Elina Vaara (1903 – 1980) oli
runoilija ja suomentaja. Lukemani Valitut runot on hänen
runouttaan esittelevä kolmas, laajennettu painos ja se ilmestyi
vuonna 2003. Teoksen alusta löytyy lyhyt luonnehdinta Vaaran
runoudesta. Olin jo joitakin vuosia sitten lukenut Kerttu
Saarenheimon kirjoittaman elämäkertateoksen Elina Vaara.
Lumotusta prinsessasta itkuvirsien laulajaksi. Siinä käy ilmi
mm. se, että Elina Vaara oli taiteilijanimi. Elina Vaara kuului
1920-luvulta lähtien nuorten suomenkielisten runoilijoitten
Tulenkantajat-ryhmään. He sepittivät paljon hienoa, suomalaista
runoutta.
Koska Elina Vaara eli varsin pitkän
elämän, ennätti hän saattaa julkisuuteen viisitoista
runokokoelmaa. Hänen kuoltuaan ilmestyi vielä yksi lisää. Valitut
runot sisältää kaikista näistä kokoelmista runoja
hyvänlaisen määrän, joten luettavaa riittää. Tässä esittämäni
luonnehdinnat yksittäisistä kokoelmista perustuvat pelkästään
nyt lukemaani teokseen valittuihin runoihin. Yleisesti voisi sanoa,
että Elina Vaara tuli tunnetuksi mitallisen, loppusoinnutellun runon
taitajana.
Ensimmäinen kokoelma Kallio ja meri
(1924) sisältää laulunomaisia ritarirunoja sekä lyhyempiä,
napakampia mitallisia runoja. Runossa Unten venhe runoilija
esittää venheen kaiken ohitse lipuvan unelmoinnin vertauskuvana.
Satu sydämestä ja auringosta (1925) jatkaa osin samoilla,
sadunomaisilla aiheilla, mutta kokoelman nimirunossa pimeän linnan
prinsessa alkaa valoon päästyään kaivatakin takaisin pimeään.
Kokoelmasta valitut runot ovat synkempiä ja kuolemankaipuun
sävyttämiä. Hopeaviulu (1928) käsittelee rakkautta ja
kuolemaa, mutta niitten lisäksi myös lasta äidin näkökulmasta.
Pilven varjo (1930) sisältää tyylillistä vaihtelua,
kokeiluja sekä lisää runoja lapsesta.
Kokoelmassa Kohtalon viulu (1933)
luonnonilmiöitä samaistetaan runoilijan omiin tuntemuksiin tai
tuntemuksia kuvataan luonnon kautta.
Pitkässä runossa nimeltä
Lyhteensitoja kuvataan taiteilijan tietä vahvojen
luontokuvien myötä. Runo on runoilijan taidonnäyte yhdistäessään
teknisen, varmaotteisen osaamisen sanottavan runolliseen kauneuteen
ja runoilijan omaan elämänfilosofiaan. Runossa mainitaan kaiken
luonnossa kertovan luonnon yhteydestä, mutta runon pääaihe se ei
ole. Minusta Lyhteensitoja on kuin runoilijan varoitus
kaikille uneksijoille. On kuin runoilija sanoisi: varokaa unianne,
sillä voitte upota niihin! Runossa käytettyä runomittaa voi kuvata
ainakin parilla tavalla. Kukin runon kolmestakymmenestä säkeistöstä
sisältää laskutavasta riippuen joko 10 daktyylisäettä tai
kahdelle riville porrastettuna yhden pentametrisäkeen ja neljä
heksametrisäettä. Kannatan jälkimmäistä tulkintaa viitaten runon
elegiseen poljentoon. Näytteeksi runon kolmanneksi viimeinen
säkeistö:
Korkeus yksin
ei minun korvaani haasta
viestiä äärettömyyden:
halvinkin virpi, kun maasta
pyrki se, mansikka mairut,
suon monenkirjava sammal,
hyttysen himmeä siipi,
myös madon kimmellys yössä,
myyrä, mi sänkeen hiipi,
kaikkeuden oli airut.
Runo vaikuttaa päätyvän minun
silmissäni tolstoilaiseen näkemykseen, jonka mukaan ihmisen olisi
paras viettää elämänsä yksinkertaisesti jalat maassa
puuhastellen. Toisaalta mietityttämään jää, miksi
kaupunkilaisnainen kokisi itsensä juuri lyhteensitojaksi?
Kielikuvana kaikki peltotyöt saattavat vaikuttaa säännöllisine
sarkoineen ja tässä tapauksessa – rytmikkäine lyhderukoineen –
mitalliselta ja loppusoinnutellulta runolta!
Kokoelmassa Yön ja auringon kehät
(1937) luonnonnäkymät sulautuvat tunteitten kuviksi, runoilija
kuvaa uskonkäsitystään, käsittelee äiti ja lapsi -aihetta.
Mukana on myös fantasiahenkisiä runoja, jotka saavat huipennuksensa
reilut 30 sivua pitkässä, kertomuksellisessa runossa Yön
kehässä. Siinä Nuori vaeltaja näkee metsässä näyn,
hän kohtaa vanhan loitsijan, Katariinan, joka nuoruudessaan
on antanut Yön haltijavelhon viedä itsensä
Unikukkalaaksoon. Runon mitta vaihtelee laaksossa kohdattujen
hahmojen mukaan. Loppu vaikuttaa toistavan Lyhteensitojan
ajatusta, lumous (haaveksiminen) on ihmiselle haitallinen
olotila, josta voi välttyä harmaan, mutta niin armaan arkipäivän
kautta.
Loitsu (1942) on sisältänyt
useammanlaisia aiheita, mm. antiikista Raamattu mukaan lukien. Laulu
pilville on kuvaus runoilijan elosta todellisuuden ulkopuolisena.
Pilvet houkuttavat runon kertojaa puoleensa katselemaan asioita
tyynesti yläilmoista, rajoja vailla. Runo Muisto kertoo
kuolinviestistä, veli on kaatunut sotakentillä.
Huone holvikaaren päällä (1943)
lienee syntynyt osaksi Italian-matkan innoituksilla. Matkalla
kirjoittaminen ei aina ole tuloksekasta. Toisaalta kirjan nimi on
kiehtova, kuten myös jotkut aiheista. Onnistunein runo
Matkatoverille kertoo kuolleesta ystävästä, joka ei päässyt
mukaan matkalle Italiaan.
Elämän armo (1946) sisältää
neljä runoa keväällä kuolleelle ystävälle. Muuten runoissa
rakastetaan niin Hämettä kuin rakastettuakin. Trokeemuotoisessa
runossa Alkuaineet kuvataan neljää elementtiä, joista
runoilija tuntee koostuvansa: ilma, tuli, laine, multa.
Kaupunki ja erämaa (1948).
Valikoimaan on sijoitettu kokoelman runoista ensimmäiseksi Uusi
elegia, joka kertonee miten hämillään runoilija on perinteisen
runouden väistymisestä uudemman runoilmaisun edestä. Runoilija
muistelee kokeneensa jo kaksi sotaa, joista ensimmäisen aikaan hän
oli vasta lapsi. Muuttuneen maailman keskellä hän taitaa pelätä
kolmatta, kaiken hävittävää sotaa. Samalla runoilija aprikoi oman
runoutensa suuntaa uudessa maailmassa. Vapaamittainen runo Rikottu
soitin enteilee tyylin muuttumista, mutta se jättää auki
takaportin vanhaan perinteiseen ilmaisuun. Loput kokoelmasta valitut
runot ovatkin sitten mitallisia ja riimiteltyjä. Niissä hakeudutaan
sadun ja unen maailmaan sekä lapsuuden leikkeihin.
Sadunkertoja (1954) sijoittuu
jonnekin Tuhannen ja yhden yön haminoille. Runoissa seikkailevat
kukkien myyjätär Lailah ja häneen rakastunut Mizar.
Runot ovat vapaamittaisia, ulkonaisesti itämaan-romantiikkaa
henkiviä luomuksia.
Kokoelmasta Salaisuuksien talo
(1955) valikoidut runot ovat pääasiassa mitallisia ja
riimiteltyjä. Tapahtumapaikkana on antiikin Rooman valtakunta,
erityisesti Pompeijin kaupunki, joka on herättänyt runoilijan
sirpaleisiin kertomuksiin. Loppupuolen runoissa kirjoitusajankohdan
Italiasta vapaa mitta tulee enemmän esiin. Antiikin aiheisiin
eläytyviä runoja olisin lukenut enemmänkin.
Mimerkki (1963) sisältää
vahvasti Kalevala-mittaa muistuttavaa kertovaa runoutta
seikkailuista, vaaroista ja mahdottomista tehtävistä, joista
suoriudutaan. Metsän emäntä Mimerkki setvii sotien tuomia
jännitteitä, joita kuvataan salamoivana pilvenä ja häijynä
olentona. Vähän vanhanaikaiselta tuntuu, että sankaria
tilanteeseen haetaan metsästä.
Lokikirja (1965) sisältää
matkakuvauksia Italiasta sekä laivamatkalta Marokosta Tanskaan. Sävy
on paikoin realistinen paikoin sadunomainen. Mitta vaihtelee runojen
mukaan vapaasta mitalliseen ja riimiteltyyn. Rehdin tuntuista
runoutta, miten lie tullut omana aikanaan vastaanotetuksi?
Suru (1980). Kalevalan tapaan
kirjoitettua omakohtaista, menetetyn lapsen kaipuusta kertovaa
runoutta. Pieni sypressi lumessa on herkkä, upean
kielikuvansa kautta hyvin koskettava kuvaus talvisesta vierailusta
lapsen haudalla. Runossa Runokeijun kultaruukku etsitään
kadonnutta laulun lahjaa, jonka lunnaat osoittautuvat kalliiksi.
Lapsensa menettäneen äidin tuskaa haravoidaan runossa Äidit
Tuonelan joella. Muodon ja aiheen yhtenäisyyden ja niitten
yhteistyön toimivuuden vuoksi tämä vaikuttaa minusta Vaaran
runokokoelmista parhaimmalta.
Radanvarren fuuga (1981).
Vaikuttavimmat niistä runoista, jotka postuumisti ilmestyneestä
kokoelmasta tässä valikoimassa ovat, käsittelevät elämän ja
kuoleman mystiikkaa, Jumalaa sekä miehen ja naisen eroa. Runossa
Alussa oli satu nainen saa edustaa satua, kun taas mies pilaa
koko homman liialla tiedon korostamisella. Daktyylimittaan sepitetty
Hän jota ei ole, kertoo ilman loppusointuja ihmeestä, jota
ei nimetä, mutta josta lopussa kirjoitetaan suuraakkosin HÄN ON.
Hienon vaikutuksen elämään satsaamisesta tekee myös runo Jyvä
kertoo pienestä viulusta.
Kirjassa on 507 sivua ja luin sitä
kiihtyvällä vauhdilla, mutta aika pitkään siinä silti meni.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elina_Vaara
VastaaPoistaSiinäpä vasta kommentti! Ei olisi mulle tullut tuommoinen mieleenkään! Kiitos vinkistä! Ja hyvää naistenpäivää!
PoistaEtpä suotta lukenut Elina Vaaran Valittuja runoja, kun olet saanut irti niistä kiintoisia pointteja. Minulta oli jäädä huomaamatta tämä blogitekstisi. Yleensä luen jokaisen uuden jutun sitä mukaa, kun ne ilmaantuvat listaani. Olis tainnut tulla niin monia muitakin, että Vaara-juttusi pääsi piiloon.
VastaaPoistaTänä aamuna tv:ssä puhuttiinkin pitkistä listoista. Taisi liittyä vaaleihin. Meille jouduttiin uusimaan räystäskourut, kun ne näin kevään tullen tippuivat. Kouruista tuli tummat, kuten olivat entisetkin kourut.
PoistaVaaran piiloon jäämisestä tuli mieleen myös aikoinaan Varkauden kaupungin nimestä lukemani selitys. Kuulemma jossain päin on kirkon edessä maasto koholla ja kun tietystä suunnasta lähestyy kirkkoa, tapahtuu nk. "kirkonvarkaus" eli kirkko häviääkin kulkijan näkyvistä. Tätä selitystä on kuulemma tarjottu myös Varkauden osalle, tosin enemmän kannatusta on saanut saamen kielen sana vyörka, joka tarkoittaa jotain, en muista mitä. Kyllä vaarakin voi jäädä joskus peittoon, ainakin Kuopiossa sijaitsevan Puijo-vaaran laella olevat hyppyrimäki ja näkötorni jäävät varsin usein sumuisilla säillä näkymättömiin. Äidilläni oli tapana sanoa silloin, että "Puijon torni on varastettu".
Ei sitä kaikkea tarvitsekaan kommentoida, en minä itsekään tietäisi mitä tuohon kirjoitukseeni sanoisin.
Ok, mutta tykkään lukea ne blogitekstit, jotka olen poiminut vakituisesti seurattavien listaan. Itse asiassa perin harvoja tulee kommentoiduksi, muutamia ei koskaan.
PoistaNiinpä oikein hakemalla hain, onko sinulta ilmestynyt uutta. Löytyihän se, tämä piiloutuva Vaara.