Olli Jalonen (s. 1954) kirjoitti vuonna
1983 julkaistun romaanin Hotelli eläville. Lukaisin sen.
Muistelen kuulleeni tästä Jalosen
romaanista jo sen ilmestyttyä ja joskus taisin yrittää sitä
lukeakin, mutta keskenpähän jäin. Joskus ehkä viime keväänä
ostin kirjan divarista ja aloitin sitä, mutta silloinkin tuli jotain
muuta väliin ja lukeminen keskeytyi. Nyt ajattelin hoitaa asian
loppuun ja puskutraktorimaisella punnerruksella sainkin kirjan
läpilukaistua tänään vähän puolenpäivän jälkeen. Mielestäni
Jalosen kerronta on vähän kikkailevaa, siinä persoonapronomi hän
korvataan usein pronominilla se. Lisäksi näkökulma vaihtuu
aika lailla lennossa. En keksi kummallekaan näistä tyyliseikoista
mitään selitystä. Lukemisen ne kyllä tekevät tikkuiseksi ainakin
minulle.
Hotelli eläville kertoo kolmen
päähenkilön vaiheista tiettynä ajankohtana 1980-luvun alun
Helsingissä. Romaanin läpäisevänä teemana on mielestäni
nöyryys, nöyrtyminen, nöyryyttäminen. Päähenkilöistä Raisa on
töissä tutkijana yliopistolla. Hän on useamman kympin tyttö,
arvostettu tutkija, joka on edennyt niin pitkälle, ettei kukaan
pysty häntä enää neuvomaan. Hänen tavoitteensa on
riipumattomuus, hän on nöyrtymisen yläpuolella, hän hallitsee
tilanteita, myös avioliitossaan. Toinen päähenkilöistä, Kalervo,
työskentelee hänkin tutkijana yliopistolla. Kalervo on Raisan
rakastaja. Tutkimus käy hänelle työstä eikä herätä ihmeempiä
intohimoja. Hänen tutkimuskohteenaan on väestönsuojien
suunnittelu, siinä yhteydessä hän tutustuu myös ajatuksiin
nöyryyden opettamisesta väestönsuojien tuleville asukkaille (hallitsemisen keinona).
Kalervon sisko Kukka-Maaria on arka maalaistyttö, joka muuttaa
kaupunkiin. Hän pääsee isoveljen nurkista omaan asuntoon, kun varakas
herra vuokraa hänelle pienen yksiön. Kukka-Maaria on romaanissa se,
jota nöyryytetään.
Kyllähän kirjassa tietysti muustakin
puhutaan, mutta en ole ihan varma minkä vuoksi. Hotelli eläville
ei ole pitkä romaani,
vain 235 sivua. Aloin kuitenkin miettiä, onko aiheeseen liittyvää
sanottavaa ihan riittävästi vai olisiko novelli ollut sittenkin
soveliaampi laajuus tarinalle? Koska olen viime aikoina lueskellut
entisten itäblokin maitten kirjallisuutta, mietin myös, sopisiko
tämä suomalainen saman aikakauden romaani sosialistisen realismin
genreen. Kaupunkilaisuus, jossain määrin tyyli sekä kyyniset,
omiin oloihinsa vetäytyvät hahmot toivat mieleeni
itäsaksalaisen Christoph Heinin romaanin Vieras, ystävä
(1982) ja unkarilaisen Károlyi
Szakonyin novellin
Korallinpunainen
Fiat (1977),
joissa molemmissa kuvataan muista riippumattomana pysyttelevää
naispäähenkilöä. Sattumoisin Jalosen romaanissa käväistään
junamatkalla Neuvostoliitossa, mistä haluan liittää tähän pienen
näytteen:
Hän
muisti kirjan lopun: ”Näin sanotaan eräässä mainiossa
venäläisessä kansanrunossa”, ja siinä sanottiin niin kuin olisi
hyräilty kauniilla sävelellä: ”Me kuljemme Stalinin kanssa kuin
Leninin kanssa, puhumme Stalinin kanssa kuin Leninin kanssa, hän
tuntee kaikki sydänhuolemme, koko elämänsä ajan huolehtii hän
meistä.” Sen kirjan Kalervo oli tahtonut ostaa, ja mies oli ollut
tyytyväinen ja tarjonnut lisää kirkasta pistävänmakuista viinaa
joka oli ollut samanlaista kuin Suomessa pannuhuoneissa itse
tislatut.
En
taida tätä Jalosen romaania silti Leningrad – Ost-Berlin
-haasteeseen mukaan ottaa, vaikka tutkijat yöpyvätkin Moskovassa
Berlin-nimisessä
hotellissa.
Kirjassa
on 235 sivua ja luin pääosan (noin 190 sivua) parissa päivässä.
Kirjahyllystäni löytyy Jalosen Hotelli eläville niin kuin monta muutakin hänen teostaan. Ne muut olen lukenut täysin tekstiin uppoutuen. Huomasin Jalosen teosten merkittävyyden ensi kertaa, kun luin hänen Johan-romaanitrilogiaansa. I osa on nimeltään Johan, Johan, II:n nimeä en nyt muista enkä pysty hakemaan, III on Isäksi ja tyttäreksi. Vai onko se toinen osa? No, kaikki kolme ilmestyivät yksissä kansissa nimellä Yksityiset tähtitaivaat. Senkin luin yhtä uppoutuen kuin trilogian. Samoin 13 solmua Greenwichistä etelään ja Poikakirjan. Tuntuu siltä, että Jalosen tuotannon alkupuolen teokset ovat olleet harjoittelua tosi koitoksiin. Hän se kirjailija, jonka useat teokset ovat olleet niin isoja lukukokemuksia, että sanoisin niiden muuttaneen minua ja käsityksiäni ihmisen osasta tässä maailmassa.
VastaaPoistaOlen huomannut kiinnostuksesi Jalosen romaaneihin. Minä luulen kyllä, että kun tämän kanssa jouduin jo kamppailuun, niin ne pitemmät saattaisivat osoittautua liian ylivoimaisiksi minulle. Mutta ainakin tämän nyt selvittelin joten kuten. Siihen voin olla tyytyväinen.
PoistaKyllähän tuo yöpymispaikka on todella kattava haasteen mukaisuudessaan!
VastaaPoistaOletko lukenut Jalosen uusimman 'Miehiä ja ihmisiä'? Minä olen lukenut vain sen häneltä ja pistin heti parhaimpien listalleni. Enkä taida muuta lukeakaan tähän mennessä ilmestyneistä. Tuo kikkailu, minkä mainitset, sitä ei esiinny ollenkaan tässä uusimmassa romaanissa. Muistaakseni joku ammattikriitikko mainitsikin, että se on hänen rennoin romaaninsa ja se on nimenomaan sellainen. Sen kanssa viihtyi.
Tämä kirja oli ensimmäinen Jalosen kirja, jonka olen lukenut ja luulenpa, että se nyt jää toistaiseksi ainoaksi. Varmaan hän on kirjoittanut sellaistakin, joka saattaisi soveltua minunkin luettavakseni, mutta en ihan ensimmäiseksi suunnittele uutta "jalostusta" osalleni.
Poista