Danusia Stok (s. 1950) toimitti
vuonna 1993 Englannissa julkaistun teoksen Kieślowski
on Kieślowski.
Siinä puolalainen elokuvaohjaaja Krzysztof Kieślowski
muistelee ja puntaroi elämäänsä ja ohjaamiaan elokuvia. Kirjan
suomensi Matti Apunen
ja se ilmestyi suomeksi vuonna 1994 teoksen alkuperäisellä nimellä.
Kirjan alusta löytyy Matti Apusen kirjoitus Kieślowskista
otsikolla Sisäisessä
maanpaossa. Sitä seuraa
Danusia Stokin kirjoittama Johdanto
ja Kieślowskin
kirjoittama Motto.
Sen jälkeen Kieślowski
muistelee elämäänsä ja pääsyään elokuvakouluun. Suurin osa
kirjasta käytetään elokuvien kuvailemiseen ja niitten
valmistumisvaiheitten muisteloon. Lopusta löytyvät teoksen
viiteluettelo sekä vitaaliset tiedot kaikista Kieślowskin
ohjaamista elokuvista.
Krzysztof
Kieślowski
(1941 – 1996) opiskeli elokuvantekoa Łódźin
elokuvakoulussa. Hänen lopputyönsä oli hänen ensimmäinen
ammattimainen ohjaustyönsä, dokumenttielokuva Łódźin
kaupungista
(1967). Muisteloissaan ohjaaja kuvailee Łódźin
olleen ainutlaatuinen,
pittoreski kaupunki, jossa oli rappeutuneita rakennuksia,
rappeutuneita porraskäytäviä, rappeutuneita ihmisiä.
Ensimmäiset Kieślowskin
elokuvat olivat dokumentteja. Epäilemättä niitä tehdessään
aloitteleva ohjaaja sai nähdäkseen monenlaista elämää. Hän
kuvasi nuoria miehiä katselemassa lapsuutensa valokuvaa, työläisten
elämää tehtaissa, lääkäreitten työtä klinikalla, nuoren parin
ensimmäisen lapsen syntymää, rautatieaseman matkatavarasäilytystä.
Kaikkia elokuvia ei esitetty julkisuudessa. Kieślowski
kertoo itse estäneensä esittämästä elokuvaa omien etujen
tavoitteluun pettyneestä johtajasta ja kuolemanrangaistusta
kannattavasta yövahdista.
Vähän
kerrassaan hän hakeutui draamallisen elokuvan pariin. Puolassa oli
ensin tehtävä puolen tunnin mittainen tv-elokuva, sitten tunnin
mittainen ja vasta sen jälkeen katsottiin oliko tekijässä ainesta
pitkän elokuvan ohjaamiseen. Ensimmäinen Kieślowskin
elokuvista, jonka muistan nähneeni, on kolmen vartin pituinen
tv-elokuva Kaikessa
rauhassa
(Spokój,
vuodelta 1976). Siinä on pääosassa Jerzy
Stuhr,
joka hölmistynein kasvoin esittää vapautunutta vankia, hän löytää
työtä ja naisen, perustaa perheen ja yrittää olla tyytyväinen,
mutta ajautuu syntipukiksi työpaikallaan. Aikoinaan tv:ssä
esitettiin myös toinen Kieślowskin
ja Stuhrin yhteistyö, pitkä elokuvan nimeltä Amatööri
(Amator,
vuodelta 1979). Siinä Stuhr esittää miestä, joka hankkii
elokuvakameran ja alkaa kuvata omia elokuvia. Ohjaaja Krzysztof
Zanussi esiintyy
elokuvassa omana itsenään ja kehuu aloittelijan elokuvaa sen
paikoilleen lukitusta näkökulmasta (mies on kuvannut jalkakäytävän
tapahtumia omasta ikkunastaan). Stuhr vaikutti lähinnä naiivin
koomiselta hahmolta, mikä ainakin meidän perheessämme tulkittiin
huumoriksi, vaikka elokuvissa oli myös kipeämpiä teemoja.
Luulenpa, että Amatööri on tehnyt vaikutuksen aika moneen
muuhunkin, sillä Kieślowskin
hautamuistomerkkiinkin on kuvattu peukaloilla ja etusormilla tehty
kuva-alan rajaus, jota Stuhr Amatöörissä toistaa ehtimiseen.
Näitten
elokuvien lisäksi muistan Kieślowskin
elokuvista lähinnä Kymmenen
käskyä
(Dekalog,
vuodelta 1988) ja elokuvasarjasta Kolme
väriä
(Trois couleurs,
vuosilta 1993 – 94) osan Punainen
(Rouge,
vuodelta 1994). Kymmenestä käskystä Kieślowski
kertoo, että hänen käsikirjoittajakseen sukeutunut Krzysztof
Piesiewicz oli
ehdottanut elokuvan tekemistä kymmenestä käskystä.
Kieślowski
oli tutustunut Piesiewicziin tehdessään dokumenttielokuvaa Puolan
sotatilan
aikana. Ohjaaja oli halunnut kuvata sitä, miten oikeudessa ihmisiä
tuomittiin pariksi kolmeksi vuodeksi vankilaan pelkistä graffiteista
(sotatilan vastaisista tietysti). Hän oli päässyt tekemään
dokumenttielokuvaa oikeudenkäynneistä, joissa ihmisiä tuomittiin.
Ilmeni vain, etteivät tuomarit ilenneet tuomita ketään vankeuteen,
kun elokuvakamerat olivat läsnä ja tuomioista tuli siten lievempiä.
Tämä johti siihen, että kaikki syytetyt alkoivat toivoa
kameraryhmää oikeudenkäyntiinsä. Tämän seurauksena Kieślowski
erehtyi kirjoittamaan rahoittajalle kirjeen, jossa toivoi
palkanmaksua työntekijöilleen, vaikka mitään elokuvaa ei
valmistuisikaan, koska ketään ei tuomittu vankeuteen. Puolan
sisäministeri älysi käyttää Kieślowskin
kirjeessä ollutta mainintaa sen osoittamiseen, ettei Puolassa ketään tuomita
sotatilalain aikana. Sisäministerin väite saattoi Kieślowskin
ystäviensä silmissä outoon asemaan, josta hän selvisi esittämällä
epäilijöilleen koko kirjeen, joka tähtäsi siihen, että
filmiryhmä saisi palkkansa. Joka tapauksessa tämän projektin
aikana Kieślowski
tutustui syytettyjen asianajana toimineeseen Piesiewicziin. Ilmeni,
että Piesiewiczillä oli hyviä elokuvaideoita ja hänestä tuli
siten asianajajan toimensa ohessa Kieślowskin
käsikirjoittaja, hän oli mukana käsikirjoittajana yhdessä
Kieślowskin
kanssa Veronikan
kaksoiselämässä,
Kymmenessä käskyssä ja Kolmessa värissä.
Elokuvien
tekemisen kuvailun lisäksi kirjassa puhutaan Puolasta. Danusia Stok
esittää Johdannossa Puolan sosialistisen ajan historian lyhyesti.
Kieślowskiin
puolalaisuus on niin kiinni kasvaneena, ettei siitä pääse irti.
Samaa hän sanoo kommunismista, jota hän kuvaa sairaudeksi, jonka
kanssa joutuu kuolemaan. Vaikka hän itse on välttänyt
kommunismiviruksen, hän kertoo altistuneensa sille kuten kaikki
puolalaiset. Kieślowski
rakastaa puolalaisia, silti – tai ehkä siksi – hän kuvaa heitä
keskenään riiteleviksi ja omaa etuaan tavoitteleviksi. Kieślowski
on pessimisti eikä hän osaa nähdä maalleen ja kansalleen valoisaa
tulevaisuutta.
En
tiedä mitä vapaa Puola tarkoittaa. Vapaa Puola on täysi
mahdottomuus yksinkertaisesti siksi, että maantieteellisesti Puola
on kehnossa paikassa. Mutta se ei tarkoita etteikö tätä maata
voisi järjestää älykkäästi. Aivan varmasti se on mahdollista,
mutta valitettavasti tästä ei näy erityisiä merkkejä; itse
asiassa se on organisoitu aivan yhtä typerästi kuin aina ennenkin,
paitsi että nyt teemme sen itse. Ja se on tässä kaikessa
murheellisinta.
Kirjassa
on 308 sivua. Aloin lukea sitä maanantaina klo 14 ja sain luetuksi
tänään klo 9.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti