Pitkän
lukemattomuuden jälkeen sain luettua ne pari näytelmää, jotka
olivat olleet minulla lainassa jo syyskuusta lähtien. Lukuinnon
lopahdus ei johtunut näytelmistä. Enkä takaa, että jatkoa
seuraisi.
Milja Sarkola (s.
1975): Perheenjäsen. Ensiesitys vuonna 2011. Kaksi näytöstä.
Ensimmäinen näytös
alkaa Introlla. Siinä tuodaan esiin se, että näytelmän keskeinen
naishenkilö on kuuluisan näyttelijäisän tytär ja itsekin saman
alan immeisiä. Milja Sarkola on Asko Sarkolan tytär. Aluksi
vaikuttaa siltä, että näytelmässä pohditaan perinteisen ja
uudemmantyyppisen teatterin eroja ja onhan siinä sitäkin. Näytelmä
itsessään toteuttaa uudentyyppistä ilmaisua siten, että siinä on
mukana ikään kuin sivustaväittäjän osassa Nainen, joka on
sama henkilö, mutta eri ajassa kuin näyttämöllä esiintyvä tytär
ja aikuinen nainen, jolla on lapsi. Hän kommentoi ja käy
keskustelua näyttämön isän ja tyttären kanssa.
Näytelmää
lukiessani ajattelin, että se tapa, jolla näytelmässä vanhemman
ja lapsen välienselvittelyä kuvataan, muistuttaa niin paljon oman
elämäni tuskittelua varsinkin kasvattajana, että oikeastaan
näytelmä voisi kertoa vaikka minusta, jos oletetaan, että en olisi
työkyvyttömyyseläkkeellä oleva entinen pitkäaikaistyötön ja
jos lapsellani olisi lapsi. Ehkä tämä ei ollut ihan selkeästi
ilmaistu? Havainnollistan samankaltaisuutta omaan elämääni parilla
lainauksella näytelmän repliikeistä:
TYTTÖ: Ei! Ei
päiväkotia! Lapsen paras paikka on koti. Ainakin kolmivuotiaaksi
asti.
- - - -
ISÄ sivusta: Niin.
Vanhemmuus on sitten kuitenkin jotain aivan muuta kuin mitä
kuvitteli sen olevan, eikö vain?
* * *
ISÄ: Vanhemman
roolissa tulee aina huono omatunto, kaikki epäonnistuvat jollakin
tavalla. Pitäisi olla sellaiset ihanteet, että voisi vähän
epäonnistuakin.
Näytelmän
loppupuolella saavutetaan katsojan tai lukijan toivoma suvantovaihe
sitä kautta, että lasten keskustelutyyliin olennaisena osana
kuuluva toisteinen inttäminen rakentaa siltaa sukupolvesta toiseen
ja kolmanteen ellei peräti neljänteenkin.
Sivuja 93. Lainasin
kirjan syyskuussa. Luin näytelmän tammikuisena tiistaina. Sitten
kolasin pihan.
Laura Ruohonen (s.
1960): Yksinen. Ensiesitys vuonna 2006. Kaksi näytöstä.
Tämän kolmen
näyttelijän näytelmän naisosia ovat Teatteri Jurkassa esittäneet
niin vahvat naiset, että olisi ollut vaikea olla lukematta näytelmää
heidän hahmojensa kautta. Hilpiä, vanhempaa silmälääkäriä,
esitti Seela Sella ja Juuliaa, nuorempaa arkkitehtiä, esitti Leea
Klemola. Hyvin nuorena merimiehenä esiintyi Aaro Wichman.
Pääosin näytelmä
kuvaa naishahmojen sanallista ja ehkä vähän fyysillistäkin
yhteenottoa. Arkkitehti on kutsuttu tutustumaan paikkaan meren
saaressa, jonne hänen olisi suunniteltava rakennus. Itse paikka
vaikuttaa kuitenkin olevan toinen saari kuin oli puhe ja rakennuskin
kenties toisentyyppinen. Lisäksi arkkitehtiä painaa se, että hänen
viisivuotias tyttärensä on jäänyt kotiin ei kovin tutun hoitajan
kanssa. Aution saaren rannassa vene rikkoutuu ja naiset jäävät
pimenevän saaren kallioille sättimään toisiaan. Arkkitehdin
kännykkä ei toimi ja kylmä alkaa ahdistella Juuliaa ja Hilpiä.
Tämä saattaa kuulostaa tuskastuttavalta, mutta näytelmä on
kirjoitettu niin sujuvasti, että erityisen tylsiä hetkiä ei pääse
syntymään. Ja ilmestyyhän saarelle mies.
Ilmestys tai ei,
löysin kirjan välistä pari vuotta vanhan lainauskuitin. Joku oli
lainannut samat kaksi kirjaa kuin tässä puheena olevat ja lisäksi Raija
Siekkisen näytelmiä ja Bertolt Brechtin Kolmen pennin oopperan,
jotka olen myös lukaissut.
Sivuja 76. Luin Yksisen keskiviikkona. Aamulla kolasin pihan.