Suomessa asunut liiviläinen pappi
Edgar Vaalgamaa (1912 – 2003) kirjoitti vuonna 2001 julkaistun
teoksen Valkoisen hiekan kansa. Alaotsikkonsa mukaisesti kirja
kuvaa Liiviläisten historiaa ja kulttuuria. Kirjan lopusta
löytyy liiviläisen koulutarkastajan Valda Šuvcānen
(1923 – 2007) laatima kirjoitus Liiviläiset
toisen maailmansodan jälkeen,
joka kertoo Latvian
Kuurinmaalla Liivinrannaksi
nimetyllä alueella elävien viimeisten liiviläisten elämästä
toisen maailmansodan aikana, sodan jälkeisessä neuvostoyössä ja
sen jälkeen aina vuosituhannen vaihteeseen saakka. Lisäksi kirjassa
luetellaan pari sivua liiviläisiä käsittelevää kirjallisuutta.
Ihan viimeiseksi on sijoitettu latvialaisen kirjallisuushistorian
tutkijan Robert Klaustinšin
vuonna 1993 Riiassa julkaistun referaatin pohjalta laadittu selkeä
kuvaus Lätin Henrikin
Liivinmaan kronikassa
selostetusta liiviläisten kristinuskoon ja saksalaisen
kalparitarikunnan alamaisuuteen siirtymisen vaiheista.
Edgar
Vaalgamaa syntyi Kuurinmaalla tsaarin vallan aikaan. Kuurinmaa
sijaitsee Latviassa Riianlahden etelärannalla ja siitä joitain
kymmeniä kilometrejä etelään. Kuurinmaan liiviläinen väestö
asui Kuurinmaan niemenkärjessä kalastajakylissä (vuonna 1911
liiviläisiä asui siellä 2400 henkeä) rannikkokaistaleella, joka
ulottui Riianlahdelta Itämeren rantaan. Aluetta alettiin kutsua
vanhan liiviläisasutuksen mukaan Liivinrannaksi, vaikka valtaosa
asukkaista olikin latvialaisia. Liivinrannan aluetta ei ilmeisesti
pidetty kovin houkuttelevana asuinseutuna, sillä alueen maaperä on
hiekkamaata, joka soveltuu hyvin lähinnä perunanviljelyyn.
Liiviläiset harjoittivat kalastusta, verkko- ja nuottapyynnin
saaliit koostuivat kilohailista ja pikkukampelasta, jota savustettiin
säilyvyyden parantamiseksi. Vaalgamaa kuvaa elävästi miten
kalastajakylien arki hurisi kalastuksen ja pääosin kotitarpeeseen
harjoitetun maatalouden töissä.
Toinen
tärkeä aihe kirjassa on vastaaminen siihen kysymykseen, miten oli
mahdollista, että liiviläiset, jotka olivat keskiajalla eräs
alueen tärkeistä heimoista, olivat Riian pohjoispuolelta kokonaan
kadonneet ja Liivinrannallakin heitä laskettiin vuonna 1989 elävän
enää 140 henkeä. Sekä Šuvcāne
että Vaalgamaa vastaavat tähän kysymykseen sekä esimerkkien
kautta että yleisemmin. Vaalgamaa viittaa aluksi siihen, että
liiviläiset asuttivat keskiajalla (tuolloin liiviläisiä oli
arviolta 20 000) Kuurinmaan lisäksi Väinäjoen ja Koivajoen
seutuja, johon Saksasta suuntautunut kristillinen lähetystyö
miekkojen ja heittolaitteitten kera iski ensimmäiseksi. Tästä
syystä saksalaiset vallanpitäjät nimittivät vuosisatojen ajan
nykyisen Latvian ja Viron aluetta Liivinmaaksi.
Liiviläiset pitivät aluksi sitkeästi kiinni omasta uskonnostaan ja
sitä kautta myös vapaudestaan elää omien perinteittensä
mukaisesti. Saksalaiset ammattisotilaat olivat kuitenkin
ylivoimaisia. Liiviläiset joutuivat taistelemaan saksalaisten
rinnalla Viron monia heimoja vastaan, mikä verotti liiviläisten
lukua. Vaalgamaa kirjoittaa:
Edelleen
vuosisatojen kuluessa Liivinmaa jäi Baltian alueella käytyjen ja
toisinaan vuosikymmeniä kestäneiden tuhoisien sotien tantereeksi,
mikä aikaa myöten kulutti pienen heimon elinvoimia. Vieraat
sotajoukot toivat mukanaan kulkutauteja, jotka toistuvina vaativat
sotien jalkoihin jääneiden keskuudessa runsaasti uhreja.
Vaalgamaa
mainitsee taudeista ruton, isorokon ja punataudin.
Latvian
itsenäistyttyä ensimmäisen maailmansodan jälkeen syntyi
liiviläisyyden nousukausi suomalaisten ja virolaisten tutkijoitten
kiinnostuessa Liivinrannasta. Perustettiin Liiviläisten
Liitto,
joka julkaisi omaa liivinkielistä lehtistä ja Uusi Testamentti
käännettiin liivin kielelle. Toinen maailmansota merkitsi kuitenkin
tylyä loppua tälle myönteiselle kehitykselle. Saksalaisten vallan
aikana moni liiviläinen pakeni ulkomaille, eivätkä he yleensä
palanneet Neuvostoliittoon ellei ollut pakko. Neuvostovalta teki
Liivinrannasta suljettua rajavyöhykettä, rajoitti asukkaitten
liikkumista ja kalastuselinkeinon harjoittaminen siirtyi kolhoosien
haltuun. Liivinrannalta oli vaikea löytää työtä ja toimeentuloa,
joten nuoret muuttivat sieltä pois. Vaikka 1970-luvulla
kulttuuritoiminta alkoi uudelleen varsinkin liiviläisten
laulukuorojen myötä, ei se riittänyt kääntämään nuorisoa
liiviläisyyden pariin juuri muuten kuin harrasteen tasolla. Kirjan
takakannessa mainitaan, että liiviä äidinkielenään puhuvia
henkilöitä on jäljellä enää kymmenisen iäkästä henkilöä.
Wikipedia tietää kertoa, että viimeinenkin heistä on kuollut
muutama vuosi sitten.
Vaalgamaan
kirja tarjoaa hienon omakohtaisen kuvauksen liiviläisten viimeisistä
ajoista Liivinrannalla. Valokuvat elävöittävät kerrontaa.
Kirjassa on 198 sivua. Taisi viikko vierähtää sitä lukiessa. Nyt
luen vielä yhden kirjan Latviasta ja sitten on saksalaisen
romantiikan vuoro.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti