Ylioppilasteatterin
Neljä uutta näytelmää julkaistiin vuonna 2006 Salla
Taskisen toimittamassa kirjassa nimeltä Missä aalto jatkuu.
Kaikki näytelmät saivat ensi-iltansa vuonna 2006. Esipuheen kirjaan
kirjoitti Pauliina Hulkko. Seuraavaksi jokunen sananen kunkin
näytelmän tiimoilta.
Heini
Junkkaala (s. 1975): Nainen johon aina rakastut.
Kolmiodraama sarjakuvapiirtäjästä, hänen tanssijamiehestään ja
sokeasta mallista. Karrikoidun mustasukkaisuusteeman lisäksi
näytelmässä pohditaan fiktion suhdetta tosielämään. Näytelmän
neljäs hahmo, merkittävässä sivuosassa operoiva
kustannuspäällikkö Karkama lausuu näytelmässä seuraavaa:
Sitähän
me kaikki salaa toivomme, että taiteilija olisi nähnyt juuri minut,
kirjoittanut juuri minun tarinani. Me haluamme, että taiteilija
ennustaa meille meidän elämästämme.
Minusta
se on aika hyvin sanottu. Junkkaalan näytelmän loppumuljautusta
olisi minunlaiseni älykön ollut vaikea keretä tajuta näyttämöltä
nähtynä, mutta lukiessa ehti kelaamaan vähän takaisin ja
yrittämään uudelleen, ettei jäänyt tämäkään persoona ihan
ulalle näistä naisten naamioista.
Marko
Järvikallas (s. 1970): Satunnaista rakkautta. Kuvailevan
alaotsikon mukaan Näyttämörunoelma. Näytelmä on
tosiaankin hyvin runollinen, ei suinkaan kaunis vaan erittäin karhea
ja rujo. Näytelmän kertojat sanovat sen koostuvan seitsemästä
kuvaelmasta, joilla on kullakin oma julkilausuttu teemansa. Kuvaelmat
käsittelevät miestä ja naista, valheeseen perustuvaa toivoa,
syntipukkeja ja lopuksi yhteiskunnallisempia ja ekologisempia
teemoja. Henkilöhahmot muuttuvat toisiksi ja silti säilyttävät
hapuilevan muistin entisistä hahmoistaan. Alussa esillä oleva
pariskunta esitetään kahtena pariskuntana, jotka vaikuttavat
kuitenkin samalta ja silti erovat toisistaan erilaisen
elämänvaiheensa kautta. Kuolleet jatkavat maallista vaellustaan.
Luulisin näytelmän toimivan hyvin varsinkin näyttämöllä
esitettynä. Tosin kerronta on sen verran omaperäistä, ettei ihan
kaikki yhdellä katselemisella ehdi aueta. Mustaa huumoria on sikäli
paljon, että se saattaa jonkin verran hajottaa keskittymistä
vakavampiin aihelmiin, mutta toisaalta pehmentäähän se esitystä
jollain tapaa.
Pipsa
Lonka (s. 1977): AAVA – merenrantanäytelmä. Näytelmän
henkilökaarti jakautuu kolmeen osaan, lopummalla jotkut henkilöistä
kohtaavat toisiaan. Teemoina ovat vanhenemisen aiheuttama
näköalattomuus, asunnottomuuden aiheuttama toisten nurkkiin
ajautuminen, nuorten huoli merien tilasta ja vanha tuttu ihmisen
ikävä toisen luo. Tässä näytelmässä ovat mukana myös kirjan
myönteisimmät hahmot: Ulpu, joka yrittää piristää
vanhenevaa äitiään ja Kuutti, joka on määrätty
rakentamaan virkistysalue rannalle, paikkaan, jossa asunnottomat omin
lupineen majailevat. Näytelmän draaman kaari on perinteisemmän
oloinen kuin kahdessa aikaisemmassa, joskin tästäkin löytyy
runollisuutta ja kerrassaan Shakespearen näytelmien ennustajia
muistuttava Aava, joka näkee horisontin yli, tulevaisuuteen.
Minna
Nurmelin (s. 1967): Nimimerkki. Kertoo nettikeskusteluista
ja omaisen hoitamisesta ja parisuhteesta ja vanhemmuudesta. Tärkeällä
sijalla on kerrontatapa: käsittääkseni näytelmä tulisi toteuttaa
siten, että kutakin roolia näyttelee joukko näyttelijöitä, millä
haluttanee huomauttaa meidän ihmisten monenmoisesta
samankaltaisuudesta. Se mitä tapahtuu minulle, tapahtuu monelle
muullekin ja päinvastoin. Nettikeskustelujen kuvaukset ovat varmaan
hauskoja sellaiselle, joka ei ole niihin jo kuolettavan kyllästynyt.
Näytelmän valmistumisaika on tietenkin syytä ottaa huomioon.
Pienemmistä ja suuremmista epämiellyttävistä aihelmista
huolimatta näytelmä sisältää myös purevaa huumoria, joka toimii
edelleen.
Kirjassa
on 230 sivua. Lukaisin sen tänään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti