomea päästä päähän, talvella suksin, keväällä
ja kesällä veneellä tai jalkaisin. Mutta kansallinen herättäjä
hän oli, julkaisi suomenkielistä sanomalehteä Kuopiossa, joka
lukemassani teoksessa mainitaan Snellmanin syntymäkaupunkina.
Suomentaja huomauttaa Snellmanin syntyneen Tukholmassa, mutta
toimineen rehtorina Kuopiossa. Muutamia muitakin kansan opastajia
kirjassa nostetaan esille, mm. makeiskuningas Järvinen (?),
Kylälääkärin muistelmien kirjoittaja (?) ja pappi
Makdonald (?). Minusta tuntuu, ettei näitten henkilöitten
todellisia esikuvia kannata etsiskellä. Jos niin haluaa, voi heidän
yhteydessään ajatella niitä monia suomalaisuusaatteen ja
kansansivistyksen puolestapuhujia, joita Suomessa riitti 1800-luvulla
ja sen jälkeen. Kuitenkin, koska Petrov kirjassaan mainitsee
Lilliputtien maan, Don Quijoten, Robinson Crusoen
ym. yhteiskunnallisen fabulan esimerkkejä, lienee yksinkertaisempaa,
kun yrittää olla ajattelematta Suomea Petrovin tekstin yhteydessä.
Petrovin ajatus kansan sivistämisestä
perustuu siihen, että 1) kansa itse haluaa kehittyä ja 2) löytyy
sellaisia kansan parista nousseita hahmoja, jotka kykenevät
opastamaan kansaa kehityksen teil. Kehitys alkaa paikallistasolta,
kyläkouluista, tapakasvatuksesta, terveys- ja hygieniakasvatuksesta,
maatalousneuvonnasta jne. Petrovin näkemyksen mukaan jopa armeijaan
kutsutut nuoret miehet voidaan ”värvätä” ensin kasvamaan itse
mallikelpoisiksi ja sitten armeijan käytyään, kotiinsa palattuaan
toimimaan toisten opastajana ja esimerkkinä. Suuri merkitys on
tietenkin opettajilla, lääkäreillä ja papistolla. Loppua kohti
kirjassa pappi Makdonaldin näkemykset menevät kenties peräti
universaalin uskonnollisuuden suuntaan. Hän korostaa itse, ettei
puhu uskonnoista vaan uskonnollisuudesta:
– Minä olen sinussa, sinä minussa,
me olemme maailmankaikkeudessa, maailmankaikkeus on meissä. Kaikki
olemme yhdessä, olemme yhtä. Jos vahingoitat maailmankaikkeutta,
jos teet vahinkoa ihmiselle tai eläimelle, teet vahinkoa itsellesi,
haavoitat ja teet pahaa itsellesi.
– Tätä sanotaan
uskonnollisuudeksi, kirjoitti Makdonald.
Pappi Makdonald ajattelee, ettei
uskonnollinen asenne sulje pois tiedon lisäämisen suosiollisuutta
kehitykselle. Tiede on hyödyksi ja voi selvittää asiat
perinpohjaisesti ja auttaa ihmiskuntaa pääsemään eroon
sairauksista ja hallitsemaan luonnonvoimia, esimerkkinä mainitaan
ukkosenjohdatin. Pelkkä hyvyys ei kuitenkaan riitä, sillä
maailmassa toimii myös hajottavia voimia, joita Makdonald sysää
Saatanan joukkoihin kuuluviksi. Niitä vastaan Makdonald kehottaa
taistelemaan.
Minusta oli sinänsä ihan
mielenkiintoista lukaista läpi tämäkin suomalaisuutta jossain
mitassa sivuava teos. Varmasti Suomi on useimmille ihmisille
maapallolla vieläkin sopivan tuntematon maa toimimaan pääosin
sepitetyn yhteiskunnallisen kehityskertomuksen tapahtumapaikkana.
Kirjassa on 157 sivua. Lukaisin sen
kolmessa päivässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti