Venäjän
näytelmäkirjallisuuden suuri Tšehov
(1860 – 1904) kirjoitti vuonna 1901 julkaistun ja kantaesitetyn
näytelmän nimeltä Три
сестры. Luin siitä
Martti Anhavan
suomennoksen, joka ilmestyi Delfiinipokkarina vuonna 1985 nimellä
Kolme sisarta.
Yllykkeen tälle lukemiselleni sain Gregorius
Kemialaisen blogista,
jossa haastetaan blogeeraajia lukemaan näytelmiä. Löysin tämän
kirjasen eilen viedessäni roinaa kuten kirjoja ja dvd-levyjä
Lajitteluasemalle,
jossa on yksi kontti varattuna kyseisten lajikkeitten kierrätykseen.
Sieltä saa siis noukkia luettavaa mukaansa kuten kirjaston
kierrätyskärristä.
Kolme
sisarta kertoo nimensä mukaisesti kolmesta sisaresta sekä heidän
veljestään, jotka elelevät ”kuvernementtikaupungissa” ja
muistelevat lapsuutensa Moskovaa ja omaa suurten tulevaisuuskuvien
nuoruuttaan. Tämä on oikeastaan koko näytelmän teema eikä siitä
mielestäni kovinkaan pitkälle edetä. Tosin kuva sisarusparvesta
laajenee tai syvenee, kun tutustutaan heitä piirittäviin ihmisiin,
jotka vaikuttavat jotenkin samankaltaisilta paremman elämän
kaipaajilta kuin keskushenkilöinä kaihoilevat Prozorovin
sisarukset. En tiedä onko tässä nimessä taas joku sanaleikki.
Muistelen, että zori tarkoitti auringonnousuja. Niin että ovatko
entisten auringonnousujen lapsia? Ainakin se sopisi näihin
hahmoihin. Nuorista ihmisistä on kysymys, nuorimmainen, Irina, on
näytelmän lopussa vasta 23-vuotias.
Tästä
voisi kirjoittaa monenmoista, väittää tätä takakannen tapaan
nerokkaaksi näytelmäksi, jota se ei mielestäni ole. Tai voisi
pureutua johonkin ohihuljahtavista sivuteemoista, joitten merkitys
vaikuttaa minusta samalta kuin ohisoljuvan jokiveden virtaus ellei
peräti ne kuplat, joitten runoilija Otto Manninen näkee joessa
syntyvän ja pian särkyvän. Miksi minä siitä tähän
kirjoittaisin? Helpommalla pääsen, kun liitän tähän pienen
katkelman näytelmän tekstistä. Siskosten veli, Andrei, tuumailee
näytelmän loppuvaiheessa näin:
Meidän
kaupunkimme on ollut olemassa jo kaksisataa vuotta, täällä on
satatuhatta asukasta eikä yhtään ihmistä joka ei olisi
samanlainen kuin kaikki muut, ei yhtään sankaria, ei ennen eikä
nyt, ei yhtään tiedemiestä, ei yhtään taiteilijaa, ei ketään
vähimmässäkään määrin huomattavaa henkilöä joka herättäisi
kateutta tai intohimoista jäljittelemisen halua. Ei muuta kuin
syödään, juodaan, maataan, sitten kuollaan...
Tämä
vuodatus voisi pulpahtaa kenen tahansa näytelmän hahmon suusta.
Tietyssä mielessä voisi ajatella näytelmän kuvaavan
maalaiskaupungin sivistyneistöä kollektiivina, mutta ihan niin
ylevään tulkintaan en lähtisi. Tätä näytelmää enemmän olen
tykännyt Kirsikkapuistosta
ja Vanja-enosta,
tosin niitä selvästi enemmän tykkäsin novellista Suudelma.
Tšehovin suurista
näytelmistä minulta on nyt sitten lukematta vielä Lokki.
Kolme
sisarta on lyhyt teos, vain 96 sivua huomautuksineen ja
selityksineen. Eilen illalla luin ensimmäisen näytöksen, tänä
aamuna toisen, sitten tein suursiivouksen ja luin kolmannen ja
neljännen näytöksen loppuun ennen neljää. Poika auttoi
siivouksessa imuroimalla, minä kopistelin matot ja luuttusin
lattiat.
PS. Kolme sisarta sopii siinä mielessä hyvin lukuhaasteeseen, että haasteen nimi on Shakespearen sisarukset.
PS. Kolme sisarta sopii siinä mielessä hyvin lukuhaasteeseen, että haasteen nimi on Shakespearen sisarukset.
Kah, minä aikoinani ihastuin tähän, mutta ehkä se on oma mielentilansa jolloin tällainen mitään-ei-tapahdu-kaikki-puhuvat-toistensa-ohi-eksistentialismi puree, melankuolio...on poukamassa tammi ja kultaketju kietoo sen ja kultaketju kietoo sen...
VastaaPoistaVenäläinen asiantuntija taitaa youtubessa pitää Kolmea sisarta absurdistisen näytelmäkirjallisuuden edelläkävijänä tai peräti aloittajana. Taitaa mainita eksistentialisminkin. En jaksanut kaikkea kuunnella, kun kumminkin ymmärsin vain puolet, jos sitäkään.
PoistaHyvinpä muistit tuon toistuvan Pushkinpätkän ja melankuolion.
Minusta Sinikka Sokka esittää laulussa aika hyvin kiteytettynä menneitten suuruuden toiveitten haikailun:
"Minä kaipaan Espalle takaisin,
elämän kevääseen,
minä kaipaan Espalle takaisin,
siihen hukattuun nuoruuteen."
(sanat Jukka Virtanen)
https://www.youtube.com/watch?v=B8E7eWomymI
Jep, en sitä ensilukemalla tietentkään tiennyt mutta samaa henkeä on sittemmin tullut vastaan Beckettin, Pinterin tai Ionescon kanssa joten en olisi yllättynyt jos olisivat tätä näytelmää peranneet antaumuksella...
PoistaMutjoo. Lokissa on taas selkeämpiä henkilöitä ja tarinaa (ja on Tsehovilta ainoa jonka olen nähnyt teatterissa, tästä Kolmesta sisaresta olen nähnyt jonkun filmatisoinnin).
Se asiantuntija mainitseekin Beckettin näytelmän En attendent Godot (Huomenna hän tulee) tietynlaisena huipentumana Kolmen sisaren alkamalle näytelmien lajityypille.
PoistaJossain määrin kiinnostavaa on se, että Tšehovin isoisä oli ollut maaorja ja isä sitten kauppias. Siitä tulee mieleen Kirsikkapuiston rikastunut kauppias Lopahin, entinen maaorja. Kaikkiaan näissä näytelmissä yhdistävänä teemana vaikuttaa olevan entisen vauraan sivistyneistön syvenevä rappio, joka ajaa heidät pois unenomaisesta turvatusta elämänmenostaan.