Juha Mannerkorpi (1915 – 1980) on
tullut minulle tutuksi lähinnä kuunnelmiensa myötä. Niissä on
kiehtova tunnelma, varsinkin myöhäisimmissä kuunnelmissa kuvatut
hetket pariskunnan elämästä ovat puhutelleet minua.
Nyt luin kumminkin Mannerkorven runoja.
Pienessä, kierrätyskeskuksesta puolella eurolla hankkimassani
kirjassa vuodelta 1980 (ensimmäinen painos 1962) on kolmen kokoelman
runot.
Lyhtypolku
(1945) sisältää esiinastuvan runoilijan runoja. Aiheina
mm. pieni poika liian suuren lumipallon kanssa ja minäkertoja
tapaamassa suurta mestaria. Nimirunossa Lyhytpolku runoilija
esittää kovat vaatimukset taiteellisen kuvaamisen tarkkuudelle –
elämän pienimmätkin askelenjäljet on tallennettava suuren hämärän
keskellä kulkevan polun pintaan. Mittana on trokee, runon
loppusoinnut laskeutuvat omille paikoilleen vapaammin kuin
kaavamaisesti pakotetussa tyylissä. Runoilija vaikuttaa harkitsevan
mitallisuudesta luopumista. Runosarja Multavärejä sisältää
mitallisia, tiukasti riimiteltyjä runoja. Runon Tabula rasa
viimeisessä säkeistössä runoilija astuu ulos
tarkoituksettomuuteen alistuneen runouden piiristä ja valitsee
tavoitteekseen pohdinnan, tarkoitusten etsimisen. Runosarja Polulla
palaa sisältää kuitenkin erilaisia aiheita, joissa harhaillaan
siellä täällä. Harhametsässä voi jälkiviisaana nähdä
kehkeytymässä Mannerkorven tunnetuimman runon, ”Kylväjä
lähti kylvämään” teeman.
Sittemmin runoissa käyskennellään myös rakkauden ja luonnon
helmassa, jotka nekin tuntuvat kuuluvan Mannerkorven
kirjoittajanlaatuun.
Ehtoollinen lasikellossa (1947)
lähtee vastaamaan runoilijan esikoiskokoelmassa taiteelleen
asettamiin haasteisiin prologin, kuuden runosarjan ja epilogin
voimin. Runossa Elän, kuolen...? runoilija kertoo
asettaneensa kysymyksensä kokoelman alussa ja esittävänsä
vastaukset lopussa. Ja mikäli lukija niin tahtoo voi hän lukea
vastaukset ensin ja lopettaa lukemisen kysymyksiin. Kysymysosasto
prologissa näyttää paljolti vastaukselta toistellessaan ”ei
piirua puutu”. Nimiruno Ehtoollinen lasikellossa on
runollisen ilmaisun lävistämä. Runosarjan kaikki runot
luettuaankin täyttä varmuutta vastauksista ei minuun synny. Koska
lukijana kuitenkin päätän itse mitä runoissa olen näkevinäni,
taivun kannattamaan runoilijan vastauksen sulkeutuvan kestävän
parisuhteen lasikellon aliseen maailmaan. Tosin lasikellon voi katsoa
tarkoittavan vaikka taivaan kantta ja runon minä voi olla alttarilla
myös kahden Jumalansa kanssa.
Kylväjä lähti kylvämään (1954)
jatkaa aluksi mitallisen riimirunon linjoilla, joskin säkeet
välttävät jankuttavan poljennon vaikutelman vaihtelevan pituutensa
ja elävän riimikuvion kautta. Seitsensivuinen runo Eeli, Eeli,
lama sabaktani on vuoropuhelun muotoon laadittu pohdiskelu.
Runoilija makaa rantakalliolla auringon paahtamana ja alkaa vaivaisia
hyönteisiä ja kallionkoloissa kellastuvia vesoja katsellessa
esittää kysymyksiä elämän tarkoituksesta. Keskustelutoveriksi
tai vastaanväittäjäksi ilmaantuu Kylväjä itse. Rankasti
pelkistäen elämä ei ole luotu ihmistä varten vaan ihminen elämää
varten. Luoja ja luotu eivät ole erillisiä vaan samaa tuskaa ja
ahdistusta kaikki tyynni. Vähä vähältä kokoelman runot luovat
nahkaansa, riimit irtoavat pois, mitallisuus vähenee. Runosarja Ovet
huipentuu Mannerkorven mielestäni upeimpaan runoon ”Että he
kaikki yhtä olisivat”. Siitä näytteeksi seuraava helmi:
Sillä muuta täyttymystä ei ole,
eikä muuta määrää ihmisen
ahdistuksella,
kuin että he kaikki,
että heistä edes jotkut,
edes kaksi heistä
yhtä olisivat.
Kokoelman viimeisenä on Mannerkorven
tunnetuin runo Kylväjä lähti kylvämään. Runo alkaa
Raamatun tekstillä, jota sitten avataan kahdeksan sivun verran.
Siemenet päätyvät mitkä paahteiselle kalliolle, mitkä
orjantappurain varjoon, mitkä hyvään maahan. Kasvualustansa
perusteella siemeniä käsitellään runossa erikseen. Painotus on
hankalien kasvupaikkojen siementen kuvauksessa, elämän turhuus on
kohtalona kylväjän käden kautta. Lopuksi kuvataan hyvän maan
viljaa, mutta mielen pohjalle jäävät rankoista kasvualustoista
kärsivät.
Luin runot parissa päivässsä,
kirjassa on 136 sivua.