Irmeli
Niemi toimitti vuonna 1980 ilmestyneen Maria Jotunin
lyhyttä proosaa sisältävän teoksen Novelleja ja muuta proosaa
I. Niemi kirjoitti esipuheen otsikolla Maria Jotunin
pienproosan ääriviivoja. Tekstissään Niemi käy läpi kunkin
kirjassa esillä olevan Jotunin novellikokoelman sekä kokoelmien
ulkopuoliset, yksittäiset novellit taitavasti niitä luonnehtien.
Niemen hienosta tekstistä pieni katkelma kokoelman Rakkautta
kuvailusta:
Entistä
rohkeammin ja syvemmälle Jotuni porautuu ihmisen itsekkyyteen ja tuo
kaunistelematta esiin luonteen alkeelliset pohjakerrostumat.
Kansanihminen ei tässä säästy paljastavalta kuvaukselta sen
enempää kuin älymystön tai keskiluokan edustaja, mutta
kansanihmisten kuvaukseen leikillinen ilmaisu tuo pehmentäviä
koomisia piirteitä.
Niemi
kuvailee mainiosti Jotunin käyttämää kansan puhekieltä
tyylitellystä savon murteesta kehitetyksi puhekieleksi, joka
kantaa mukanaan kansanomaisen sanajärjestyksen ja verkkaisen
puherytmin. Silti Jotunin hahmojen asenne on, kuten Niemi toteaa,
arkisen suora. Niemi mainitsee Jotunin esikuvista erityisesti
norjalaisen Knut Hamsunin ja huomauttaa myös tanskalaisen
Karin Michaëlisin mahdollisesta vaikutuksesta kirje- ja
päiväkirjamuodon käyttämisestä novellien kerronnassa.
Maria
Jotuni (1880 – 1943) syntyi Kuopiossa ja muutti sittemmin
Helsinkiin, hänen elämäkertansa ei ole tässä kumminkaan
aiheenani vaan luin ne novellit ja kerron niistä tunnelmiani
kokoelma kokoelmalta, sillä yksittäisten novellien arviointia en
kestäisi itsekään.
Suhteita
(1905). Alaotsikkona Harjoitelmia. Ekan kokoelman novelleissa
on ihan sitä mitä Jotunilta odottaa sopii, kypsän (25 v.)
tarkkailijan teräviä havaintoja kerrottuina novellin päähahmon
näkökulmasta, joko hänen ajatuksenjuoksunaan, vuoropuheluna tai
ulkoisen kertojan kuvaamana. Jotkut novellit ovat vain sivun
mittaisia. Joukkoon mahtuu myös vertauskuvallista viritystä,
luonnon ja kulttuurin personifikaatiota, hauskoja uskonnon
kampurakohtien kuvauksia. Pääpaino kuitenkin miehen ja naisen
suhteessa, siinä voiko rakkauden tavoittaa, onko se vain edellä
kulkeva kangastus vai kasvaako se oman osansa täyttämisestä,
kumppanuudesta, vanhemmuudesta.
Rakkautta
(1907). Novelleja. Näitä novelleja lukiessani hämmästelen miten
nuorelta kirjailijalta on löytynytkin niin syvällistä näkemystä
erilaisten ihmisten elämästä, kokemuksista ja tuntemuksista.
Novelleissa ihminen toiveineen ja odotuksineen tavoittelee rakkautta
tai on luopumassa näistä toiveistaan tai on elämänsä
käännekohdassa, jonka hän kestää pystypäin, jaksaa vaikka
elävänä hautaansa astua. Toisinaan hahmojen outo käsitys
elämästä vain hämmästyttää minua, kuten tunnetussa novellissa
Matami Röhelin tai novellissa Herman, jossa Aliina
rakastaa miestä, jonka käsitykset elämästä nousevat niin
tähtitieteellisiin korkeuksiin, että ne vievät koko suhteen
mennessään. Haikea, kitkerä tai peräti musta huumori kannattelee
joitakin novelleja.
Arkielämää
(1909). Kertomus. Pienoisromaanin mittainen kertomus kuvaa tapahtumia
noin vuorokauden aikana maalaiskylässä. Jotuni vyöryttää esiin
henkilöhahmoja sopivaan tahtiin, niin että kertomus on kuin
yhteenliimattujen novellien muodostama kokonaisuus. Tarinaa vie
eteenpäin kuusikymppinen kulkuri, jota kyläläiset kutsuvat pappi
Nymaniksi, sillä hänellä on
tapana pitää saarnoja sopivissa paikoin. Nyman saattaa olla
ahdistunut tai peräti toivonsa menettänyt henkilö, mutta hän
koettaa nähdä maailman hyvässä valossa ja niinpä kertomuksen
vuorokausikin päättyy auringonnousuun.
Kun
on tunteet (1913).
Novelleja. Minusta tämän kokoelman novellit kääntyvät
voittopuolisesti lämpöisempään suuntaan, vaikka onhan tässä
toki traagillistakin muassa. Mutta on myös huumoria, joka ihan
nauruksi pistää vaikka voi olla kirpakkata taikka ihan
mustanpuhuvaakin, kuten novellissa Aappo,
jossa isäntämies saa lähetyssaarnaajalta kuulla oloista
Ovambomaassa, jossa
kuten isäntä asian käsittää, leipäkin kasvaa ja kypsyy puussa.
Hän tilaa saarnaajan kehotuksesta itselleen lähetyssanomat.
Lukutaito ei vain ole ensimmäisiä osaamisen alueita
maanviljelyksessä, joten piika saa lukea isännälle Ambomaan
asioja. Kolmiyhteinen Jumala
järjestää asiat niin, että uusi renki alkaa katsella piikaa
sillä silmällä, mikä vaatii Aappo-isännältä pikaisia
järjestelyitä.
Martinin
rikos (1914). Novelli.
Alkukuvana katselin tv-teatterin esityksen vuodelta 1980. Marjatta
Lohikoski oli sovittanut tämän
novellin tv-näytelmäksi, jossa nähtiin monia tunnettuja
näyttelijöitä. Novelliin verrattuna tv-teatterin esityksessä on
ihan jonkin verran lisättyä ainesta. Kyseessä on
keskiporvarillisen perhehivutuksen kuvaus, jossa harvempi jää
onnellisena näyttämölle. Jossain määrin olin huomaavinani
jonkinlaista ihmisen ennalta määrättyyn osaan uskomista
novellissa. En osaa sanoa sekoitinko kirjailijan omat mietteet hänen
hahmojensa tuumailuihin, mutta joka tapauksessa itse uskon, että
ihminen
voi muuttaa elämänsä suuntaa!
Tässä novellissa ollaan mielestäni eri linjoilla.
Musta
härkä (1915). Kertomus
lapsille. Tai kaikille sellaisille, jotka hyväksyvät tarinan
sinänsä satu/taika-elementteineen päivineen. Mielenkiintoinen
heppu on isä Jope,
joka ei kykene pitämään tyttärestään Liisasta,
joka on samantapainen outo, tietäjätyyppinen hahmo kuin isäkin.
Kilpailuako Jope pelännee? Vai oman osansa periytymistä? Ehkä vain
outoutta kuten muutkin. Musta härkä on Jopelle rakkaampi, sen nimi
on Kointähti.
Jussi
ja Lassi
(1921). Kaksi koulunkäyntinsä alkua odottavaa veljestä käsittelee
keskusteluissaan erilaisia asioja pikkupoikain näkökulmasta. Koin
tämän lukemisen lähinnä rasittavana. Taitaa olla minulle vähän
turhan pitkä kirja. Enemmän lasken sivuja kuin luen niitä. Tässä
oli kivana lisänä lasten piirtämät kuvat.
Palvelustytön
romaani on
Irmeli Niemen esipuheen mukaan kirjoitettu 1920-luvulla ja ilmestyi
vasta kirjailijan kuoleman jälkeen. Niemi kutsuu tekstiä
viimeistelemättömäksi,
sen yhteiskunnallista
satiiria
en huomannut. Se että sivistyneistön edustaja paljastuu vaimonsa
pettäjäksi, kitupiikiksi ja itsetehostajaksi, ei varsinaisesti
liene satiiria. Ihmiset puhuvat nykyäänkin yhtä ja tekevät
toista, eikä siihen satiiria tarvita. Palvelustyttö Eeva
haluaisi lähentyä isäntäperheen poikaa, mutta kun poika ei ole
kiinnostunut, saa vanha isä kelvata. Sivistynyt fennougristi
kehottaa piikaansa kirjoittamaan ajatuksiaan ylös ja siitä syntyy
päiväkirjamainen kertomus, ei sentään romaani kumminkaan. Lyhempi
parempi.
Tyttö
ruusutarhassa – Ynnä
muita novelleja (1927). Alusta löytyvä Onnellinen Heliina
lienee tulkittava vallattomaksi satiiriseksi hupailuksi. Käärme
paratiisissa taas kertoo onnen
vaihtumisesta synkkyyteen ja kokoelman päättävä niminovelli
tuntuu lähettävän paarihuonelle nöyrän päähenkilön mukana
inhimillisen hyvyyden hauraan ruumiin – ehkä siksi jotta se voisi
syntyä uudelleen?
Jouluyö
korvessa (julaistu 1946).
Karhakka tarina, jonka luin Valitut teokset
-nimisestä kirjasta. Jere
ja Anna asuvat
syrjäistä tilaansa kaukana Jeren vihaamista ihmisistä. Anna
edustaa yksin vihattua ihmiskuntaa. Jeren sairaus ei estä häntä
pieksämästä vaimoaan. Tähän kurjuuteen lykkäytyy vielä Annan
sisarentytär Eveliina.
Joulu on musta ja tarinalla on sama luonne. Novelli tuo mieleen
Arkielämää-kertomuksen sivutarinan Tahvanasta
ja Serahviiasta,
joitten syrjäinen asuinsija sai myös todistaa kaikenlaista
kamaluutta.
Unto
Kupiainen kirjoitti esipuheen
Jotunin Valittuihin teoksiin.
Hän tuo selkeällä tavalla esiin Jotunin novellien
erityispiirteitä, kuten tiiviyden, impressionismin, huumorin sekä
ympäristönkuvauksen poisjättämisen. Erityiseen asemaan Jotunin
tuotannossa Kupiainen nostaa näytelmän Miehen kylkiluu
ja kertomuksen Arkielämää,
jonka huumoria hän kehuu vaikka huomioi myös sen takaa kuultavat
traagilliset näkymät.
Sivuja
on paksummassa kirjassa yli 600 ja toisessakin aika monta, tosin
siinä toisessa on melkein kaikki tekstit samoja kuin paksummassa,
niin että yhden novellin ja johdannon vain siitä lukaisin. Aikaa
kului näköjään 12 päivää. Huikeita novelleja, mutta aika monta
niitä oli.
Jotunin novellit ovat tietysti huikeita (kaikkia noita pitempiä tarinoita en ole tainnut lukea), mutta ehkä kaikkien ahmaiseminen kertalukemisella on vähän liikaa, tämä olisi kirja joka pitäisi olla hyllyssä ja ajoittain lukea muutama...
VastaaPoistaMinulle tuli tosiaan loppuvaiheessa sellainen olo kuin olisin nielaissut niin kattavan vaikkakin tiivistetyn kuvauksen elämästä, että meinasi jo ruveta päässä helisemään.
PoistaPitkään ne molemmat kirjat olivat hyllyssä olleet, mutta nyt niitten sisältö on kokonaan luettu. Joskus 10-20 vuotta sitten luin jonkin näistä novellikokoelmista (ehkä se oli Kun on tunteet), mutta aika paljon olin itse kerrotusta unohtanut - sen sijaan kerrontatapa oli jäänyt mieleen. Yhden novellin perusidean muistin sentään melko tarkasti.
Ehkä tuo lukemiseen kulunut aika - melkein kaksi viikkoa - kertoo siitä, että ihan ahmaisusta tai kertalukemisesta ei kumminkaan ollut kyse? No, tänään sitten Ibsenin näytelmiä...