Kirjan esipuheessa museonjohtaja Maija
Tanninen-Mattila kiittelee kaikkia tahoja, jotka ovat avustaneet
näyttelyn toteuttamisessa. Näyttelypäällikkö Erja Pusa
kertoo tekstissään Ai Weiwei – julkea ja julkinen
taiteilijan työstä, tyylistä ja elämästä Kiinan viranomaisten
puristuksessa. Erja Pusa kertoo Ai Weiwein todenneen elävänsä
ollakseen eri mieltä.
Kuvituksena kirjassa on valokuvia taiteilijan töistä, joissa
shokeerataan keskisormella, alastomuudella, rikkomalla antiikkiruukku
tai maalaamalla siihen Coca Colan
logo. Ai Weiwein taide on käsitetaidetta,
mitä se sitten merkitseekin. (Huom! Tämä ei ole kysymys!)
Amanuenssi
Heli Harni on laatinut kirjaan kolme kirjoitusta eri aiheista. Ai
Weiwein arkkitehtuurista on
näistä teksteistä ensimmäinen. Jos shokeeraaminen ei minuun niin
vedonnutkaan, pidin kumminkin näistä taloista, joita Ai Weiwei on
suunnitellut. Hänen kerrotaan tavoitelleen julkisivujen siniharmaan
tiilen käytöllä jotain sellaista, mikä oli katoamassa Pekingin
kaupunkialueelta. Siellä oli sijainnut nk. hutong-kortteleita,
asuinalueita, joissa yhtenäisen tyyliset asuinrakennukset oli
sommiteltu luomaan sisäpihoja ja käytäviä rakennusten väliin.
Tätä vaikutelmaa Ai Weiwei on tavoitellut suunnittelemissaan
selkeäpiirteisissä, yksinkertaisissa rakennuksissa, jotka
muodostavat yleensä kokonaisuuksia, vähintäänkin pihapiirejä. Ai
Weiwei oli myös suunnittelemassa Pekingin olympiakisojen
(2008) stadionia, Linnunpesää.
Toinen
Heli Harnin teksteistä Ai Weiwein teosten juurella –
puusta dadaa esittelee
taiteilijan puusta tehtyjä taideteoksia. Helsingin näyttelyn
aiheeksi Ai Weiwei oli valinnut juuri puun.
Kun katselin kuvia teoksista ja luin tekstiosuutta, jäi minulta aika
paljon arvailujen varaan ellei peräti kokonaan tajuamatta. Ai Weiwei
on kuulemma taiteessaan yleensä suunnittelija, teokset valmistavat
palkatut, ammattitaitoiset käsityöläiset – puutöistä vastaavat
siis puusepät. Kuulemma jotkut heistä ovat ottaneet kerrasta
loparit, kun ovat saaneet kuulla tehtävänsä olevan valmistaa
perinteisistä materiaaleista ja tarkasti perinteisiä työmenetelmiä
noudattaen korkealaatuisia esineitä, joilla ei ole mitään
käyttötarkoitusta: pöytiä, joille ei voi asettaa mitään,
penkkejä, joilla ei voi istua jne. En ihmettele puuseppien
hämmennystä. Sen sijaan ihmettelen miten kauan tällainen taide
jaksaa ihmistä kiinnostaa. Olen tosin itsekin pitänyt hauskana Bonk
-taidetta, koneita, jotka eivät
tee mitään järkeenkäypää. Kiasmassa näin kerran myös
moottoroidut sukset ja ne tuntuivat hauskoilta. On totta, että taide
ei luo varsinaisesti mitään kestävää ratkaisua elämän
ongelmiin ja että monikin taideteos herättää enemmän kysymyksiä
kuin vastaa niihin ja kauneuden lisäksi nykytaiteessa taideteoksen
merkityskin on usein katsojan itse määriteltävissä. Mutta eivätkö
puuseppien lisäksi taiteilija itse ja hänen taiteestaan nauttijat
ole tukahtua syntyvään turhuuden vaikutelmaan katsellessaan
kokonaisen näyttelyn verran kauniisti luotua tarkoituksettomuutta?
Kolmas
Harnin teksteistä, Ai Weiwei – elämäkerta on
sitä mitä se lupaakin. Taiteilijan elämän tärkeimmät tapahtumat
aikajärjestyksessä.
Kirjan
viimeinen tekstiosuus ennen näyttelyn teosluetteloa on Kiinantuntija
Pertti Seppälän kirjoittama
Modernin taiteen vaiheita Kiinassa.
Siinä käydään lyhyesti läpi modernin taiteen tulo Kiinaan, sen
kohtaamat vakavat vastoinkäymiset ja rauhoittuneempi nykytilanne.
Seppälä kertoo, että Kiinan kommunistit jo varhain ilmaisivat
selkeästi haluavansa taiteen pysyttelevän samoilla linjoilla kuin
Neuvostoliitossa, jossa sosialistinen realismi oli
vakiintunut ainoaksi hyväksytyksi taidesuuntaukseksi. Kiinan tulevan
kommunistijohtajan Maon jo
vuonna 1942 pitämät Yan'anin puheet kirjallisuudesta ja
taiteista määrittelevät
kuulemma joiltain osin vielä nykyäänkin Kiinan valtion
suhtautumista taiteeseen. Taiteilijoilta odotetaan virallisen linjan
noudattamista ja pidättäytymistä individualismista. Ilmeisesti
tätä vastaan Ai Weiwein kaltaiset taiteilijat asettuvat. Se on
tavallaan hyvin ymmärrettävää, Ai Weiwein vanhemmat karkotettiin
vuonna 1958 Pekingistä, koska he olivat taiteilijoina erehtyneet
arvostelemaan Kiinan järjestelmää. Perhe sai palata Pekingiin
vasta vuonna 1976.
Toisaalta
sitä tulee miettineeksi eivätkö taiteilijat käyttäessään
taidettaan oman kotimaansa järjestelmän kyseenalaistamiseen tee
taiteestaan poliittista ja muuttuvatko he ehkä jopa enemmän
poliitikoiksi kuin taiteentekijöiksi? Ai Weiweistä minulle tuli jo
kirjan alkuvaiheessa mieleen Tšekkoslovakian
tunnettu
toisinajattelija, kirjailija
Václav Havel
(sittemmin maan presidentti) ja kuinkas ollakaan, Ai Weiweille on
vuonna 2012 myönnetty Havelin nimeä kantava Luovan
toisinajattelijan palkinto. Eipä
silti, kyllä poliittinen taiteentekijäkin voi tuottaa upeaa
taidetta, usein poliittinen taistelo tuo siihen taiteeseen oman
särmikkään mausteensa. Mutta keskisormen näyttäminen tai muut
alatyylin ilmaukset eivät ole mitään taidetta. Mitä ja
miksi ovat luonnollisia
kysymyksiä myös taidetta ihmetellessä. Jos taiteilija onkin se,
joka esittää ne kysymykset, olisi sen syytä käydä katselijalle
selväksi heti kättelyssä.
Kirjassa
on erittäin paljon valokuvia ja 135 sivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti