Hei, rillumarei!
Kotimainen
elokuva vuodelta 1954.
Ohjaus: Armand LohikoskiKäsikirjoitus: Reino Helismaa
Musiikki: Toivo Kärki
Pääosissa: Esa Pakarinen ja Irja Rannikko, tärkeissä sivurooleissa Sirkka-Liisa Wilén, Heikki Heino, Matti Aulos ja Kai Lappalainen.
Mitä oli rillumarei? Sen voi
lukaista wikipedian artikkelista. Kyseisessä artikkelissa
sotien jälkeinen rillumarei mainitaan vanhan suomalaisen
rekilauluperinteen jatkajana. Siinä välissä muuten olivat
mm. sota-ajan viihdytysjoukot samantyyppisine
ohjelmistoineen. Sotien jälkeen Armand Lohikoski ohjasi
paitsi lukuisia Pekka ja Pätkä -elokuvia, myös jatkoa
elokuvalle Rovaniemen markkinoilla
(1951), jonka tunnussävelmänä toimineen Reino Helismaan
rallin mukaan nimettiin rillumarei, sotien jälkeinen
rahvaanomainen musiikkiviihde.
Uusi elokuva sai nimen Hei,
rillumarei! Sen sankarina esiintyy Esa Pakarinen, jonka
roolihahmo on nimeltään Severi Suhonen,
haitaria soitteleva ja lauleskeleva jätkä
eli metsätyömies tai
kullankaivaja.
Severi saapuu osan matkaa junalla ja osan matkaa kävellen Lapista
Helsinkiin sivistääkseen itseään. Kohtaaminen etelän elävien
sivistyksen kanssa muodostaa elokuvan varsinaisen draivin, vaikka
alkeellinen rötöstarinakin on sen päälle liimattu. Severi käy
konsertissa, ihmettelemässä absurdistista näytelmää ja lopuksi
oopperassa. Hän tiivistää kokemuksensa poistuessaan oopperan
aitiosta kesken esityksen:
Ensin suap kuunnella laulamista,
sitte näyttelemistä ja sitte tulloo molemmat yhtäaekoo!Minä oun
sujut kulttuurin suhteen ja mänen kottiin.
Severi
käy kipakkaa sanavaihtoa Kai Lappalaisen esittämän
taidearvostelija Kehulan kanssa.
Kriitikko kehottaa maalaismoukkaa pysyttelemään poissa
taide-esityksistä. Severi nousee junaan matkustaakseen takaisin
Lappiin ja kohtaa vielä samassa junassa entiset toverinsa, joitten
kanssa alkaa pian sama rahvaanomainen rillumarei-rallatus kuin
aikaisemminkin. Kohtausta katsellessa mieleeni hiipii isäni
viljelemä sanonta: ”Jätkänmakkaraa koiralle ja
koiranmakkaraa jätkälle.” Lisäksi
mieleeni kasuaa ketjukolaaja-nimimerkillä
kirjoitteleva nettihahmo, pitkäaikaistyötön merkonomi Savosta,
miekkonen, joka yrittää lukea kaunokirjallisuutta sivistääkseen
itseään vaikka Lentävä Kalakukko on
odottanut asemalla jo vaikka kuinka kauan. (Tosin lienee niitäkin,
jotka uskovat sen justiisa männeen.)
Hei, rillumapunk!
Tuomas Salorannan
kuningasajatuksesta kotimaisen scifi-
ja fantasiakirjallisuuden uusrahvaanomaisen alalajin
rillumapunkin maamerkiksi koottiin vuonna julkaistu 2015
antologia Hei, rillumapunk!
Sen toimittivat Shimo Suntila ja Juha Jyrkäs.
Esipuheessaan Shimo Suntila kertoo teoksen synnystä ja mainitsee
rillumarein olleen aikansa kapinaa, jollaisena myös rillumapunk
kokee esiintyä eli kuten Suntila rillumareita kuvailee:
...rillumareissa vastakkain joutui
kansan kursailematon maku ja taide-eliitin pönöttävä ynseys.
Rillumarei oli kapinaa.
Löytääkö lukija rillumapunkista
jotain kuvatunkaltaista kapinahenkeä vai onko rillumapunk
tulkittavissa cityhenkisen ja syrjäisen elämänpiirin
kohtaamisiksi, riippunee lukijasta. Seuraavaksi oma lukijan
näkemykseni novelli novellilta:
O. E. Lönnberg: Peikonkulta.
Hieno tarina, joka saa alkunsa meluisasta olutkapasta ja sittemmin
omassa hiljaisuudessaan pohtii nykyihmisen suhdetta yliluonnolliseen.
Boris Hurtta: Ainahan on
maksettava, eikös juu? Menevästi kirjoitettu, sotienjälkeiseen
aikaan sijoittuva rilluttelu, jossa markkinahenkiset muusikot ja muut
esiintyjät keikkailevat.Eero Korpinen: Jätkän kulta. Kulkija bunkkaa realistisesti kuvatulla tukkikämpällä kummitusjuttujen, laulelmien ja sahanviilauksen säestyksellä.
Nina Korento: Nurjapuoli. Naisimmeiset tekevät neuleita ja punovat samalla juonia Jussin pään menoksi uusrahvaanomaisessa fantasiatarinassa.
J. S. Meresmaa: Pirunkeuhko. Koskenkorvaa ei hallitse vodka vaan joku ihan muu. Pääsevätkö uittomiehet palkoilleen? Fantasiaa rajantakaisin maustein.
Jussi Katajala: Kultaa kalliimpaa. Kullankaivajatarina Helismaan ja Outsiderin hengessä. Mukana Lemmenjoki, robotti, karhu, marsilaiset ja Rovaniemi.
Toni Saarinen: Merkillisiä muistiinpanoja Markkinoilta (ontologinen matkakertomus Akatemialle). Steampunkhenkinen (?) tarina, joka toimii eräänlaisena Hei, rillumarei! -elokuvan peilikuvana. Sivistynyt herrasmies matkustaa Kaupungista kauas Lappiin, jossa on meneillään markkinat. Hänen kokemuksensa Luonnosta, kuten hän kohtaamaansa nimittää, sivuaa vastakkaiseen suuntaan Severi Suhosen kokemusta etelän taidenautinnoista:
Se tapahtui sattumuksen oikkujen
kautta, mutta jälkikäteen olen useasti epäillyt tätä käsitystä.
Sivistyksen, viisauden ja tieteen nimeen vannovien valistuneisiin
korviin se varmastikin kuulostaa pelkältä mielettömyydeltä. Näin
olisin itsekin ennen uskonut, mutta nuo päivät, jotka vietin
Lapissa, muuttivat perusteellisella tavalla ajatusmaailmaani. Ehkä
voisi jopa sanoa, että koko maailmankuvani kammettiin siltä
akateemiselta jalustalta, jolle olin sen pystyttänyt, eikä pienin
rooli ole juuri tällä tapahtumalla, jonka pian pyrin teille
toistamaan mahdollisimman tarkasti.
Suomen Tasavallan satavuotisjuhlavuonna
kulttuurikohtaamiset kaupunkien ja maaseudun välillä, jollaisia
tämä novelli ja koko lukemani teos edustavat, yhdistävät pientä
kansakuntaamme kiitettävälla tavalla.
Juha Jyrkäs: Tuopa tuoppi
pirunkusta. Keittoa menee, kun vanhempi tilapäistyöläinen
naistennaurattaja juorotellen paljastaa nuorukaisille menestyksensä
salaisuuden.
Anu ja Eero Korpinen: Järvikylän
Kaisa. Vieraan katiskan kokeminen tuottaa arvaamattomat
seuraukset tässä uittomiesromantiikkaa hehkuvassa fantasiassa.Jukka Särkijärvi: Viljaviinaa. Kammottavassa dystopiassa Alkon monopoli jyllää kylällä. Toisaalta poliiseja on vielä olemassa, toisin kuin meillä Siilinjärvellä, jossa nykyään järjestystä valvoo yksityinen vartiointiliike!
Jussi K. Niemelä: Tähtikalakukko. Spefiä ja fanifiktiota sisältävä juhannusidylli, jossa Suomisen perheen isä ja tähtien tasolla lentävä kalakukko pelastavat mitä pelastettavissa on varsinkin Hämeenkyrössä.
Kari Välimäki: Karhu ja savottalaiset. Vallattoman humoristinen fantasia, jossa karhu pelaa savottalaisten kanssa korttia.
Juri Nummelin: Plätsis, sanoi Eemeli, plätsis! Spefiä ja fanifiktiota yhdistelevä, sananmuunnoksilla pelittelevä vauhdikas eläkeläistarina Floridan auringon alta. Sisältänee pientä kriittistä piikkiä rillumarein jälkeiseen(kin) kotimaiseen viihdetuotantoon.
Shimo Suntila: Norvajärven meteoriitti. Vanhojen kotimaisten elokuvien tyyliä mukaileva ja rillumapunk-novellit yhteenkutova kertomus geologisista tutkimuksista Rovaniemellä.
Ihan kiva oli tutustua tällaiseen
vanhaa elokuvaa uuteen kirjallisuuteen yhdistävään teokseen.
Kirjoittajat ovat soveltaneet rillumarei-ajatusta monipuolisesti ja
raikkaasti jättäen silti paikoitellen loimilangat kuultamaan
kertomustensa uudenaikaisten viritysten lomitse.
Kirjassa on 235 sivua. Sen lukemiseen
kului aikaa kolmisen päivää.
Hieno yhteisbloggaus elokuvasta ja kirjasta! Nämä sinun kirjoittamasi novellitiivistykset ovat ihan huippuja! :D
VastaaPoistaKiva kommentti, kiitos!
PoistaSeuraavalla kerralla voisitte tehdä spefikirjan Siilinjärvestä, voisin toimia aihetodistajana!
"Vieraan katiskan kokeminen tuottaa arvaamattomat seuraukset" - näyt löytävän teosten substanssit heti ja muotoilet ne osuvasti. Lisäksi lukijalla on hauskaa.
VastaaPoistaRillumarei-kulttuuri asettuu lapsuuden henkisiin maisemiin ja tuo mieleen vain mukavia, viihdyttäviä asioita. Nykyäänhän nämäkin filmit alkavat olla korkeakulttuuria.
Kirjailija itse ei ainakaan ilmaissut paheksuntaansa valitsemaani kuvailuun hänen ja miehensä novellista. Aina tällainen lyhyt tyyli ei tietenkään kykene tuomaan esiin kaikkia puolia novellista, kuten vaikkapa tekstin tyylillistä ilmettä, mutta on se karikatyyrimäisyydessään sentään jollain tapaa suuntaa antava kuvaus novellista. Sitä paitsi varsinkin antologiassa korostuu kunkin novellin ominaisuus muista erillisenä taideteoksena. Olisi hieman epäreilua lähteä puhumaan yhtä aikaa kaikista eri tyylillä ja eri lähestymistavalla kirjoitetuista novelleista. Näin tehden olen kaikkia kohtaan yhtä epäreilu. "Aina hauskaa olla pittää!"
PoistaRillumarei vaikuttaisi henkilöityvän Helismaahan tekstintekijänä. Hänhän teki lukuisia radiokuunnelmiakin, jotka tyyliltään sopinevat genren piiriin. Tosin olivathan myös Antero Alpola ja Aune Ala-Tuuhonen.
Mitä taas tulee kotimaisen vanhemman elokuvan arvostukseen, se varmaankin vaihtelee. Itse saatan joskus haltioitua elokuvasta "Rakkaus on nopeampi Piiroisen pässiäkin" ja sitten joku vastaava teelmä herättääkin lähinnä raivon tunteita aliarvioidun yleisön puolesta.