Poimin tähän elokuvat, joita tulin
katselleeksi:
Buster
Keaton: Teatteri (1921) Huumori vanhentunutta. Tarkoitettu
naurattamaan, mutta ei naurattanut. Tai ehkä en ollut vain sillä
tuulella?
Paolo
Sorrentino: Suuri kauneus (Italia, 2013) Seuraavan elokuvan
alussa korostetaan, ettei lisää ole parempi. Onneksi tätä herkkua
ei ollut enää tämän enempää. Tuo mieleeni Federico Fellinin elokuvaa 8½.
Molemmat saaneet oscarin. Ihme kyllä tai sitten ei, aloin
jälkeenpäin miettiä eniten juuri tätä Suuri kauneus -elokuvaa.
Sen ellottavuudessa on jotain puhuttelevaa.
Chris Marker:
Vailla aurinkoa (Ranska, 1983) Sekava essee-elokuva, joka on
pääosin kuvattu Japanissa. Pohtii mm. aikakäsityksen eroja eri
kulttuureissa. Elokuvan aikana luettavassa (lopussa Sandor Krasnan
kirjeiksi nimetyssä) tekstissä sanotaan kutakuinkin näin:
”Muistaminen ei ole unohtamisen vastakohta vaan sen kääntöpuoli.
Me emme muista vaan kirjoitamme muistia uudelleen, kuten historiakin
kirjoitetaan uudelleen.” Loppuhaminoissa mietitään, että
länsimaissa pidetään olevaista tärkeämpänä kuin olematonta
ja sanottua tärkeämpänä kuin sanomatta jätettyä. Kuvat
eivät avanneet minulle juuri mitään. Tekstin olisin voinut lukea.
Yhdistelmänä liian vaikeaselkoista ja siksi tyhjää.
Buster
Keaton: Viikko rakennusmiehenä (1920) Katselin tästä pätkän
ja elokuva vaikutti sattuvalta kuvaukselta tee-se-itse -rakentajan
touhuista. Paikoin nauratti, varsinkin se savupiipun asennus.
Crystal
Moselle: The Wolfpack (USA, 2015) Dokumenttielokuva, joka omalta
osaltansa osoittaa, että kertomus todellisista tarinoista voi kohota
teeman elokuvafestivaalin kaltaisen tapahtuman huomattavimmaksi
taideteokseksi. Sillä dokumenttikin on taidetta, siinä ei kuvata
kaikkea mitä havaitaan vaan luodaan näkemys tapahtuneesta.
Nagasi
Oshima: Merry Christmas, Mr. Lawrence (Japani, 1983) Katselin
tämän perjantai-iltana, kun ei vaimon kanssa jaksettu Svengijengiä
katsella. Vaimo ei jaksanut katsella tätäkään. Pidin kovasti
tästä elokuvasta silloin 1980-luvulla, kun sen katselin veljien
kanssa jonkin pääsiäisen aikaan. Nyt huomasin aika paljon pieniä
puutteita, mutta onneksi elokuvan sydämeksi rakennettu takaumaosio
toimii ihan ok.
Michelangelo
Antonioni: Ammatti: reportteri (Italia, 1975) Katselin mustan
perjantain lopuksi tämän elokuvan, jossa oli ihan jännä tunnelma,
mutta pituutta ehkä vähän liikaa. Lopussa oleva ikkunasta kuvattua
näkymää taltioiva kohtaus toi mieleen Michael Haneken
elokuvat Kätketty ja Valkoinen nauha, joissa esitetään
samaan tapaan jotakin vaikeasti havaittavaa, joka tapahtuu osin
katsojan nähden, mutta jonka merkitystä ei ymmärrä, ellei katsele
tarkkaan.
Chris Marker:
Kiitorata (Ranska, 1962) on
tullut sen verran tutuksi vuosien myötä, että jätin sen nyt
katselematta, pätkän lopusta näin saunasta tultuani.
Peter
Bogdanovich: Viimeinen elokuva (USA, 1971) Olin nähnyt tämän
elokuvan joskus tv:stä. Siitä jäi mieleen lähinnä opettajan
vaimon suhde nuoreen koijariin. Samaa aihetta käytetään Mikko
Niskasen elokuvassa Ajolähtö. Aika pitkäveteinen oli
Viimeinen elokuva, lyhentely olisi ollut paikallaan, tosin
lopun kuvat tuulisesta pikkukaupungista olivat jotenkin vetoavia.
Buster
Keaton: Kalpeanaama (USA, 1921)
Näin tästä vain pätkän lopusta, oli oikein hauska. Varsinkin se,
kun Buster pakenee riippusillan yli. 70-luvulla näitä paljon
esitettiin tv:ssä, lie silloin tullut tämäkin nähtyä.
Wes Anderson:
Moonrise Kingdom (USA, 2012) Minulla on oikutteleva suhde tähän
elokuvaan. Yritin katsella sitä jo aikaisemmalla esityskerralla,
mutta se ei silloin imaissut mukaansa. Tällä kertaa katselin
kiinnostuneemmin, mutta kerrassaan väkivaltainen päiväunentarve
selätti minut olohuoneen divaanille. Nukuttuani puolisen tuntia
katselin kyllä loput. Uskon joskus katselevani elokuvan kokonaan, se
vaikutti kivalta.
Laurie
Anderson: Koiran sydän (USA, 2015) Nimestään huolimatta tämä
runollinen kuvaus kuolemasta ja elämästä sitä ennen ja vähän
sen jälkeenkin, kertoo sattumoisin myös elokuvantekijän äidin
kuolemasta. Sattumaa tässä on se, että juuri tänä viikonloppuna
kasasin keväällä kuolleen äitini viimeisestä vuodesta kertovaa
valokuvakirjaa. Aloin ajatella kuvastuuko kirjassani suru. Luulen
että kuvastuu, vaikka on siinä valoisillakin kuvilla sekä osansa
että paikkansa.
Yaron
Zilberman: A Late Quartet (USA, 2012) Ältsin hieno elokuva
klassillisen musiikin maailmoista, jotka eivät minulle ole tuttuja.
Pystyin seuraamaan elokuvaa helposti. Tykkäsin Pablo
Casals-kohtauksesta, siitä miten suuren sellistin antama opetus
kerrottiin.
Alan
Schneider: Viimeinen rooli (USA, 1965) Tätä pientä elokuvaa
markkinoitiin teeman elokuvafestivaalin mainonnassa Samuel Beckettin
ja Buster Keatonin harvinaisena yhteistyönä. Onhan se sitäkin.
Buster Keaton esittää yksinäisyyteensä linnoittautuvaa miestä,
joka joutuu kohtaamaan itsensä, kun on torjunut muitten kohtaamisen
mahdollisuuden. Onko elämässä sitten kyse itsensä kohtaamisesta
ja voiko itsensä nähdä sellaisena kuin on? Se tuskin tämän
elokuvan kautta selviää, mutta tiettyä mielenkiintoa asetelmaan
avaa se, että pääosassa on omana aikanaan arvostettu
elokuvakoomikko, joka kuvataan itseäänkin (jostain syystä, en
tiedä miksi) kauhistuttavana hylkiönä. Tykkäsin siitä, ettei
elokuvaan ollut sovitettu mitään musiikkia eikä muutakaan ääntä.
Se tarjosi mahdollisuuden keskityttyä kuvaan.
Elokuvan jälkeen
esitettiin teemalla vielä tätä lyhyttä elokuvaa taustoittava
laaja elokuva nimeltä Notfilm (USA, 2015), tekijänä Ross
Lipman. Tekijän itsekritiikistä kertoo elokuvasta kertovan
elokuva nimi. Joskus on ihan tarpeen taustoittaa elokuvia tähän
tapaan, joten aamulla katselin puolisen tuntia tätäkin elokuvaa.
Olen myös nähnyt näistä monet. Katsoin nyt Paolo Sorrentinon Suuren kauneuden ja Antonionin Reportterin, sekä tuon Lauri Anderssonin.
VastaaPoistaSorrentino on kyllä niin paljon velkaa Fellinille, että se on melkein kiusallista. Vähän niinkuin tuo uusi kotimainen jännäri Sorjonen jonka alku on niin lähellä pohjoismaista menestyssarjaa Siltaa, että vaivaannuttaa sekin. Mutta kyllähän yöllistä Roomaa ja haahuilua siellä ja sen seurapiireissä on mukava seurata marraskuisessa Suomessa.
Antonionin Reportteri oli minusta tiivistunnelmainen ja aikaa hyvin kestänyt. Nicholson oli jo silloin hyvä näyttelijä. Sen ajan kuuluisuus Maria Schneider ei minusta oikein istunut rooliinsa. Ja hirveän ruma tuo seitsemänkymmenluvun muoti, jossa suurin osa vaatetuksen kankaasta käytettiin lahkeisiin:)
Niin, me nuorekkaat blogeeraajat olemme nähneet jo paljon ja monenmoista. Ainakin tv:stä. Minä en sentään ole nähnyt sen enempää Siltaa kuin Sorjostakaan muuten kuin mainoksissa.
PoistaReportteri-elokuvan vaatetukseen en kiinnittänyt huomiota, mutta sen sijaan silmääni ilahdutti taksina käytetty Fiat vai olisiko peräti ollut Lada, joka on Fiatista kehitetty? Nicholsoninkin suoritus toimi paremmin niin kauan kuin hän hortoili itsekseen. Minusta elokuvan tunnelma olisi saattanut valahtaa liian flegmaattiseksi juuri ilman Nicholsonin säteilevää, joskin tässä paljolti piilossa pysyvää energiaa.
Joitain olen nähnyt, vaikken nyt mitään Teemalta katsonutkaan.
VastaaPoistaViikko rakennusmiehenä on kiva, Keatonin lyhäreistä paremmasta päästä.
Kiitorata tietty on hieno.
Viimeinen elokuva oli aika pettymys, olen muutamasta muusta Bogdanovichin elokuvasta pitänyt paljonkin ja tuo on kehuttu mutta...minusta tosi tylsä.
Mutta olen huomannut että leffat joiden tarkoituksena on ilmeisesti herättää jotain nostalgiafiiliksiä yleensä eivät toimi minuun (myöskään se Svengijengi/American Graffiti ei ole lainkaan minun juttuni).
Moonrise Kingdom on, no, kiva, paras Wes Andersonin leffa jonka olen nähnyt (niistä neljästä) mutten minä tätäkään varsinaisesti hyväksi julista...
Muistelen tykänneeni siitä Keaton elokuvasta, jossa hän harrasti lopussa urheilua rakkauden vuoksi, en muista sen nimeä ja vaikutelmakin on nuoruusvuosilta. Keatonin lisäksi minuun vetosivat Harry Langdon ja Harold Lloyd. Hiljattain esitettiin Harold Lloydin lyhytelokuva Never Weaken, se on uskomattoman upeasti ideoitu ja toteutettu. Chaplin on jotenkin omassa korkeimmassa laatuluokassaan, vaikka en jaksakaan kaikkia hänen varhaisimpia törmäilyjään aina katsella.
PoistaViimeinen elokuva on lähinnä mielenkiintoinen, kun on niin paljon tuttuja naamoja nuoruuttaan säihkyvinä.
Wes Andersonin elokuvista - tarkastin wikipediasta - olen näköjään nähnyt vain tuon Darjeeling Limited, joka oli aika oudontuntuinen sekin. Royal Tenenbaums vaikuttaa kiinnostavalta, ehkä myös se vedenalainen elämä.
Mä en oikein Chaplinin leffoille ole lämmennyt, draamassaan on ansioita mutta sitä yleistä slapstickiaan en vaan jaksa.
PoistaLloyd on kultakaudellaan oma suosikkini, joistain ihan varhaisista jutuista en niin välittänyt (ja ilmeisesti itsekin myönsi että oli silloin vain heikompi Chaplin-kopio) ja Never Weakenia en ole nähnyt mutta sitä seuraavissa leffoissa on lukuisia hienoja tapauksia (asiaan ehkä vaikuttaa se, että Lloydin leffoissa on oikeasti käsikirjoitukset joissa on juonia ja henkilöitä eikä vaan gageja, vaikka gagitkin ovat hyviä).
Keaton tuntuu vähän epätasaisemmalta, parempaa ja huonompaa on siroteltu pitkin uraa (niistä mitä olen nähnyt, isoja aukkoja vielä on...)
Langdonia en ole tainnut nähdä ollenkaan.
Minusta Chaplinin pitempi elokuva City Lights in parhaimpia elokuvia mitä löytyy! Sirkus on myös hieno ja onhan niitä juuri pitemmissä elokuvissa muitakin kelpo katseltavia, kuten Kuningas New Yorkissa ja Kultakuume niin ja Limelight.
PoistaLuulen että olet nähnyt tuon Lloydin Never Weakenin. Siinä hän taiteilee korkean rakennuksen metallipalkilla. Varmaan tullaan uusimaan niitä Harry Langdon -elokuviakin.
Joo, Kaupungin valot toimii hyvin kun fokuksensa on draamassa, sen sijaan esim. Nykyaika on suunnilleen yhteenharsittu sarja lyhäreitä jonkalaisia teki 15 vuotta aiemmin...
PoistaVoi olla että olen Never Weakenin joskus nähnyt, lapsena näin joitain niitä telkkarista mutta en paljoa muista, sekalainen joukko muita Lloydin leffoja on tullut viime vuosina katsottua DVD:llä ja pitäisi varmaan ne loputkin nähdä.